Hur bor era kaniner?
Ni som bor i lägenhet, hur bor era kaniner?? Jag ska köpa en Holländare snart är tanken men när jag sen funderar på vad jag ska ha för bur blir jag ett litet frågetecken, så hur bor era kaniner?, ni som bor i lägenhet och med lite större kanin?
Antingen kommer den bo inne i lägenheten eller ev ute på balkongen i utebur är min tanke. Men får se vilket det blir. 🙂
Jag har en dvärgvädur hemma och inte en holländare men tror inte det spelar så stor roll. Jag har en innebur på 100x50x50 men eftersom att det är ganska litet så är han lös i hela mitt rum. Där jag har lagt till extra mattor, roliga kaninleksaker, tunnlar mm. Det tycker han är jättekul för då får han springa av sig men samtidigt vila när som under dagen, han väljer själv när han ska göra det. Plus att han har stor yta att röra sig på :)
Zingo
Det bästa hade ju varit att inte ha någon bur alls men antar att du har katt (avataren?) så kanske det blir lite svårare.
Jag kan ju berätta hur jag har det iaf.
I hallen bor min ena kanin Muffin, han hoppar löst i hallen och köket ett par timmar om dagen. Han hade fått gå där mer men han är gammal och senil och ett par timmar om dagen funkar bäst, sedan börjar han känna sig otrygg. Mellan hallen/köket och vardagsrummet delar jag av med kompostgaller. Muffins bur är 150x75cm.
På andra sidan finns mitt rum och i klädkammaren bor Mio under nätterna. Har tömt halva klädkammaren och har kompostgaller som delar av. När jag är hemma får han gå löst i mitt rum och vardagsrummet, balkongen står öppen när vädret tillåter också. Mios "bur" är 120x140cm.
Jag tycker ju mycket bättre om att ha innekanin så bor du i lägenhet så rekommenderar jag det. Tycker balkonger oftast är lite för små och man spenderar ju helst inte allt för mycket tid på balkongen. Har man kaninen inne så får man aldrig dåligt samvete för man kan ju bara ha den löst inne medans man gör vad man vill. Har man inte tid att umgås med kaninen en dag så spelar inte det någon större roll för den får Motion och något att titta/lyssna på ändå.
Som bur till en holländare skulle jag nog rekommendera något egetbyggt, kompostgaller eller egengjord innebur. Holländare har oftast en del energi och tycker att de bör ha större än den största godkända buren för dom. Finns en bur vad jag vet som är godkänd i höjd för holländare och det är den Muffin har, 150x75 så tror jag den är 60-64 någonting i höjd. Så den är godkänd men lite för liten för en holländare tycker jag 🙂
Och vad roligt med holländare! En av mina favoritraser 😍
Emma
#2 Jo det är just det som är problemet, jag har 3 katter. Men vill endå att kaninen ska kunna springa fritt i lägenheten, men isåfall får den göra det under sträng uppsikt så inte det händer något mellan katterna och den. Sedan har jag också tänkt ha den ute i sele så den får springa av sig och inte bara skutta runt i lägenheten. :)
Jag hade gärna byggt en bur av kompostgaller men vet inte riktigt hur jag skulle utforma den. Därav vill jag gärna ha bilder på hur era Holländare bor ni som har dom i lägenhet alltså. :)
Ja, jag har läst så mycket gott om dom att jag har fastnat för den rasen. :)
Ska hälsa på hos Kolartorpets uppfödning här någon dag. Så får jag se hur dom är lite irl också. 👍
Nu bor jag i hus iofs, men även om jag hade bott i lägenhet så hade jag haft en likadan tvåvåningsbur som jag har nu + en extra Hage med kompostgaller (om inte kaninen är rumsren och kan gå fritt). Mina går fritt i ett kanin-säkrat lekrum med barngrind+galler för dörren.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Jag har två katter och de har alltid fungerat utmärkt med mina kaniner, trots att den ena av dem har en enorm jaktinstinkt (vildkatt från början). Och jag har dessutom en hermelinkanin (näst minsta rasen). Du ska ju skaffa en holländare och de väger ju några kilo mer så tror inte det blir ett problem med katter när den är vuxen. Bara man är med mycket i början och är noggrann med att säga till katten om den är dum. Bygga en kompostgallerbur är en bra idé, inte supersnyggt alltid men men vet kanske det fungerar superbra med kaninen så du helt enkelt kan ta bort gallrerna till slut. Jag skulle gjort så att jag byggt galler i ett ledigt hörn i huset, sen byggt en liten rektangel i hörnet (ha galler mot väggarna också så du inte får väggen uppäten). I "buren" skulle jag haft filtar/mattor så blir det inte så stökigt, och toalättströ i toalådan. Tror holländare skulle passa perfekt. Det är verkligen en social och supertrevlig kaninras. Jag har haft djurpensionat i 4 år och har passat väldigt många kaniner genom åren och den holländska kaninen är verkligen den ras som varit mest social och nyfiken. Lycka till! :)
Ingen som har en Holländare i sin lägenhet som kan berätta hur den bor? Min mamma pratade med hennes kompis som har ganska många kaniner och bor i hus, hon tyckte att holländare inte ska va i en lägenhet, att det är för litet för dom. :/ Börjar fundera på om jag valt en för stor ras. Vad säger ni, får lite beslutsångest nu. :( Ska hälsa på hos Kolartoepets kanin uppfödning på lördag och titta på Holländare. Då kommer jag iaf få en uppfattning om hur stora dom är. Men vill gärna ha era tankar om vad ni tycker.
