Kanin och hund
Hej. Ha precis varit i väg och hämtat en liten kanin bebis. Hemma har vi en alaskan husky på snart 7 månader. Haft kanin förut men endast ute och dessutom x antal är sedan så har lite frågor. Hur länge ska man låta kaninen "bo in sig" i buren innan man kan börja ta ut den och lära känna den? Hur ska man på bästa sett för kaninen lära den att hunden inte är farlig? (Självklart är dom alltid under uppsikt och i början är hunden kopplad så man ser att hon kan bete sig mot kaninen och inte skrämma den) Hur lär man den att bli rumsren? Tanken är att den ska få va ute med oss när vi är hemma, några pluttar eller pölar gör inget men skulle vilja att de mesta händer i buren/lådan.
Med tanke på din ras så kan det vara svårt att lära den acceptera kaninen,tyvärr, kan gå men chansen är dessvärre inte så stor.
beror på kaninen när du kan börja ta ut den, jag brukar göra det efter 1-4 dagar beroende på kaninen :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Säger som Frida att du inte riktigt har oddsen på din sida gällande en "accepterad" relation mellan hund och kanin.
Visst har jag själv en hund hemma med mycket jakt i sig (Dogo Argentinokorsning) men då hade jag sedan tidigare en hundvan kanin (på 5kg) hemma som han fick träna med när han kom till mig 8månader gammal.
Är rädd att när kaninen får sina ryck och ska busa/springa så kommer det att trigga igång hundens jaktinstingt.
Men ge kaninen några dagar att hämta sig iallafall.
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Säger som #2, jag skulle aldrig ha hund och kanin i samma rum om inte båda ligger och vilar och jag har uppsikt över dem varje sekund.
Mina hundar har nu efter 1 år vant sig vid kaninerna och reagerar inte med att "jaga" eller busa så fort de rör sig. Men jag litar absolut inte på hundarna, man vet aldrig när deras jaktinstikt kickar igång, och med en Husky skulle jag vara ännu mer försiktig, de brukar ha mycket jakt i sig.
Kaninerna däremot, det är så olika i personligheten… mina lejonhuvade är lite mer vaksamma på hundarna och kan bli rädda för dem (fastän det gått snart 2 år), medan min dvärgvädur och dvärgteddy inte bryr sig så mycket alls. Fast det är alltid lättare att träna hunden på att ta det lugnt, än att träna kaninen, tycker jag 😉
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Jag har min kanin frigående i lägenheten, eller ja, numera bor han i köket och vovven min har lärt sig att det är där kaninen ska bo och då får man inte vara där.
Rymmer kaninen vilket händer då och då när han är tillräckligt uttråkad så vet Hector precis vad som gäller, putta in kaninen tillbaka till köket.
(Tålamod, klicker, godis krävdes)
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
#4 Haha, vad häftigt! Bra jobbat! 👍
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
De med jakten förstår jag att ni är oroliga över men de är jag inte då hunden är otroligt lättlärd och även jakthundar kan bo med djur den i vanliga fall få jaga men inte hemma. Dessutom hade jag en äldre husky som jag fick att gå ihop med råttorna. De enda som behövs är träning och lära hunden vad som är rätt och fel gällande kaninen. Sen mena jag inte att vi ska börja ha den ute med oss innan jag är säker på hur hunden beter sig när kaninen hittar på saker eller skuttar i väg och så. Saltsten? De ha jag hört olika saker om hela tiden. Behövs de eller ej? Samt de med rumsrenhet, hur gör man med kaninen?
#6 Så enkelt är det dock inte alltid. Och för att det fngerat med en hund betyder det inte att det går med nästa. Så du är medveten om det.
Vissa individer och vissa raser överlag, går inte att träna till vissa saker oavsett hur mycket man tränar de.
Saltsten ska du absolut itne ha. Sedan inte gnagarblandningar heller.
Instämmer med övriga. Två huskys gjorde slakt av min kompis marsvin, så var extremt försiktig. Det kan ju gå oerhört fort.
Återigen, hur får man kaninen att bli rumsren och finns de nå tecken förutom ögonen och andningen man ska tänka på för att se om dom är stressad?
#9 De brukar spärra upp ögonen och andas fortare
Jag har dock en liten ras men som har råttindtinkt, (råtthund) han är en dvärg schnauzer och bella hon kan springa å klänga så mycket hon vill på wille och samma me batman dom kan göra vad som helst, förutom att gå på/ nära huvudet då lyfter han de å då blir dom rädda! Hur man får dom rumsren: Ha en toa i dom bur, sen så först kpmmer dom troligtvis bara att igga den å typ sova i dem, men när den har skitigt utanför så flyttar du bajset till toan på så sätt tänker kaninen att de var där jag la det och så, å när du rensar dom 2 första gångerna flytta gärna dit lite bajs, så när den har börjat vänja sig det är där jag ska gå, så kommer du kunna rensa utan problem å ha en kanin som är rumsren Min kanin bella är rumsren å det underlättar ju massor, man kan bara he in hon i buren sen ta ut nästan som är hyffsat rumsren!☺️
Okej. Tack för svar.
Din hund är i en ålder då dom o ena sidan är impulsiva, men o andra sidan undergivna och läraktiga. Jag hade inte litat på den förrän det bevisats att den är pålitlig, men jag hade varit optimistisk. Jag brukar pyssla med kaninen efter att den vilat en natt. Jag har inneburen i köket och öppnar den då och sätter mig utanför. Sen sitter jag där nån timme och betraktar, kaninen brukar komma ut och undersöka omgivningen lite. En del är rädda, en del är ointresserade av mig, en del är väldigt framåt. Jag brukar ha nåt gott att bjuda på. Sen gör jag så då och då under dagen, klappar på den om det passar. Hundarna får inte vara med, dom skickar jag bort på kommando, det markerar redan tidigt att kaninen är olovlig. När jag inte övervakar kaninen får den vara i sin bur i början. Jag observerar hundarna när kaninen är i buren, vilket intresse de har. Om de är uppspelta, spända eller fokuserade över kaninen är de inte mogna att träffa den utan galler i mellan. Jag har också koll på hur väl de lyssnar på mig nr de undersöker kaninen med galler i mellan. Sen får kaninen gå fritt när jag är där men pysslar med annat och återigen observerar jag hundarna. Rumsrenhet har en del från början, det underlättar. Ha toalettlådan under höhäcken, kaniner äter och bajsar på samma ställe. I resten av buren kan du ha en handduk ist för strö i början. Ha den i buren när du inte är med i början så kommer den inte att kunna göra så mkt toa utanför och håll rent utanför buren, skura och dammsug ofta, lämna inte toa-vänliga saker på golvet så som smutsiga kläder i så. Gör toalådan toavänlig och allt annat mindre toavänligt. Salt behöver du inte ge i regel. Om du ger pellets finns det redan i det. Stressad kanin är spänd, stilla och explosiv. Lägger sig platt, sitter i ett hörn, gömmer sig, är stillsam och ihopkrupen. En trygg kanin ligger utsträckt, tvättar sig, äter, undersöker, får glädjeskutt.
Hönan, tack de va de mest läraktiga svar jag fått. Och så som du skriver gör jag mer eller mindre. Ska ta vara på dina råd.