Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 874 ggr
[AnimalLover1]
0

Frågor om halm & bolådor

Har två frågor. 1. Är det nödvänligt att ha två ingångar i en bolåda? Hade gjort en "bolåda" av en kartonglåda för inte så längesedan och kaninerna tycker mycket om den. Men, de har gnagt upp ännu en ingång. Så jag undrar om jag borde göra två ingångar på den nya jag ska bygga av plywood? 2. Kan man använda hö istället för halm på vintern, att ha i bolådan? I vintras köpte vi en bal med halm, halmen la jag då i deras hus (typ bolåda) men de var aldrig i huset. Bytte halm några gånger men det var ju bara slöseri eftersom de ändå aldrig var där. Så i våras gav vi bort nästan hela balen. Så är det nödvänligt jag köpa en ny bal med halm i vinter? Eller kan jag bara stoppa massa hö i huset/bolådan? Tack i förhand.

NordicSunset
0

Menar du bolåda för en dräktig kanin eller bara ett hus? :) För när det är en bolåda till dräktiga kaniner det handlar om så finns det lag på hur stora de ska vara beroende på storlek på kaninen. Finns nog på jordbruksverkets hemsida. Men om du menar ett vanligt hus så: 1. Nej, det är inte nödvändigt att ha två ingångar. 2. Jag har alltid använt hö, men förrförra året fick jag inte tag på bra halm så jag använde hö istället. Det funkande lika bra det! Sålänge kaninen inte endast använder höet som underlag och slutar äta det är det inga problem. :)

Be the best version of you.

• Zoella
[AnimalLover1]
0

Tack för svar :) Oj kanske inte bolåda, kom inte på vad det hette men ja det lilla hus som ska finnas i buren haha :)

farvendal
0

Halm isolerar bättre än hö så jag hade kört på halm. Ang bolåda, det är naturligt för kaniner att ha flera flyktvägar men jag hade kört på enbart en öppning av värmeskäl.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

NordicSunset
0

Jag menar att jag alltid har använt halm i #1, blev lite fel :)

Be the best version of you.

• Zoella