Kaniner och gödsel?
Vi skulle behöva gödsla vår gräsmatta då den är fuuuuull av mossa och vi har redan hittat en del bra produkter vi funderar på. Problemet är ju dock att vi har kaninerna =) Finns det något bra gräsmattegödsel som inte skadar kaninerna? Eller kan det finnas något annat man kan göra? Tyvärr så känns det ju som att det mesta bör vara giftigt för dem.. Tråkigt nog så är det en del skugga i trädgården så förutom att klippa ner buskarna aningen så vet vi inte riktigt vad vi ska göra med vår fula mossmatta :c
T.ex Algomin (pulvriserade alger) ska vara ofarligt, och gödslar man innan det ska regna mycket så sjunker det snabbt ner i marken (borta efter 3 dagar ungefär), eller så vattna med vattenslang på de gödslade områdena så att det går ner i marken.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Kaningödsel😃
Det är perfekt, redan pelleterat till och med.
Annars typ compost tea el liknande
edit: eller guldvatten, nässelvatten, vallörtsvatten el liknande
l'm back
#2 Funderade faktiskt på om kaningödsel kunde vara bra men är det tillräckligt bra för att få bort mossan? 😂 Kan man bara slänga ut pluttarna eller fungerar det bättre om man gör pulver av det? Vad exakt är compost tea för något?
#3 Jag tycker att det går ner nog bra ändå, ha kaninen i en betesbur och testa vetja. Då har du gratis mossrivare också.
Compost tea är typ probiotika för jorden (jorden består ju till största delen av levande varelser som tex insekter, bakterier, virus, Svamp? m.m och dom behöver rätt näring och jorden behöver då och då tillskott av goda bakterier. Konstgödsel svälter därmot ut livet i jorden så det ska du aldrig använda). Det är däremot lite klurigt att göra.
l'm back
Mina kaniner går på en matta med enbart mossa, kanske ett och annat grässtrå här och var. Fullt med kaninbajs överallt och mossan finns kvar. Så tyvärr tror jag inte det skulle hjälpa :P
Är det stor yta ni har mossa på? Hemma i mammas trädgård hjälptes alla syskonen åt att dra bort all mossan och sedan så nytt gräs. Visst finns det mossa är nu med, men nästintill bara gräs :)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Vi har förresten mossa i trädgården, men det är mycket mindre nu än förr. Aska är dessutom bra mot mossa.
l'm back
#5 Synd. 😕 Mja det är en väldigt liten gräsmatta men det kommer inte in tillräckligt med sol så då var det bara mossa under buskarna. Nu har det dock börjat sprida sig överallt.. Så det känns som att miljön för mossan är lite för gynnsam så det lär nog bara komma tillbaka om man inte hjälper gräset att växa :S
#9 Vill ju att mina kaniner ska kunna äta gräset xD Det gör ju såklart inget om det är mossa men hade helst gärna haft mer gräs än mossa :)
#10 Finns det nån del i trädgården som är mer lämpat för gräs så att dom kan gå mer där istället?
l'm back
#11 Absolut
De går där nu men mossan börjar sprida sig där också. Där kommer det dock in sol så därför tänkte jag om man kunde hjälpa gräset lite på något sätt som är kaninvänligt också. Som sagt väldigt liten gräsmatta så det finns inte jättemycket plats. Så allting som hjälper även om det bara är lite är jag nöjd över och nu har jag fått en massa bra tips? också. 😃
Om du har en gräns mellan där du vill ha "mossmatta" och gräsmatta (om du nu vill ha en mossmatta) och har en kanin som har ett "bajshörn" i beteshagen skulle du ju kunna ställa beteshagen så att den oftast står med "bajshörnet" i gränsen för att göra det lite svårare för mossmattan att sprida sig.
l'm back
Så här ser det ut. Till höger är staket in till grannen och längst ned på bilden är det altan :) Det syns kanske inte att det är så mycket mossa på bilden, gräset är inte klippt på väldigt länge men det finns rätt bra med mossa över hela mattan. Kan ju vara bra att börja tidigt innan det blir mycket värre. 👍
Hade gärna gjort en större Hage men behöver en inhägnad som är högre och det är ett myrbo i mitten som vi försöker vattna ihjäl.. 🤪
I våras bestod vår gräsmatta av mossa. Då åkte jag till en ridskola och fyllde massor av påsar med hästgödsel och spred ut över hela gräsmattan. Luktade en del hästskit i några dagar men det fungera superbra!! Nu har vi massor av gräs och mossan ser man inte skymten av. Så jag rekommenderar verkligen hästgödsel! Många brukar ju gödsla med det i sina rabatter och det fungerar jättebra.
