Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 729 ggr
Katniss
0

Nu har Anton fått fästingar igen

Nu har Anton, min lilla kanin, fått fästingar igen (det är ju ganska vanligt på sommaren :/ ) Små fästingar, en på vänstra örat och två på det högra. Inte inuti örat utan utanpå. I sin eviga sökande efter mat rör Anton sitt hud hela tiden, så är inte säker på om det är så bra att försöka ta bort med fingrarna eller fästingsbortagare. Förra gången Anton fick en fästing var det nära ögat, då tog jag en tops och blötte i rapsolja som jag tog på fästingen. Dagen efter var fästingen borta. Kan jag göra så igen eller har ni något bättre tips?? (Det blir svårt att visa bild då fästingarna är små o svåra att se i pälsen)

R.I.P. Anton 💔

Katniss
0

*I sitt eviga sökande efter mat så rör Anton på sitt huvud hela tiden (Skrev lite fel)

R.I.P. Anton 💔

Fridaaaa
0

Blöt inte md rapsolja eller liknande på fästingen, då är risken jättestor att den sprutar in giftet i kaninen, dra fästingne rakt ut istället eller med fästingplockare

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

emms
0

Han sitter inte stilla om du ger honom något att äta då? 🙂 

Brukar muta Mio när jag ska klippa hans klor, då håller han sig stilla. Kanske om någon håller i en morot medans du tar bort fästingarna?

Emma

Katniss
0

#2 Ok. Gjorde det förra gången, men han verkar pigg och glad nu så hade nog tur :) #3 Tills han ätit upp det iaf xD Fästingsplockare går väl att köpa på vanligt apotek? Ska man köpa för hund/katt då?

R.I.P. Anton 💔

Fridaaaa
0

#4 Inte så vanligt att kaniner får fästingsjukdomar. Men bra att tänka på och inte göra det igen :)

Ja fästingplockare fungerar för alla djurtyper :) Rekommenderar tic2 (stavning?) på apoteket :)

Katniss
0

#5 Okej :)

R.I.P. Anton 💔

Katniss
0

*facepalm* Apoteket har inte öppet på söndagar.. Aja, får väl fixa det imorn :)

R.I.P. Anton 💔

Fridaaaa
0

#7 Nu är det visserligen måndag men nu har inget på Maxi? Vi har ett nämligen och det är öppet alla dagar i veckan :)

Katniss
0

#8 Det är väl någon timme till Maxi :/ Får kolla idag. :)

R.I.P. Anton 💔

Fridaaaa
0

#9 Aa okej, synd!
Ja nu är det ju öppet :D

Katniss
0

#10 Ja :p

R.I.P. Anton 💔

Katniss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det inköpt :)

R.I.P. Anton 💔

Fridaaaa
0

#12 👍 Tänk på att böja upp "spetsen" lite också,bästa effekt tycker jag

Katniss
1

#13 Ja, det stod det på baksidan. :) Ändå lite nervöst, jag är för att misslyckas totalt :| Återkommer strax med hur det gick ;)

R.I.P. Anton 💔

Idakarrlsson
0

#14 Tror nog det ska bra! Man får snits på det 🙂

Bra att man får bort dem så ninerna inte börja klia sönder dem och får massor av sår osv.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Katniss
0

#15 Fick bort en :) Den ena verkade inte vara fästing alls, utan något annat (vet inte vad, inget djur iaf) och den andra verkade inte finnas.. Kanske myggbett de andra då.. Rörigt inlägg men jaja xp

R.I.P. Anton 💔

Idakarrlsson
0

#16 Vad bra att du fick bort den :)

Katniss
0

Behöver man ta desinfektionsmedel på? Hur länge brukar bulan vara kvar?

R.I.P. Anton 💔

Idakarrlsson
0

#18 Det kan ju alltid var en bra idé. Dock inget som brukar behövas. Bulan brukar vara kvar ett tag men borde försvinna om några dagar 🙂

Katniss
0

#19 Okej. Vet nämligen inte vad för desinfektionsmedel som man kan använda.. :p

R.I.P. Anton 💔

Fridaaaa
0

#20Vanligt som finns på apoteket man brukar tvätta sår med :)