En tredje kanin?
Hej!
Jag har två kaniner, en dvärgvädurshona på 2 år och en hoppkorsningshona på 4 månader. De har bott tillsammans I ungefär en månad nu och verkar fullkomligt älska varandra, har aldrig bråkat och slickar varandras päls.
Jag är väldigt sugen på en till hoppis, en unge. Tänker dock inte köpa någon den närmaste tiden utan då först senare i höst /vinter. Vore ju jättebra om hon kunde få sällskap av mina nuvarande tjejer.
Så min fråga är alltså : Vad har ni för erfarenheter av att flytta in en tredje kanin till ett redan fungerande par? Går det bra eller är det större risk att de fryser ut sin nya kompis? Hur bör jag gå till väga för att det ska lyckas? Jag har en stor bur (ca 6 kvadrat) med många gömställen och våningsplan, tror ni att den ytan räcker?
Det brukar inte vara problem, de är ju vana att bo med andra kaniner. Jag tycker faktiskt det är lättare att introducera en ny kanin till ett kaninpar jämfört med att introducera en ny kanin till en kanin som bott ensam hela livet. Så jag tror nog att det går bra, kaniner lever ju i flockar i det vilda :)
Tror inte det skulle vara några problem. Och det kommer bli enklare eftersom du har större "bur" då dem får större plats var för sig :)
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
#3 Neutral mark är alltid bra när man sätter ihop dem, men ingen annan metod än om jag skulle sätta ihop 2 kaniner. Jag gillar själv inte att ha en kanin instängd i transport och den/dem andra runt om och lös, kaninen i transportburen kan bli onödigt stressad. Bättre med stor Hage och avdelad till en början 🙂
#4 Nej, ensam kanin i transportbur med andra runt låter inte bra. Har tidigare gjort så att jag haft båda kaninerna i en transportbur och åkt en bit med bilen så att de "tröstar" varandra i transportburen, sedan neutral mark, sedan en Hage båda varit i, sedan buren. Men det kanske blir trångt med alla tre i en transportbur, haha;) Så då blir det neutral mark direkt istället. Men annars gör jag likadant som med två kaniner, som du säger. Tack så mycket för svar!
#5 Hur man än använder transportburar till ihopsättning blir det stess för kaninen. Så Hage är bättre :)
#6 så kan det nog vara. Ska som sagt inte använda transportbur nu :)