Vill inte springa mellan alla hinder
Jag har en fyraårig kanin som har tävlat lite i Kaninhoppning under hans liv. Han kan hoppa väldigt högt men jag har ett problem. T.ex när jag tränar hemma i trädgården på dagarna så vill han inte springa mellan hindrena. Han stannar bara och äter gräs. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att få honom att fortsätta springa…..(när jag tränar honom har jag inte alls höga hinder, typ 20cm) Någon som har något tips? på hur jag kan göra?
Zingo
Det är vissa som tränar sina kaniner på grusplan, du kanske kan testa det? :)
1# ja har funderat på det lite, men det känns som att det kommer skada hans tassar :(
Zingo
Börja med att sätta hindren närmare varandra och låt honom inte stanna. När han börjar komma in i det kan du flytta isär hindren lite mer varje gång.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#3 okej ska prova att ha de närmre varann 🙂
Men hur menar du med att inte låta honom stanna?
Haha är lite trög 😂
Zingo
#4 När han börjar sakta in för att stanna så driv på honom.
Haha vi har exakt samma problem. Kanske en matta skulle funka? Jag testade löshoppar Hedda som blev mycket piggare då. Om man inte vill ha kaninen lös så kan man inhägna med kompostgaller. Hedda gillar inte att hoppa i sele ;)
#6 Det gör inte min ena hane heller, men det e ju krav på sele i majoriteten av grenarna han startar i, så han blev illa tvungen att lära sig hoppa med sele😉
#5 aha du menade så :) #6 ja men jag är rädd att han sedan inte kommer gilla att hoppa med selen, och det kan ju bli jobbigt att inte kunna ha sele på tävlingarna. #7 ja det fick han väl göra ;) Tack för alla svar, ingen som har fler tips/råd?
Zingo
Tror ni att en hockeyplan utan is skulle passa? Jag bor ju typ granne med en. Där är det asfalt.
Zingo ;D
Något du också kan testa är att försiktigt putta lite med handflatan under kaninens haka samtidigt som du säger "nej", varje gång han försöker äta gräs. Mjukt och konsekvent, syftet är inte att skrämma honom utan bara att lära honom att "nu hoppar vi, äta får du göra sedan". Lycka till! :)
#10 tack för tipset, ska prova det :)
Zingo