Två kaniner i samma transportbur?
Vilken transportbur är isf bäst? Funderar på en som man kan öppna i taket. En djursjukskötare skulle dra ut min kanin genom den vanliga luckan en gång och så fastnade han med benen vilket inte var uppskattat :c En lite större modell som gärna rymmer två dvv på 2kg. Tänkte sådär 20min max till veterinär då ena blir så stressad så han åker gärna med sin kompis, så inga långa turer i samma låda. Pris är inte jättenoga :) Har funderat på en atlas 20 open som verkade bra. Är den stor nog att rymma två kaniner? Vill gärna höra från andra innan man beställer hem något :)
Om jag inte minns fel är det väl inte tillåtet att ha två kaniner i samma transportbur? Men jag kanske har fel. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#1 Du det vet jag faktiskt inte? 😂Hoppas någon annan kan svara på vad som gäller där isf. Tänkte ifall man skulle ta två kaniner till veterinären någon gång kan det bli lite bökigt att åka kommunalt med två transportburar. När jag bondade mina två bråkstakar så gick jag 5 min runt huset med två i en låda och den ena kaninen uppskattade att ha sin kompis att söka tröst hos. Brukar annars vara väldigt stressad i den situationen. Så ja tanken är väl isf enbart till veterinär men är det inte tillåtet så behöver jag ju ändå en till :) För en kanin borde den ju vara bra isf? ^^
Finns ju en transportlåde tillverkare som gör flerfackade transportlådor. Har själv en från honom. :) Ivan (något) heter han. :)
Jag hade atlas 10 open till mina dvv utan problem. :)
-' Malin Hultman
#3 Är det den här du tänker på?
Kan vara det :) Dem har en mellanvägg mellan så man får plats med flera. Dock är dessa mindre än en atlas 10. :)
-' Malin Hultman
Jag kollade runt lite och jag kan inte hitta att det skulle vara otilllåtet🙂
Kollade på jordbruksverket, kaninmagazinet och andra trådar på iFokus.
Jag har flertalet gånger tagit med två kaniner till veterinären och det har aldrig varit någon som anmärkt på det, jag har även hämtat upp två kaniner i samma transportbur för att ta dem hem. Ser inga problem i det så länge som kaninerna kommer väl överens och är vana vid att åka i transportbur.
Kan dock inte svara på vad som är bra storleksmässigt, jag vet inte vad min är för märke/modell/storlek då vi köpte den för nio år sedan och vi har ytterst sällan åkt längre sträckor.
#6 Okej, har hört det någon stans så var lite osäker. 🙂
-' Malin Hultman
#6 #7 Har också letat och det verkar som att man får lov att ha två kaniner i samma bur det finns inga såna regler vad jag uppfattat. Dock ska man ju ha två kaniner som känner varandra och inte åka alltför långt. Så att ta sig till veterinären med 2 st bör vara ok :) Annars så är det på tävlingsplats de måste ha varsin :) Så ja då undrar jag bara över en lämplig storlek på transportbur :)
#8 Kanske de med tävlingsplats jag blandat ihop det med. 🙂
-' Malin Hultman
Jag har en Atlas 20 och båda mina dvärgvädurar får plats i den. Det finns en Atlas 20 open också, på den finns en taklucka. Mina kaniner var mycket mer lugna i bilen när de åkte i samma transportbur än i egna :)
Såhär säger Jordbruksverket: 4 § Vuxna hingstar, tjurar, bockar, baggar och galtar ska transporteras åtskilda från hondjur. Vuxna avelsgaltar, hingstar och kaninhanar ska transporteras åtskilda från andra könsmogna handjur av samma art. Oberoende av kön ska vuxna djur transporteras åtskilda från de djur som de kan vara aggressiva mot. Hornlösa djur ska transporteras åtskilda från hornbärande djur, utom i de fall då djuren är vana vid varandra och aggressionsnivån är låg. Vuxna guldhamstrar ska hållas åtskilda från varandra.
Och ett allmänt råd: Djur bör transporteras i grupp endast om de tidigare har hållits i samma grupp och de inte är antagonistiska mot varandra. Hornbärande djur bör transporteras enskilt.
Särskilt för kanin säger de: 44 § Vid transport av gnagare eller kanin ska förhållandena under transporten anpassas till olika arters och stammars behov. Diande ungar ska transporteras tillsammans med modern.
Så det finns inget som förbjuder dig att transportera bägge tillsammans. Är vid tävling som de ska transporteras en och en, men det faller under arrangörens reglemente och inte Jordbruksverkets🙂
#11👍
Jag har båda två i samma transportbur när jag kör Stockholm-Öland. Har en lite större modell. Dom åker tillsammans för dom har trygghet av varandra och bor förövrigt ihop på heltid utan bråk:)
#10 missade ditt inlägg. Går och funderar på att beställa en sån faktiskt 👍
#13 Vet du vilken modell du har? :) Behöver kanske inte så stort då jag inte ska åka långt men ja mina verkar uppskatta att åka tillsammans :)
Ett tips? är att skaffa en kattbur. Hade det till mina kaniner. En storlek större rymde två kaniner, dvärgvädurar på ca 2.5 kg. De hade rymligt med plats, dvs att dem inte "led". Vi frågade veterinären när vi var där på koll, och hon sa att det var lagligt så länge de hade plats att vända på sig osv
Be yourself, everyonelse is already taken.
#15 Det blev en atlas 20 open. Har ungefär 15-20 min till veterinär och det är sällan jag åker så nu duger den. Beställde lite annat från samma hemsida och de verkade inte ha större o,o. Får eventuellt ta och kika på en för katter om jag planerar att åka långt nån gång :) 👍
#16 :D
Be yourself, everyonelse is already taken.