#16 Hähäh ja kanske inte det trevligaste alternativet. Men för mig som arbetar på en ridskola väldigt billigt och effektivt. Jag tog med mig en massa svarta soppåsar och fyllde, men fick skjuts hem igen. Skulle nog inte heller velat åka buss med det ;)
#17Ja jag har ju en massa 160liters påsar så det hade ju gått att ta med då jag ändå rider sista lektionen för dagen xD Går ju att gå men det är en bit hahaha.. Suck att man inte har föräldrar med bil för det hade ju varit billigt och enkelt med lite hästskit. Hur gjorde du? Hällde du bara ut en massa hästbaj på gräset en gång och så växte det eller behövdes det flera ggr?
Men om du rider på ridskola måste där ju finnas någon som skulle kunna ta med sig påsarna hem till dig? Någon som ändå ska åt samma håll kanske?
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
#19 Mjaaa de som bor åt mitt håll har slutat nu så jag får se vilka som finns kvar när jag börjar igen. (eller om jag träffar på dem igen) Dock tycker jag det är en ganska stor grej att fråga någon annan sådär. Så det är nog mest jag som känner mig obekväm där.. Många lånar föräldrarnas bil och de vill kanske inte att bilen ska lukta hästbaj.. Aja det är ju absolut inte omöjligt eller så annars får jag ju bara fixa det på egen hand =)
#20 👍 Ser ju fint ut. Hur nära har ni till grannar å så då? Vi har ju en mindre gångväg precis bakom busken. Sen har vi ju lekplats inte så långt ifrån så det kanske blir att man får klagomål om man har hästbajs i trädgården.. eller så luktar det kanske inte så mkt om man bara har lite bajs? Haha jobbigt läge men det är ju tur att jag fått flera alternativ att välja mellan 😂
#21 Har gödseln brunnit/komposterats nog så luktar det i princip inte. Frågan är om du kan få tag i så gammal gödsel
l'm back
#22 :[ Ja det lät ju som om det var ren hästskit som gällde nu och med så många grannar nära inpå kanske det luktar lite för mycket..
http://www.granngarden.se/Algomin/Gr%C3%A4sg%C3%B6dsel-Algomin-Mossa%2C-14-kg/p/1167040_BASE
Finns ju att beställa hem från granngården. Kan det kanske vara något då? Ska ju vara säkert med tanke på husdjuren å så.
#23 Ren hästskit (obrunnen) kan bränna växterna så jag gissar att det inte iallafall är helt obrunnen gödsel det handlar om.
Algomin verkar då inte vara konstgödsel (vi köper inte gödsel). Annars skulle du ju kunna testa guldvatten. Det ligger ju inte kvar ovanpå.
l'm back
#24 Trodde inte jag läste riktigt rätt när jag googlade och hittade en potta/kanna.. Vad innebär det att man bränner växterna? I alla sammanhang jag har läst om det så har det stått att man ska blanda ut det med vatten för att undvika att detta sker. Borde det då inte fungera att gödsla innan det regnar?
#25 Jag är inte helt hundra på vad som sker bara att det är dåligt för växterna (faktiskt så kan det vara att växterna faktiskt bränns dvs hettas upp så det blir skadligt pga att vid kompostering skapas värme men jag vet inte om det är just det som menas).
Sen förstår jag inte resten, vad menar du med potta? Är det guldvatten du talar om nu? Menar du att gödslet ska blandas med vattnet el urin?
Själv har jag aldrig använt färsk gödsel förutom kaningödsel (som inte bränner även om den används färsk.
l'm back
#26 https://www.klostra.se/tips-rad-och-inspiration/enkel-godsling/ En sån där.. men kul att det finns så mycket olika metoder man kan testa =) Tycker du att kaningödslet har en bra inverkan på gräset? Bra enkelt att få tag på så det hade ju varit smidigt att bara kunna slänga ut lite.
#27 Jo man måste ju fånga upp urinet på nått sätt och det var ju ett sätt.
Vi har ju förvandlat vår mossmatta till typ gräsmatta över några år och vi har i princip bara använt kaningödsel + aska. Det har inte gått över en natt men det är stor förändring jämfört med då vi flyttade hit.
l'm back
#28 är det vanlig vedaska du använder? Aja man kan ju slänga ut lite kaningödsel det skadar ju ingen. Dock ligger pluttarna kvar väldigt länge så är det bättre att slänga ut det som det är eller mosa och blanda ut det med vatten?