Är buren för liten?
Ser ut som en trixie bur? De är sällan godkända. En hermelin får inte bo i en bur som har kortaste sidan under 50cm. Och måste vara minst 0,5m.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
… och takhöjden minst 50 cm
#2 Trodde man skulle förstå det i min text 🙂
Att inget mått i buren får mätas under 50cm.
#3 En Hage till räcker inte. Själva buren får inte vara mindre än 0,5kvm.
-' Malin Hultman
#4 Gäller väl bara under vintern?
Vintertid behöver den vara upphöjd från marken och då måste buren vara godkänd. På sommaren så kan man ha en godkänd Hage tillkopplat en bur sålänge buren alltid är öppen till hagen. Sommartid är det lagligt att ha en bur i kontakt med marken, alltså räknas bara buren som hus isf.
Emma
#4 Stod bara kortaste sida, antog då i våglängd och inte lodrät😉
#5 Var står det någon stans?
En kanin får inte bo i en bur under lagliga mått oavsett sommar som vinter.
-' Malin Hultman
#7 Jordbruksverket. Står såhär:
"Nätgolv är bara tillåtet om djuren hålls utomhus i betesbur.
Utomhusvistelse
Det är tillåtet att ha kaniner i bur utomhus även under den kalla årstiden. Vintertid måste buren vara upphöjd från marken för att kyla inte ska tränga upp underifrån. Kaniner som hålls utomhus ska ha skydd mot stark värme, nederbörd, fukt, blåst, kyla och andra djur. "
Står alltså att kaninen får bo i betesbur sålänge det är skydd från vädret, som buren skulle ge i detta läge. Så jag tolkar det iaf!
Buren skulle ju isf bestå utav betesbur och buren på bilden. Är det alltid öppet ner i betesburen räknas betesburen som den lagliga ytan och buren som skydd för väder. Står ingenstans att betesbur inte får räknas in som bur under de varma månaderna.
Emma
#8 Står inget om att det är tillåtet för kaninen att bo permanent i en bur som har sidor som mäter kortare än vad lagen säger.
-' Malin Hultman
Fast har man Hage ihop med buren under sommaren så är själva buren som ett hus och inte bur. Typ :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
#10 Så tänkte jag också.
I'm out 
#10 Fast TS frågade ändå bara om buren var för liten.
-' Malin Hultman
#9 Visst får kaninen bo på marken permanent under sommarhalvåret :) Så kopplar man på en Hage som är säker (skyddar mot väder, vind, rovdjur) så går det bra. Och att den hagen håller måtten naturligtvis. Många har ju kanin i hägn.
Man får ju inte addera ytorna med varandra dock.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag ska mäta den. Om den är laglig tycker ni det är okej att ha den där då under den perioden? Även fast den är liten, vill ju helst inte ha den där men jag har inget annat alternativ