Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 1086 ggr
pernillaoscarsson
0

Torv, färgar av sig?

Har varit lite smått trött på spån som underlag ett tag nu och ville prova någonting nytt. Spånet är i princip slut så jag åkte och köpte nytt igår. Jag stod och valde mellan halmpellets och torv men valde till slut torv. Jag hade en bild av att torv var någonting ljust "pulver"liknande. Nu plockade jag nyss ut säcken ur bilen och såg att det blivit hål i säcken. Det gick upp för mig att torv inte alls var ljust så som jag tänkt mig utan mörkbrunt.

Jag har ju en liten herre som är till största delen vit. Kommer torven att färga av sig på hans tassar? Kommer han se ständigt smutsig ut? Den andra kaninen är det strunt samma med då hon till största delen är blå/svart under magen så hon kan ju lätt gå på det. Men är lite osäker på den andra, vågar inte riktigt testa heller så frågar här först :)

Och till nästa gång, vilket underlag är det som är ljust "pulver" liknande. (Inte pulver direkt men smuligare än vad spån är)

farvendal
0

Torv är ju typ… jord. Så ja, ljusa kaniner har en förmåga att se smutsiga ut 😃 men inte så jättefarligt. Beror på hur mycket de gillar att böka runt i det..

Du kanske tänkte på easyströ? http://djurfamiljen.vimeddjur.se/wp-content/uploads/sites/22/2013/05/19-maj-2013-001.jpg Eller alspån? http://migrated.ifokus.se/uploads/354/3540317da5bac85267593aaa50e72c83/80878-1202760304.jpg

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

emms
0

Hade torv till mina ett tag och Muffin är zobelsiames blå, alltså mestadels vit. Färgade inte av sig någonting! Skulle jag ha utekaniner skulle jag haft torv, gillade de jättemycket. Suger upp bra, insekter gillar de inte, kaninerna gillar det, svalt och luktar inget 🙂

De vita du pratar om har jag dock ingen aning om vad det är 😃

Emma

farvendal
0

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

pernillaoscarsson
0

Tack för svaren! :) Då tror jag att jag vågar prova ändå, det är ju inga utställningskaniner jag har så egentligen spelar det väl ingen större roll om de är lite smutsiga. Mer bara att det kanske inte ser så snyggt ut på en vit kanin. Men om det inte blir så farligt smutsigt så ska det nog inte vara några problem. Har för mig att det var torv jag läste om som skulle vara så bra. Gillar inte spånet just för att det flyger rundor. Speciellt nu på somrarna så gillar Imse att möblera om i spånet, fösa undan det från de platserna han vid stunden vill ligga på. Så kiss och bajs ligger i princip i hela buren trots att han är nästintill rumsren i buren. Blir ju att jag får städa ur buren helt varje gång jag städar i princip.

Inget av alternativen i länkarna stämmer överens med det jag tänker på. Kan dock minnas fel.  Det i länk 1 är i alla fall mest likt :)

Jag ska som sagt ge torvet ett försök. Bäst är det ju ifall det är smidigt vid städning.

Agnjyr
0

Kanske du menar hampa strö?

Alliesson
0

Vi har manteltecknade kaniner och använder torv som underlag. De har båda kritvita tassar :)

[Nikita14]
0

Torv har inte färgat av sig på mina kaniner, har haft fyra st mer eller mindre vita kaniner, och inte heller de har sett smutsiga ut…. Jag är verkligen supernöjd med torv, och kaninerna tycker också om det.

Idlil
0

Mina kaniner har aldrig smutsiga utav torven, jag använder torv på sommaren då de är "svalare" och de är super bra! De blir lite smutsiga när de ar legat o sovit annars inte :)

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

pernillaoscarsson
0

Så, nu har jag bytt ut allting och ersatt med torven så nu får vi se. Det såg ju nästan lite mysigare ut i buren nu. Lär ju inte se lika skitigt ut heller då de bajsar.

En annan fråga, jag tänkte att jag kanske skulle kunna "återvinna" skräpet sedan när jag städar. Kommer det lukta mycket då? Bor i lägenhet med grannar runtomkring mig så vill ju inte att det stinker. Tänkte om det kanske kunde bli bra gödning till blommorna?

Idlil
0

Nej, jag har gjort de o lagt ut i rabatter m.m luktar ingenting enligt mig :)

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Fridaaaa
0

Testat torv och färgade inte av sig på Flizan som är långhårig och mycket vitt :)
Men däremot lägger sig damm på möbler mm om man har det inne

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nikita14]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej, tycker inte det luktar nåt. 

Det fastnar inte i pälsen heller.  Här är en bild tagen när kaninerna precis rullat sig i torven, det syns knappt…

pernillaoscarsson
1

Så, nu har jag haft det i burarna i två dagar. Imse är fortfarande helt vit ;) det enda är att han lyckas damma i allt i vattenskålen. Men det är ju inget stort problem ;) annars är jag helnöjd. Bara Elza som har lite svårt för att veta var hon ska bajsa, så kanske ska ha spån i hennes toa istället.