Carrier eller Stampe?
Jag använder stampe 🙂 blev rekommenderad att använda Stampe av en hermelin uppfödare, jag har inte använt carrier så kan inte jämföra 😮
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Stampe.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
(man får inte ta bilder från nätet
Inte testat Stampe bara Carrier och jag var inte nöjd med carrier. De tappade vikt, dåliga pälsar
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Fler som testat någon av dessa? Någon som vet om man hinner göra av med 18kg pellets för en dvärgvädur innan bäst-före datumet går ut? Eftersom Stampe är på 18kg, Carrier på 10kg. Vet inte riktigt hur länge en öppnad påse håller?
Stampe tycker jag är att föredra, mina fick dåliga pälsar och tappade hull på carrier, fungerar fint med stampe.
#4 Tror att det blir mycket med 18 kg till en ensam kanin, du har ingen möjlighet att köpa annan pellets i mindre förpackning? Hos mig går det 2 dl pellets/dag på 16 dvärgvädurar (ger endast ungar/ungdjur pellets).
Jag har provat båda. Hade utställnings dvärgvädurar då och bytte foder ganska snabbt igen. Då kaninerna tappade hullet och fick dåliga pälsar på båda foderna. Själv fastnade jag för rabbfor. Bästa jag provat!
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Har just nu carrier men är inte så nöjd. Hanen har fått dålig päls, men inte honan. Tror dock inte de behöver pellets så jag trappar ned på det.
Zingo ;D
#5 Vill gärna ha Stampe till honom, synd bara att det bara finns i 18kg påsar.. :( vet inte riktigt vilket annat foder jag ska ge. Carrier verkar många säga ger dålig päls.
#8 Gissar att han måste ha pellets?
KOllat t.ex selectiv? Finns i små påsar.
Har varken testat Carrier eller Stampe, så lägger mig i tråden utan att svara på din fråga ts, ber om ursäkt;) men vår uppfödare rekommenderade någon av Versala Lagas sorter till exempel Cuni Complete. Så jag använder den samt även Bunny Basics (Oxbow) båda finns i små påsar. Uppfödaren avrådde från Stampe och Carrier just för pälsarnas skull. Dock är en av våra satinrex.
#9 Ja, han är 11v imorgon och väldigt liten. Kollat selective och cuni complete men det är så väldigt dyrt. Hur är det med Lottie? Förlåt för ot.
#11 Dock behöver kaninen inte så mycket.
Eller som du känner någon elelr uppfödre som du kanske kan få köpa av i mindre påse?
Lottie är väl också stora säckar? Tänker en kanin äter inte mångakilo/år. Här går det åt högst 25 kg/år på 6 kaniner nämligen.
Lottie finns i 1.5 kg eller 5.5 kg. Finns i olika varianter och jag har använt den som heter Havre och Vetekli. Värderna är sisådär, men duger.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#13 Jasså? Bara sett större :) Men bara sett det på ett ställe så :D Kan förklara saken
#11 Tänk dock på att inte välja främst efter priset
Jag ger mina kaniner Edel och Cuni fit. Funkar väldigt bra!
Köper i lösvikt, Edel kostar 20 kr/kg och Cuni fit 15 kr/kg.
Läste i den här tråden om vad kaniner, både vuxna och ungar, behöver för näringsvärden i maten:
http://kanin.ifokus.se/articles/4d713865b9cb46222704fd1c-vad-kaninen-bor-fa-i-sig
Enligt den har Carrier för lite protein, natrium och växttråd (för växande ungdjur), vad kan man tillsätta själv för att få upp värdet på dessa tre?
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Älskar verkligen stampe, bra bris med bra mat! :)
Har haft kanin i ca 6 år och alltid använt Stampe och varit supernöjd, hade först en blandning o sen två dvv och alla tre älskade det!