Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 688 ggr
Smultrondraken70
0

Misslyckats med att få rumsren:(

Har två kastrerade kaniner, hane och hona. Honan är rumsren, blev det av sig själv. Hanen blir det inte, och har försökt det mesta tror jag….han både pluttar och kissar utanför lådan. Jag har fått intrycket att de flesta kaniner blir rumsrena, och det känns så jobbigt att han inte blir det. Dom bor inne och jag vill gärna att han också ofta får skutta fritt som honan. Någon fler som inte lyckats få en kanin rumsren trots envisa försök? Någon som har ett supertips?

[Ilscuro]
0

Kissar hanen på olika ställen eller verkar han ha vissa platser han kissade på bara? Min hane kissade utanför lådan och det tog ett tag innan jag insåg att han kissade på samma ställe så jag ställde lådan där istället. Han kissar gärna i de hörnen av våra rum där toaletthörnet är i hans bur om du förstår vad jag menar? UrineOff användes också flitigt under de första månaderna. Hoppas problemet löser sig :)

Smultrondraken70
0

Hej, nja, det är så konstigt, han kan medvetet kuta till lådan och kissa där, och sätter man honom på lådan så snusar han runt och kissar nästan alltid där:) men han kissar lika mycket utanför lådan:( aldrig på samma ställen utan lite överallt:( han verkar föredra sånt som inte är kissat, så det känns som en revirgrej. När vi har han och tjejen ute i köket (vilket är alltid när någon är hemma) så försöker vi förebygga genom att lyfta honom på lådan flera gånger i timmen. Det gick hyfsat i vintras men nu under våren har han verkligen kissat överallt:(

Ljungåsen
0

Kissar han på golvet? Eller bara på mjukare saker, typ filtar och mattor? En av mina honor hade väldigt mycket revirkissande för sig när de hade en mjuk madrass att springa runt på (de hade problem med trycksår så jag ville att de skulle ha det mjukt). Nu har de bara en trasmatta, och den är inte alls lika lockande att kissa på, så nu är hon nästan rumsren.

[Melbun]
0

Mina kissar också på mjukt material… Fick ta bort allting i buren så där är bara toa och hö nu. Buren står iofs alltid öppen så det är mest för att hela buren ska bli som en toalåda. Filtar och liknande har de utanför på golvet så det inte blir halt. Har väl tur att de inte kissat på filtarna men de kissar och bajsar däremot en hel del på handdukarna jag har lagt ovanpå buren. De är ofta och klättrar på dem så de måste vara där. Stör dock inte så mycket mer än att det blir fläckar på men ja… I buren däremot kissar de ibland utanför lådan på plasten. Tvättar jag bort fläcken med ättika så gör de nya. Om jag däremot torkar upp det och låter det vara då gör de oftast inga nya. Du kan testa att byta underlag och material, tvätta riktigt noga eller låta det vara kvar för stt se ifall han har samma behov av att markera. Mina har ändrat sina vanor när jag gör så här, ibland till det bättre, ibland till det sämre. Antar att jag har en del tur med mina då de inte kissar på något som kan bli förstört. Annars har de alltid varit periodare. Kissat på sina kuddar varje dag och sen bara slutat. Har ju redan berättat en del om detta tidigare så set blir svårt att komma på nya tips? du inte redan har försökt med.. Hehe

Smultrondraken70
0

Tack för era svar:) #3 näe han kissar aldrig på golvet, utan alltid på mattorna (har trasmattor på hela köksgolvet, annars blir det för halt). Sen kissar han konsekvent på sina och flickvännens stubbar i hagen (!) samt uppe på sitthyllorna och deras träbro:(( ja och så i toan också:)) Emellanåt när jag inte orkar tvätta trasmattorna så har jag bara torkat golvet under så det inte blir fläckar, och lagt en tidning mellan mattan och golvet, och då verkar just den mattan vara fredad, kissad och klar, typ:/ då tar han en annan. Sedan kissar han sig igenom alla mattor (=tidningar under alla till slut:(( nytvättade mattor bara måste kissas på:( men jag kan ju inte sluta tvätta dom:S. #4 intressant:) ja, periodare skulle jag kunna kalla vår kille för. Kan gå bra några veckor, han använder toan till kanske 80%, och sedan kissas det på allt:( "Skönt" att höra att det inte bara är vår kanin som väljer andra ställen än toan.

[Melbun]
0

Nä precis.. Räknar ändå mina som relativt rumsrena då de ändå oftast går i buren. Hade de gått utanför på golvet hade det ju varit en grej.. Om de ändå kissar PÅ buren så borde det ju räknas eller? Haha! Jag hade två sitthyllor i vardera bur men dem började de också kissa på av någon anledning efter sådär 1 år? Slängt och tänkt beställa nya för att se om det blir bättre. Man får testa sig fram :)

Smultrondraken70
0

#6 nä dina betraktas väl som rumsrena, med vissa "felkissningar", jag tog väl fasta på felkissningarna;) hehe, menade inte att dom inte är rumsrena:)) Vår odåga till pojk, har vi flera gånger trott att vi lyckats få rumsren, kan funka helt ok i flera veckor, men sen börjar han alltid med sitt kissande igen:(( och då får vi lyfta honom på toa som en bebis:( för att klara mattorna nån dag iallafall:(

[Melbun]
0

#7 Haha ja ibland så. Var ett tag då hanen kissade under toan.. Vet ej hur han gjorde för att få hela toan att simma i kiss… Så gjorde han till och från tills jag köpte en större låda.. Då kan jag ändå komma hem ibland och lådan står på andra sidan buren med en liten pöl där den brukade stå.. Den ena kaninen sköter sig men den andra är ett riktigt monster bara för att han kan tror jag :)

Smultrondraken70
0

Hehe, dom små pojkmonstren:)

Ljungåsen
0

#5 Funderar på det där med att han kissar på mattorna när de är nytvättade. Kan det vara så att tvätten tar bort för mycket lukt? Och att han därför känner behovet av att markera dem igen? I så fall kanske det skulle fungera att ha lite mindre vältvättade mattor. Idealet borde då vara mattor som kaninen tycker luktar kanin, men som vi människor tycker luktar matta bara.

Smultrondraken70
0

#10 hmm, skulle ju faktiskt kunna prova strunta i tvättmedlet i maskinen och bara köra med vatten…hans kiss luktar ju inget som jag känner sen han kastrerades, och då kanske dom blir " lagom/tillräckligt" rena både för honom och mig:) allt är värt att pröva:) fast det optimala vore väl nån "kaninparfym" som man bara kunde spraya på:)

Ljungåsen
0

#11 Tala gärna om hur det går. Jag är lite nyfiken på om det fungerar.

Smultrondraken70
0

#12 japp, det ska jag:)

aliiciaj
0

Jag har samma problem. Min hona var rumsren men sen har hon mer och mer gått ifrån det. Kissar på golvet, på mattan, i sitt hö, i min säng och även i sin låda. Så nu får hon inte längre bo i mitt rum utan i ett badrum. Ska köra på den metod som funkat förut för mig. Så fort hon gör en plutt på fel plats så kastar jag in det i hennes låda. Kissar hon på fel plats torkar jag upp det direkt. Jag städar lådan jätteofta, för är det smutsigt så är det större chans att de inte vill gå på lådan. Sen så har jag märkt att om jag bäddar upp med filtar och sånt runt lådan så att hon måste hoppa ner i lådan istället för att behöva hoppa över en upphöjd kant, så går hon mer på lådan. Hon är lite lat tror jag. Sen är det mer naturligt för dem att hoppa ner när de ska kissa. Hoppas han blir rumsren snart :)