Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 6518 ggr
Smilla Kanin
0

Vilken sallad kan man ge?

Hej!

Jag är ganska dålig på att ge mina kaniner sallad och gröna grejer (ger dem grenar, gräs och sådant dagligen) eftersom att jag inte vet vad för sallad och andra grejer man kan ge som är nyttigt. Som de liksom ska ha.

Vad för slags sallad ska man ge dem? 

Finns det något annat att ge? Många säger liksom massa gröna saker men vad menar man med gröna saker? 

Det låter som att jag är helt dum i huvudet, det kanske jag är men vill gärna veta.

Tack på förhand :D

ljungensjenka
0

Gröna saker är precis som det låter, gröna saker 😃 Som t.ex. morotsblast (vilket är bättre en själva moroten), ruccolasallad mm. Ju mörkare desto bättre. Som då t.ex. ruccola är bättre än isbergssallad då isbergssallad innehåller mycket vatten och knappt vitaminer-

Liten lista på en hel del man kan ge 😉
http://kaninmagazinet.se/2012/june/godsaker-att-ge-din-kanin.html

ra-17
0

Du kan ge dem maskros blad och blad + grenar från olika träd t ex lönn, rönn, äppel. Tomat och gurka går även bra (tänk på att det inehåller mycket vatten). Persilja är en favorit här hemma. Du kan ge de mesta sallader men som #1 säger är det mycket vatten i och ju mörkare desto bättre. Färdk broccoli går även bra att ge, (tror dock att det kan bilda gaser, så ge inte för mycket!) Vinbärsblad kan man också ge och kirskål. Lycka till!:-)

Idakarrlsson
1

Desto grönare desto bättre :) Just sallad, gurka osv som innerhåller mkt vatten skulle jag bara ge som godis då det inte innerhåller så mycket mer än bara vatten. Gurka kan dock vara bra på sommaren då det är varmt ute. Övriga grönsaker man kan ge är paprika, dill, persilja, spenat. Om du ger olika sorter av kål så som broccoli osv så är det viktigt att inte ge för mkt, kan vara gasbildande. Tyckee länken som #1 skrev är bra att kolla :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Smilla Kanin
0

Tack så mycket alla :D Jag var lite osäker innan på vad som menades med gröna saker men nu förstår jag. Tack återigen:)