Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 566 ggr
Skorpion76
0

Vad gör att väduren är så bra?

Hur kommer det sig att just vädurskaninen är så bra lämpad som sällskapskanin och även nybörjarkanin för förstagångsköpare?

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Sockertoppens_kaniner]
0

Du menar dvärgvädur? Finns ju även fransk vädur och engelsk vädur t.ex. Jag tror det beror på att dvärgväduren ofta är snäll och lugn. Därför lämpar den sig till barn och nybörjare. Men alla kaniner är ju individer så finns även mindre trevliga dvärgvädurar.

Peak303
0

Dvärgvädur är en ras som generellt är väldigt lugn och trevlig. Och sällan lättstressad. Där av att den är en kanin som passar till barn.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Irmelinis
1

Det är intressant att de flesta dvärgvädurar har ett sånt stabilt temperament, även fast det är den mest populära rasen. Då brukar det ju (iaf inom katt och hund) avlas på lite vad som helst, för att få fram snygga färger eller för att de är lättsålda, och temperamentet blir svajigt. Eller kanske de flesta dvv-uppfödare ändå hållit hårt på att avla med lugna, trygga djur? Imponerande :)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
0

Fast okej, kollar man på normalpälsade till utställning så är dem lugna och snälla (de flesta, finns ju alltid något undantag). Man ska inte skaffa sig dvv rex om man söker någon lugn och vänlig barnkanin. Då dem oftast är mycket aktivare och oftast spralligare.

-'  Malin Hultman

Elsaharr
0

Min hona är dvv och ganska lättstressad, (blir jätterädd om det kör förbi en motorcykel, eller barnskrik t.ex) skulle nog inte tycka att hon är en "nybörjarkanin" då hon kräver rätt mycket för att hon ska lita på en. Fast hon är ju gudasnäll ;D Men jag hade en annan dvv som man kunde göra ALLT med haha. Inte rädd för något. Men rasen är väl känd för att vara lugn och passa som förstakanin.

Zingo ;D

Skorpion76
0

#5 Det har jag märkt eftersom det oftast är den som syns i hoppning och annat.

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Peak303
1

#6 I hoppningen är där inte många renrasiga dvärgvädurar utan det är oftast korsningar med dvärgväduren. Har själv 5st hoppkorsningar som är vädurar men där är allt möjligt annat i dem också. :)

-'  Malin Hultman

Irmelinis
0

#4 Är det för att det livliga temperamentet kommer från rasen Rex? Eller hur korsade man in rexpäls på dvärgvädur?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
0

#8 Man har avlat in rex på dvärgvädurar för att få fram det ja. Så förmodligen kommer det där ifrån. Renavlade dvärgvädurar brukar ju i regel vara mycket lugnare och lätthanterliga. I alla fall de jag träffat och ägt. :)

-'  Malin Hultman