Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 420 ggr
Lillekitte
0

Placera bort kanin under semester ?

Hej, vi har nästan bestämt oss för att skaffa kanin, troligen vill vi då adoptera ett "etablerat par" som behöver omplaceras ( se mitt första inlägg på detta forum). Vi försöker tänka på alla möjlige sidor vid att skaffa kanin, för att vara säkra på att vi gör rätt val OM vi besluter oss för att göra detta. En av frågorna som återstår, är hur göra när vi åker på semester/reser bort. Vi har haft hamster i flera år, och den brukar vi skicka "på hotell" hos en lokal Arken Zoo som tar in hamstrar, marsvin och kaniner - det har fungerat jättebra, och dom är jättegulliga där. Så planen var att kaninerna skulle bo där 3-4 veckor på sommaren, och några dagar på julen. I övrigt reser vi i nte så ofta. Men vi önskar inte att "plåga" vänner med att be dom kolla till kaninerna hemma hos oss över en längre tid - och oftast är också alla vänner/grannar bortresta på samma tid som vi. Min fråga: Brukar det gå bra att lämna bort kaniner under flera veckor, till någon som dom inte känner, t ex till pensionat? Eller blir dom jättestressade/ledsna av det? Jag tänker att det säkert hjälper om dom är två och har trygghet i varandra? Vi kommer självklart inte placera bort dom kort tid efter vi har fått hem dom, dom kommer självklart få bli trygga hos oss först. Om vi väljer att adoptera det par som vi nu har hittat, så kommer det hända i augusti, och vi kommer inte resa bort för till jul - och då bara under 4-5 dygn. Tar gärna inspel från de av er som har egen erfarenhet med att placera bort kaniner, eller som har hört om andra som har gjort det!

Irmelinis
0

Om de får fortsätta vara tillsammans och i sin egen bur där de känner sig hemma, som de är vana vid så tror jag det kommer gå jättebra!

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening