Hur hade ni gjort?
Har en som tingade en kaninunge idag, och vi hade kommit övverrens att jag ev skulle lämna av henne ett visst datum. Nu blev de datumen hastigt ändrat för mig o måste åka redan 2v innan. Köparen blev såklart väldigt besviken då nästa gång jag åker igenom är dom bortresta. Så jag sa att de kunde få kaninen ett senare datum då eller så åker jag ner o lämnar kaninen men då för transportkostnad, vilken hon inte tycker hon ska göra. Dom känner sig tydligen lurade för att de inte får sin kanin vid det datumet. Men jag har sagt att dom får ju kaninen ändå bara vid ett senare tillfälle, o de kan dom inte acceptera. Vad ska jag göra? Tycker ju inte de är kul om nån känner sig lurad oså men samtidigt så är de jag som skulle transportera kaninen o jag kan inte hjälpa att mina planer hastigt ändrades, sen erbjöd jag mig att transportera kaninen till dom de datumet dom vill men då för transport kostnad, är de rätt av mig o kräva de då? (Blir nog ingen stor summa). Hur hade ni gjort i min situation? Dom är ju riktigt sura på mig :/
Hemsida: Nivinas kaniner
Beror på hur långt det är. Vist kan de inte kräva av dig om ni inte har något kontrakt men jag hade också blivit besviken som köpare helt klart. Nu är jag även uppfödare så försöker tänka in i situationen utifrån din sida och som sagt beror det bl.a på hur långt det är. Ni hade ju heller inte bestämt absolut utan pratat om det idag när den tingades inte sant? Så det var ju inte sista minuten ändring från din sida så det borde de förstå. Knepig sits jag är inte avundsjuk på dig! :/
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Det får de ju acceptera eller hitta annan transport. Sånt kan ju alltid ändras och det får man ju räkna med anser jag. Transporten är ju inte ditt ansvar utan köparens egentligen.
Ja du ska inte stå för transportkostnader.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det handlar om en sträcka på 187km. Jag sa oxå att det är ju jag som ska transportera kaninen o dom valde att jag skulle göra de o då får dom räkna med ändringar, har hänt mig med en gång o då äre bara att acceptera. det är ju inte så att jag ändrat datumet med flit för då passade mig oxå bäst Hon skulle väll fixa transport på egen hand nu. Kan säga att jag hade tänkt 100kr i transportkostnad då, vet inte om de är mkt eller lite?
100kr tycker jag är väldigt lite för den sträckan. Jag har ingen bil själv så jag erbjuder alltid bensinpeng när någon erbjuder mig hjälp. Tycker det är lite mitt ansvar som köpare och för mig är det en självklarhet att betala om jag själv inte har möjligheten att ta mig dit. För mig gäller det Göteborgsområdet då jag bor i Gbg och jag har betalat 100kr för att få en kanin till mig tidigare. Att du ska köra så långt tycker jag låter lite konstigt om du inte har vägen förbi. Blir nog bättre om köparen fixar transport själv i så fall.
#3 100 kr är väldigt för lite om du inte har ärende på den sträckan. Hade räknat ut vad bilen drar sträckan fram och tillbaka.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hade jag varit köparen så hade jag varit tacksam ifall du erbjöd mig att köra kaninen hem till dörren gratis. Som det verkar att det var från början? Och som det också verkar så var ingenting bestämt. Så som köpare så tycker inte jag att man varken ska bli sur eller känna sig lurad. Tar man först kontakt med en säljare som bor såpass långt ifrån får man ju räkna med att betala transportkostnaderna själv ifall man inte är beredd på att köra själv.
Jag tycker att det är bra att du var ärlig och sa ifrån direkt då du fick veta om de ändrade planerna så att köparen får tid på sig att ordna transport själv. Du hade lika gärna kunnat vänta och säga detta senare.