#7 Holländare är inte så stora, jag har en Fransk vädur som kommer ligga på 6kg+ som vuxen och en cashmerevädur som väger runt 2,5kg här hemma i min lägenhet. Tycker inte alls det är för litet :)
Frassen väger runt 3kg nu och är väldigt aktiv men det funkar bra, man får hitta på grejer till dom att göra. Kan vara klickerträning, slänga in massa pinnar, ha stora kartonger, gömma godis osv så dom har något att göra. 🙂
Emma
#8 Hur har du löst bur situationen då, eller är dom lösa hela tiden?
Du får gärna visa bild på hur dina ninisar bor. 🙂
Muffin bor i bur köket/hallen, han har en stor bur men den står öppen en hel del.
Mio bor i min klädkammare men har tillgång till mitt rum, vardagsrummet och balkongen (vid fint väder) när jag är hemma.
Numera sitter det galler precis i slutet mellan Muffins bur och garderoben så båda kan vara ute samtidigt.
Kan lägga upp bilder på deras burar! Mio ska senare bli helt lös men han får bli lite äldre och kastreras först, han har kommit in i tonåren och är såååååå trotsig och jobbig nu 😂 Tur att det går över.
Mio har även en HOL möbel från ikea i vardagsrummet med hö och toalåda i, blir inte lika skräpigt och blir en extra sittmöbel vid behov så den är jättebra.
Emma
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad mysigt dom såg ut att ha det. Hur stor är din lägenhet?
Tror du att den där buren är för liten för en holländare som du har? Jag gissar på det iaf.
Jag har annars tänkt på denna lösning som tjejen i denna video visar. Vad tror du om den? 🙂
#11 Den buren är faktiskt laglig för en holländare, men det är nog den enda buren som är det som finns att köpa. Alla andra är för låga i höjden. Denna är 150x75x60+ cm. Vet inte exakta höjden men minsta till en holländare är 60 och vet att den är över 60 😉
Min lägenhet är 85 kvadrat, en trea. Men kaninerna har inte tillgång till ett rum, toan och ena klädkammaren. Så försvinner ungefär en fjärdedel där.
Sånna burar är jättefina, tror dock det är jättesvårt att få tag i de gallret som hon visar. Det närmaste vi har är ju kompostgaller som också är väldigt smidigt. Känns mer stabilt än det på videon också. Men annars är det super att bygga själv, kan man bestämma måtten helt själv.
Har man ömtåligt golv kan man alltid lägga någon slags plastmatta. Såg förresten en kanonsnygg bur här imorse eller igår, ska se om jag kan hitta den. Skulle lätt vilja ha den själv 😍 Länkar strax!
Emma
Har en ganska stor vädursblandning som bor i en kompostgallerbur som vi gjort själva. Men sen är hon rumsren, ngt som underlättar mkt. Sen har hon större delen av dagen tillgång till köket. Sen har vi en lite lejonhuvad dvärgkanin som inte är rumsren (men oftast gör sina behov i sin bur iaf) och hon har en bur på 120 × 60. Men har tillgång till dotterns rum stor del av dagen. In till köket har vi grind (mkt praktiskt) och in till dotterns rum har vi en skiva i trä som inte kaninen kan hoppa över men som vi kan kliva över (som vi har för när de är ute, så man inte behöver ha dörrarna stängda).
