Är det samma kanin på alla bilderna?
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#5 ja det är det
Tycker han ser viltblå ut :) (säger jag som är urusel på färger, få se om någon håller med hehe)
Jag lutar också åt Viltblå, för den är rätt ljus i färgen och inte enfärgat blå som en Otter Blå skulle vara. Men samtidigt tycker jag inte man ser "vilt-banden" på hårstråna speciellt tydligt, så jag är lite osäker.
På första bilden ser färgen väldigt ljus och nästan brun ut, så jag trodde på Egern eller Isabella först, men på sista bilden är den ju mer åt det blåa hållet. Jag säger Viltblå så länge. Hoppas någon som kan det bättre svarar snart :)
www.alrunans.weebly.com/
Eller kanske otter egern? Jämförde med en annan kanin med den färgen och tyckte att de såg lika ut.
#9 Ja, det är rätt likt också. :)
TS: Vilka färger har föräldrar och syskon till denna ungen?
www.alrunans.weebly.com/
Tror fortfarande på viltblå, den ser väldigt blå ut som liten och viltzonerna är nog för bleka för att vara otter. Viltfärgningen i pälsen syntes bättre på bilden i #12. Det är även viltblå som andra svarat i din förra tråd när ungarna var mindre 🙂
www.alrunans.weebly.com/
#13 Precis, fick det svaret förut med.. men det är den vita magen, det vita under hakan och de ljusa tassarna som förbryllat mig lite nu när hon blivit lite äldre så ville fråga igen, sitter och arbetar med härstamningsbeviset för denna kull.. 🙂
Tror också på viltblå. :)
Om du tittar på kaninfarg.se under Grundfärger - Viltblå, klicka på bilderna där så ser du att t.ex hermelinen och Rexen i viltblått också har vitt på mage, haka och tassar 🙂
www.alrunans.weebly.com/
Tack för svar! Då skriver jag viltblå. Det är ju 'bara' hb, men ändå kul om det står rätt! 😊
Å det bruna bakom öronen som man ser bäst i #1, hör det till 'viltfärgen'?
Ja, alla viltfärger (och otter t.ex) har det rödbruna i nacken, kallas för "nackkil" i standarden. För att den är kilformad, antar jag 🙂
Från kaninfarg.se:
"En viltfärgad kanin har vita till cremefärgade viltzoner under magen & svansen, under käken, runt ögonen, i öronen och i nosen. Täckhåren är uppdelade i fem bälten, topparna är färgade i grundfärgen, dvs. svart på en viltgrå. Mellanfärgen är gul och kan vara olika bred, vilket ger olika nyans i färgen. Nackkilen är rödbrun."
www.alrunans.weebly.com/
På min dvv (otter brun) är den ännu mer rödbrun än på din hona, din är ganska blek i färgen.
www.alrunans.weebly.com/
#20 Har fått för mig att otter är mörkare i nackkilen än t.ex viltblå? Därför jag tror att kaninen i fråga är viltblå och inte otter blå. Har en otter blå wienertecknad och hon är betydligt mörkare runt ögon osv än en viltblå kanin. :)
Ja, otter brukar ha en mörkare beige färg, efter vad jag sett också :) I den viltblåa pälsen ser det ut som om det beiga blir lite mer utspätt.
www.alrunans.weebly.com/
#22 Ja, så tänker jag med. :)
Jag tror att viltzoner är "originalfärgen" och otter-teckning är rödförstärkta viltzoner (typ?) och tan-teckning är två rödförstärkningar.. eller nåt sånt.
www.alrunans.weebly.com/
#24 För dålig på färggenetik, men låter rimligt! ;)