Köparen ska enligt mig vara tacksam för att du verkar vara en ärlig person som ändå erbjuder sig att köra kaninen vid de påtänkta datumet trots att du inte har vägarna förbi då. Känner du att du inte får bra vibbar av köparna så hade jag sagt till dem att leta vidare efter en annan kanin hos någon de kan lita bättre på. Både köpare och säljare ska vara nöjda med varandra annars blir det inga bra "affärer".
Du har gjort vad du kunnat, är inte köparen nöjd så får den skylla sig själv :)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Oj det va långt! & ingen summa att prata om för en kanin man ska ha i många många år. Kört den sträckan själv några gånger och hämtat kaniner och skulle uppfödaren kört det för 100kr hade jag tackat och haft fika klart när denne kom! :D
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Kan ni inte mötas halvvägs? Lite får man väl anstränga sig som köpare också kan jag tycka. Är ju de som vill ha kaninen.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#6 känns ju inte så jättekul att sälja kaninen till henne just nu, hon verkar så otacksam :/ samt att se åker bort så fort de får hem kaninen o nån annan kommer passa henne då.. Kaninen är ju tingad o jag skrev även i annonsen att det återfås ej vid ånger. Hur gäller de då om man som säljare känner sen att det inte känns rätt? Ska avgiften betalas tillbaka till köparen då? Jag kommer inte köra hem till just henne men vi skulle mötas men hon kör en sträcka på 23km och jag 187… Hon är inte alls intresserad av att få kaninen körd det datumet heller. Sen kan man alltid ta tåg oxå eftersom hon inte har körkort o måste fixa skjuts. hon är inte intresserad av att mötas halvvägs heller.. Enligt henne så är det mitt ansvar eftersom jag skulle ordna transporten så ska jag stå för kostnaden för att det blev ändrat. Hon verkar heller inte kunna vänta på kaninen utan vill ha den så fort som möjligt, exempelvis nu på fredag o då är hon bara 6v och visst skulle kunna sälja henne men hon är på tok för liten för det, nästan så jag hoppas hon är säljklar vid 8v(mycket mindre än de andra).. Verkligen ingen rolig situation…
Tycker det låter som att köparen tror att kaninen är en vara från något företag. Som att hon blir arg på samma sätt som man blir arg när diskmaskinen som man beställt på nätet inte kommer fram i tid… Verkligen märkligt beteende.
100kr för den sträckan är väldigt väldigt lite! Skulle ta minst 500 då bara bensin kommer gå på det. Det är inte ditt ansvar att leverera kaninen. Du erbjöd dig att köra men eftersom planerna blev ändrade så kan hon ju inte skylla på dig eftersom det inte var ditt fel, du erbjuder dig även att köra fast vid en annan tidpunkt.
Jag tycker att om man som köpare tingar en kanin som finns 20 mil bort, ja då får man antingen vänta tills kaninen kan levereras eller så får man åka upp och hämta den själv. Jag har inte körkort men jag betalade min kompis för att köra och betalade hennes bensin, vill jag ha kaninen så är det en summa man får betala. Annars skulle jag åkt tåg och buss för att hämta kaninen.
Om du vill avbryta köpet skulle jag lämna tillbaka tingningsavgiften, för då är det du som ångrar dig, och det har du rätt att göra. Känns det inte bra så ska du inte sälja till henne helt enkelt 🙂
Jag kan säga att det hade inte jag gjort, en person som blir arg på dig som uppfödare som fött upp djuret och gett den kärlek och vård för att köparen ska ha en så trevlig kanin som möjligt förtjänar inte att köpa kaninen. Sedan att hon hade tänkt åka iväg precis efter hon fått hem sin kanin känns lite oansvarigt. Då kan hon väl lika gärna vänta några veckor till så att kaninen får vara lite extra med sin mamma vilket den kan behöva om den är liten. 🙂
Emma
Vill man verkligen ha ett djur så får man väl anstränga sig lite?! Tror köpare verkligen att man som uppfödare sysslar med gratis hemleverans och att man ska ställa upp hur mycket som helst?