Äsch, varför kom inte bilden med? Provar igen
#12 Ok. Men antar att måtten är minimum kravet då till en holländare?
Jo jag har tyvärr inte hittat sådana galler i Sverige. Däremot har jag hittat dom på ebay och dom fraktar till Sverige, så vill jag verkligen ha sånna galler så går det.
Det negativa är bara att frakten är ganska dyr..
Jo jag tänkte också på det med stabiliteten, vissa sätter buntband runt gallrena istället för dom där vita plupparna. Men man kan ju annars använda både och.
Annars är det andra alternativet kompostgaller ja. Men blir lite orolig då jag läst nån tråd här där kaninen tuggade av plasten på kompostgallret och fick för mycket plast i magen så den blev tvungen att avlivas. 😮Men ja, jag vet inte hur orolig man bör vara för det. Antar att det är varje kanins personlighet som avgör hu mycket dom gnager på saker och aktivering och allt som spelar in.
Hittar jag ingen bra lösning på Hage så får det vel i värsta fall bli en sån bur som du har.
#14 Försök gärna få in bilden, blev väldigt nyfiken att se hur dina bor. 🙂
#16 Inte minimum enligt lagen (tyvärr) men enligt mig så är de väl i minsta laget, beror ju på om man har öppet större delen av dygnet eller inte. :)
Aha, ebay är bra. Ja det kan man ju göra, buntband är bra grejer haha! Jag har kompostgaller utan grön plast på, vet inte hur vanliga dom är dock? Kanske svårare att hitta än gallret från videon.
Mina har aldrig gnagt på de gröna kompostgallret men de är ju olika, är ju inte så bra om dom får i sig mycket av det. :)
Emma
#13 Det var ett väldigt fint bygge hon gjort där. Själv är jag ju verkligen inte så händig! 😃 Men drömma kan man ju alltid. 😛
#17 Ok, ne precis inte enligt jordbruksverket kanske, men enligt mig med så är det det. Hmm men skulle jag köpa en sådan skulle jag försöka se till att kaninen får springa fritt i lägenheten så mycket som möjligt!
Ja ebay är väldigt bra. Hehe ja dom kan man använda till mycket. ^^
Jaha vet du vart du köpte dom?
Jag hittade en sån där 150 bur på Bromma Zoo hemsida för 995kr. Det var inte så farligt tyckte jag. 🙂
#18 Ja, önskar med att man kunde bygga sånt 😃
Var så länge sen nu men har för mig att det var på rusta, rusta eller ö&b måste det ha varit iaf. Dom är lite snyggare inomhus med än dom gröna tycker jag.
Ja den är väldigt bra annars den buren, stora luckor och så. Ganska hög plast så skräpar inte ner så farligt heller. 🙂
Emma
Jag provar igen. Men vi har gjort det mkt enkelt och satt plankor som kant längst ner längs kompostgallren som vi har borrat hål i och sen fäst med buntband ihop med kompostgallret. Detta för att det inte ska komma så mkt hö osv på golvet (det gör det ändå men lite stannar inne ;) ) och för att göra hela buren mer stabil.
Katter är roliga husdjur hälsar Nj's Vilda, Belgisk jätte. (4 månader) ;)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Första bilden var hennes bur som följde med när jag fick henne, hon får gå helt fritt i lägenheten men har en liten förkärlek till köket.
På andra och tredje bilden är en tre kantig bur som är stor och rymlig, hon älskar att sitta på pallen vid buren 😃 och hon rör sig mer och mer i lägenheten nu när hon fått kattvakt 😉
Riktig terapi är kvalitetstid med djuren<3
Medarbetare Lantraskaniner
Bor inte i lägenhet, men ändå ganska litet.
Hade innekaniner förut, och hade dessa till dem: http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/utomhusburar/metallhagar/8_kantig/279153
Köpte två, och det blev rätt stort.
Nu har jag dem ute istället, funkar lika bra.
Ang holländare så är de inte särskilt stora, har haft två stycken, och de var inte mkt större än dvärgvädurarna. Kanske mina var ovanligt små, men det är fortfarande en liten ras. Livliga kan de dock vara, men en mycket rolig och trevlig ras!