Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 693 ggr
minkaninochjag
0

Sätta ihop kaniner

Hej! 

Jag har precis skaffat en kompis till min honkanin. Hon är snart ett år gammal och kastrerad och den nya är ca 2 månader gammal och en hankanin. Efter att ha läst mycket hit och dit samt ringt veterinären om rådgivning blir jag osäker på hur jag på bästa sätt ska sätta ihop dem. 

Är det bättre att vänta tills vi kastrerat lillen och sen försöka eller kan de få bekanta sig med varandra redan nu för att sedan flytta ihop helt efter kastreringen? 

Undrar även hur tidigt vi kan kastrera honom? Vill ju kunna sätta ihop de så snart som möjligt. 

De har fått hälsa lite på varandra mellan galler och det har varit blandade reaktioner. Tacksam för tips?!

Fridaaaa
0

Ja sätt inte ihop förrän hanen är kastrerad. 

från 5-6 månaders ålder kan man kastrera. Vänta sedan 1-2 veckor efter innan ihopsläpp så det hinner läka mm

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pernillaoscarsson
0

Som Frida skriver, vänta tills han är kastrerad. Men ha gärna burarna så att de kan se varandra. Ha även hagarna, om du har några?, nära så att vänjer sig vid varandras närvaro. Underlättar nog en del vid ihopsättningen. Hade mina två i hagar intill varandra den första tiden. När de sedan släpptes i samma Hage var det inga problem alls, nästan bästa kompisar från start :)

Anledningen till att du inte ska ha kastrerad hona med okastrerad hane är väl främst för att hanen då, såklart, har kvar sina parningsinstinkter och kommer att vilja para honan hela tiden. Även om det inte blir några ungar så kan det vara stressigt för honan.

Irmelinis
0

Vänta tills efter kastreringen, så slipper det bli flera veckors avbrott i deras tid tillsammans, medan hans sår läker. 

Ta tiden för dig själv med den nya kaninen och lär känna honom ordentligt, förhoppningsvis får ni bättre kontakt mellan er när det inte finns en kaninkompis som tar hans uppmärksamhet :)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Elsaharr
0

Som andra skrivit så, vänta med att sätta ihop de tills hanen är kastrerad. Men under tiden kan du se till att de får ha burar och hagar intill varandra, då kan de lära känna varandra innan själva ihopsläppet och jag tror att det kommer att underlätta väldigt mycket. Då kan du kanske även se hur kaninerna verkar fungera ihop. Lycka till!

Zingo ;D

minkaninochjag
0

Tack så mycket för alla svar! Då har jag dem i varsin bur brevid varandra tills dess. Ska man vänta med att vänja de vid varandra på andra sätt? Tänker t.ex. om det är bra eller dåligt att låta de byta lite burunderlag och sånt redan nu. Märker av att honan är lite sur mot mig när jag luktar annan kanin så tror hon kan behöva lite mer tid att vänja sig än lillen.