Jag förstår ju att man blir besviken när man förväntat sig få hem kaninen en viss dag och sedan går det inte längre.. men hallå shit happens.
Tipsa människan om diverse fb-grupper samt om djurtransport.ifokus.se . Anser denne fortfarande att det enbart är ditt ansvar att lösa detta så kan denne vara utan kanin kan jag tycka.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Agree med #10 & #11
En människa med den oviljan att hjälpa till att lösa saker hade jag inte sålt till, uppenbarligen vill hon då inte ha kaninen tillräckligt mycket såatte då kan hon vara utan.
Tycker denna människa verkar lite oseriös, skulle nog avbryta affären faktiskt. Jag skulle lämnat tillbaka perngarna hen betalade för att tinga kaninen eftersom det är du som ångrar dig precis som #10 säger. Om du nu bestämmer dig för att sälja så tycker jag verkligen du ska ha mer för att du kör kaninen än 100. Men som sagt, skulle inte sälja.
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
Jag skulle också ha avbrutit affären och ge tingningsavgiften tillbaka. Köparen verkar tycka att kaninen inte är så viktig så att hen kan fixa transport på eget håll. Har en känsla av att kaninen kommer sitta bortglömd i en bur om ett halvår eller liknande.
Zingo ;D
Dom får gilla läget eller fixa transport själva. Jösses va mycket gnällspikar det finns ._.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jag hade definitivt avbrutit köpet och återbetalat tingningsavgiften. Jag skulle aldrig vilja sälja till folk som resonerar som dessa köpare verkar göra.
Vet inte hur jag ska göra… Asså jag känner ju att kaninen kommer få de bra där, hon har flertal kaniner o håller på med uppfödning o va väldigt noga när hon valde mellan kaninungarna. Så jag tror verkligen inte att hon kommer få det dåligt där. Men ja vet inte :/.. Har inte pratat med henne sen i söndags men funderade på att fråga om hon löst transport men är rädd att hon ska gå till attack då.. Sen vet jag inte om denna hona ens kommer va leverans klar då hon ska va de egentligen, hon går upp i vikt snabbt oså men hon är ju som sagt minst o kanske behöver en extra två veckor, de vet jag då. Sa detta till henne oxå när vi prata datum att de inte va säkert hon va lev klar då(men de strunta hon i). Undrar hur hon kommer reagera om jag säger att hon inte kan flytta just då..
Kontakta henne igen och fråga hur status ser ut.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#18 har gjort det. Hon läste direkt men svara aldrig..
Uppenbarligen känns affären inte bra för dig så avbryt den. Som jag skrev tidigare, säljer man ett djur så ska det kännas bra för både köpare och säljare. Även om du tror att kaninen kommer få det bra så är det ändå något som känns fel. Eller hur?
Att personen har flera kaniner och är uppfödare betyder inte alla gånger att den är den bästa köparen. Det finns många uppfödare som avlar på fel grunder. Just denna verkar vara lite lat av sig och vill ha allting serverat mitt framför nosen.
Självklart kan inte jag sitta och säga hur köparen är och hur du ska göra. Men det du skrivit ger mig dåliga vibbar. Vill personen verkligen ha just denna kaninen som den så noga valt ut, då skulle den lätt kunna fixa transporten själv.
Tänk efter noga och gör det som känns bäst för dig.
//Pernilla
Avbryt affären helt enkelt :)
Har precis skrivit att hon inte kan flytta den 11 då hon äter dåligt när hon är separerad från mamman. Blir hon arg eller så så ger jag tbx tingningsavgiften för då betyder de att hon inte bryr sig alls om kaninen förutom att få hem den.
#22 men stämmer det eller är det något du hittat på?
