två syskon...smart eller korkat?
Hej! Har hittat två kanin syskon som vi eventuellt ska köpa :]
Grejen är den att den ena är hane och den andra hona..
Planen är att kastrera hanen så fort som det är lämpligt men det kanske är lite riskabelt då det kan gå väldigt fort med parning…sen tror jag att jag läste någonstans att dom måste vara separerade i två månader EFTER kastreringen
stämmer det eller minns jag fel? har lite besluts ångest… man vill ju inte gärna ha inavel :s
Jag hade 2 syskon en gång i tiden och vi kastrerade också hanen. Men hanen fick bara komma tillbaka till systern efter han hade kastrerat sig! Så själv av mina erfarenheter så tycker jag att du bara ska sätta dit honom som vanligt igen och märker du någonting konstigt/fel så kan du ju sära på dom ett litet tag och se om det blir bättre! :)
Kram / Evelina
Jag skulle aldrig satt ihop en nykastrerad hane med en hona innan 4v har gått. Detta är för att det fortfarande kan finnas spermier i hanens kön. Och skulle hanen få för sig att para sig med honan så resulterar det i bebisar istället.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Fyra veckor efter kastering ska man hålla isär dem, inte två månader. Det brukar gå väldigt bra, och dessutom får du bättre chans att lära känna dem var för sig, och skapa god kontakt med båda,,istället för att de kanske bara gillar att vara med varandra och inte bryr sig om dig (så är mina lejonkaniner, de är syskon och väldigt tighta vänner). Ta hem dem, umgås med dem en och en och sätt ihop dem igen efter kastering så kan de sen få njuta av en kaninkompis resten av livet :)
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening