Kanin iFokus

Kanin

Etiketttips-id-er-bloggar-och-hemsidor
Läst 1832 ggr
Smulan27
0

Haltande kanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! I måndags (13/7) var jag och min kompis ute och gick i koppel med en kanin som vi passar Nosen på en lekplats i en sandlåda för att gräva. Efter en stund så bar jag upp honom för att vi skulle gå någon annan stans att hoppa, men helt plötsligt började han sprattla. Han hoppade ner från min famn (inte snett eller ngt utan helt vanligt) och började springa i fullfart mot lekplatsens klätterställning. När han kom dit fortsatte han att springa som en galning mellan klätterställningens alla ben. Kopplet snurrade in sig men vi höll fortfarande i kopplet. Eftersom vi höll i kopplet och han sprang ifrån mig i full fart så antar jag att kopplet hade virat sig runt hans bakben och när han sprang antar jag att det drogs åt! Nosen började skrika och började slänga sig på marken/springa med frambenen med fortfarande full fart. Jag och min kompis låg i sanden och försökte få tag i honom. Efter ca 2 min fick vi tag i honom. Så fort jag bar upp honom tog vi bort kopplet runt hans bakben. Vi hoppades att det inte var något allvarligt! När vi kom hem lade vi ner honom i sin bur. Vi stannade o kolla så att han inte haltade. Men det gjorde han! När han hoppade så lyfte han upp det bakbenet kopplet fastnat i när han hoppade. 😭😭 Vi kontakta ägarna och frågade om hon är försäkrad men vi har ännu inte fått ngt svar! Vi väntade tills dagen efter (tisdag 14/7) men då vägrade han att äta ngt på hela dan. Han satt bara i ett hörn och kolla ut i luften samtidigt som kiss och bajs samlas under rumpan. Sedan väntade vi ännu en dag ( onsdag 15/7) och då hade han börjat äta igen. Han var lite mer piggare men lyfte fortfarande bakbenet när han hoppade. Sen väntade vi ytterligare en dag (idag torsdag 16/7) och han åt mer än vanligt. Han var mer pigg en vanligt och hoppade fram till oss för att bli klappad. 💗 Men sen såg vi att han fortfarande höll uppe högra bakbenet! 💔 Min fråga är vad kan ha hänt? Och vad ska vi göra??😔😞😣😭😭😰

[ida_hjertzen]
0

Jag har aldrig varit med om något liknande men åk till veterinären :)

Klara16
0

Ring till veterinär!! För någonting är fel i hans bakben! Hoppas han kryar på sig!❤️

[ida_hjertzen]
0

Tråkigt det som har hänt 😢

aliiciaj
1

Det kan vara brutet, stödjer han något på det benet? Ifall han inte vill nudda marken alls med det är det förmodligen brutet. Ni borde åkt in till veterinären med honom samma dag, eftersom han har väldigt ont behöver han ha smärtstillande. Om kaninen haltar betyder det inte alltid att det är allvarligt, men jag tycker man ska åka och röntga det i alla fall. Jag tycker du ska ta kaninen till veterinären, enligt lag måste man det om ett djur är sjukt eller skadat, vilket kaninen är i detta fall. Om det är brutet kan man behöva operera benet så att det inte växer ihop fel, eller spjälka det. Lycka till och hoppas det inte är brutet!

Smultrondraken70
0

Brutet bakben skulle jag gissa på. Har själv varit med om det på en av våra. Han visade ju klart och tydligt att han hade jätteont! Att hoppa på tre ben och försöka bete sig som vanligt är en överlevnadsinstinkt. Kaninen måste till veterinär omgående. Har ni fått kontakt med ägaren ännu angående försäkring?

Smultrondraken70
0

Berätta gärna hur det går! Håller alla tummar..

Smultrondraken70
0

Hej, hur har det gått med kaninen?