Om köparen vill ha den när den är 6 veckor skulle jag inte tro att de var seriösa och skulle ta bra hand om den+att de är sura på dig+ inte vill betala frakten (100kr är ju som att du betalar dem för att ta den!)=känns inte bra. Känns det inte bra så är det inte bra, man ska lita på sin känsla. Och du har rätt att betala igen avgiften o behålla kaninen, ni kommer ju faktiskt inte överens. Avtalsmässigt gör du rätt.
#23 varför skulle jag hitta på det?
#23 Läser du tråden så ser du att hon skrivit flera gånger att ungen är lite mindre än kullsyskonen och att hon inte vetat säkert ifall den verkligen skulle vara leveransklar vid rätt datum.
Det är bra TS att du sagt som det är. Som du säger, kan hon inte ta det så får hon stå sitt kast!
//Pernilla
#25 det vet jag inte, därför jag frågade.
Är så förbannad att jag inte vet vad jag ska göra!! Pengarna tillbaka kommer hon få för är så trött på henne nu. Hon hade fixat så jag kunde möta upp henne i en stad som tar för mig 1 t 10min att åka, utan att ens kolla om jag kan?! Jobbar till 18 varje dag denna vecka ev senare oxå o inte tänker jag åka efter det heller… Sen anklagar hon mig gång på gång att jag inte ens har en kanin att sälja då jag inte kan leverera kaninen när hon kan. Jag har sagt slutet av juli eller början på augusti men det duger inte för henne. Så nej nån kanin kan hon glömma. Är man så otrevlig så får man skylla sig själv.
#28 Usch, vilken människa! Bra beslut, hon ska inte ha kanin låter det som. Hoppas den lilla kaninen hittar ett kärleksfullt hem. :)
Bra!!! Du hade förmodligen inte mått så bra efter att hon köp kaninen heller då du redan innan köp får så dåliga vibbar! Bra beslut. Du kommer säkert att hitta ett fint hem till den lille ändå :)
//Pernilla
Här är lilltjejen! Har fastnat för henne verkligen men vet inte om hon kommer passa för avel/utställning.. :/ Jag kan inte sälja en kanin till någon som är så otacksam och otrevlig mot mig så fort det inte blir som hon vill.. Ska bli intressant o se vad hon svarar.
Glad är hon inte och skyller allt på mig, så allt detta är mitt fel.
Väldigt sur över att jag inte kunde mötas upp denna vecka då hon fixat skjuts 🤔. Kan ju vara bra o kolla med mig om jag kan också…
Hon är också väldigt sur över att dautumet blev ändrat och kan absolut inte vänta tills slutet av juli eller början av augusti.
Nej allt känns så mycket bättre sen jag sa att hon inte får köpa kaninen längre.
#32 Men Vad söt! Vilken ras? är det?
R.I.P. Anton 💔
Men jösses! Vilken människa, känns verkligen inte som att hon sätter kaninen i fokus här som hon håller på. Det som skrämmer mig ännu mer är att hon som uppfödare inte vill vänta att ungen växer till sig, hon om någon borde ju förstå att man inte ska sälja en unge som inte är redo för det! 😡
Bra beslut att inte sälja till henne, hon förtjänar verkligen inte att få köpa kanin av dig! 👍
#34 dvärgvädur #35 man blir förvånad över hur folk beter sig ibland.. Förstår inte hur hon kunde förväna sig o få kaninen efter detta..
#34 dvärgvädur #35 man blir förvånad över hur folk beter sig ibland.. Förstår inte hur hon kunde förväna sig o få kaninen efter detta..
Gör dig själv en tjänst och sluta svara på hennes meddelanden och skit i henne totalt. Efter att hon fått tillbaka tingpengen då.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#37 Än är inte sista (ursäkta uttrycket) idioten född än. 😕
Åh vilken sötnos då! Tycker att du gjorde rätt beslut, det finns säker jättemånga som vill ge ett hem åt den lilla tjejen.
Zingo ;D
Har bestämt att hon kommer få stanna :)
Sötnöten! Köparen verkade verkligen inte okej att sälja till. Bra val tycker jag. Hoppas allt hår bra med henne nu! :)
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