Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 359 ggr
[Mirjaam]
0

Passar hon som avelshona?

Har pratat med en uppfödare som har en kull dvärgvädurs lejonhuvad på 8 ungar. Har hittat en jättefin blivande avelshona vad jag tror iaf, finaste honan i kullen iaf, grejen är att hon är minst och blev flaskmatad 1½ vecka då hon hamna efter när de andra åt från mamman så hon hade gått ner i vikt. Men efter att ha blivit flaskmatad så orka hon mer sen o började också äta från mamman o gick upp i vikt fort efter det. Hon väger kanske 100g mindre än resten av kullen enligt uppfödaren. 

Skulle hon passa som avelshona iaf? Eller ska man passa sig för sånt?

[RC1393]
4

Jag föredrar att köpa redan vuxna djur för då vet jag  hur vida de passar som avelsdjur beteende och utseendemässigt. Två snälla föräldrar garanterar ingen bra (vuxen) unge, även om den är trevlig som liten och utseendet utvecklas mycket, men det är väl mest relevant för utställningsavel och jag vet ju inte vad du satsar på. 

Tror inte det ska påverka att hon blivit flaskmatad om hon fungerar och växer som hon ska nu. Min minsta unge från ifjol är nu bland de största, så man ska inte gå så mycket efter hur det var när de var ungar.

RebeccaG
0

Om du ska ha en avelshona, köp en vuxen hona som redan haft kull som #1 säger.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

em.nord
0

Bästa är att försöka hitta en vuxen hona som #1+2 säger. Besök utställningar är mitt tips? :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[vattenhunden]
0

Håller med de andra. Det är svårt att veta om den kaninen kommer bli en bra avelshona eller inte. Att den är liten från början betyder nödvändigtvis att kaninen alltid kommer att vara minst, har hänt ofta hos mig att de minsta oftast blir störst senare. När jag skaffat nya avelsdjur så brukar jag oftast höra med uppfödare som redan har vuxna djur, oftast brukar det bli så att uppfödaren ställer ut kaninen i A-klass & sedan köper jag den på utställningen. Men givetvis går det lika bra att köpa ett ungdjur, är det en blivande utställningskanin så är det ju bra att den har en bra färg/teckning & ser lovande ut redan nu. Sedan det med flaskmatningen är inget jag skulle bry mig i allt för mycket, bara djuret mår bra annars.