Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1258 ggr
Kaninlovers2
0

Får man bära på nyfödda kaniner?

Hej, det jag undrar är om man får bära på nyfödda kaninungar. Tacksam för svar! 😊

CorneliaAndersson
1

Jag brukar lyfta ungarna och kolla så alla mår bra och har fått mat o,s,v. honan inte blir allt för stressad. Dock brukar mina honor inte vara stressade.
Annars anser jag att man inte ska pilla för mycket på ungarna.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Kaninlovers2
0

Ok nu vet jag det till nästa gång!😉

Emelie Nilsson
0

jag har precis fått fem kaninungar, vi kollar varje dag så att dom får mat och lever, Jag kollar också att dom är varma genom att hålla dom, jag tar en skål med en handduk runt och lägger alla ungar i, då kan man se att alla finns där och att dom rör sig bra, så jag tycker det är väldigt viktigt att kolla varje dag !!!

Kaninlovers2
0

Aa det har du rätt i!

[vattenhunden]
0

Det brukar gå bra att kolla snabbt så alla ungar mår bra, ( om honan accepterar att du gör det) 

Jag brukar alltid kolla igenom alla ungar efter födseln & se hur många det är. Fick en ny kull igår på 9 st ungar, alla levde & alla verkar må bra ;-)

Ibland om man har en hona som kan vara lite stressig eller sur i buren så kan man göra så att man flyttar honan till en resebur eller en annan temporär bur medans man kollar igenom ungarna. Brukar även lägga ungarna i en liten plasthink med en filt i botten. 

Jag kollar ungarna varje dag.

Kaninlovers2
0

Ok tack👍🏻