Imse fäller enormt mycket
Den senaste veckan har Imse börjat fälla enorma mängder päls. Han har inga kala fläckar men det hänger pälstussar i pälsen hela tiden. Det hjälper inte med att borsta. Tycker även att han magrat av en aning. Annars är han pigg som vanligt. Dock har han druckit lite dåligt nu när det varit varmt. Han har fått grönsaker så helt utan vätska har han inte varit. Han har fri tillgång till hö, och får ca 2 matskedar pellets om dagen. Han får även grenar med blad på och gräs ute i hagen.
Jag har börjat ha honom ihop med min hona när de är i hagen, så jag funderar på om det kan bero på detta? Han har fortfarande kvar lite av sitt parningsbeteende även om det har minskat en hel del nu när de fått gå tillsammans några gånger. Han blev kastrerad för några veckor sedan och har återhämtat sig fint från det.
Bör jag ge honom någonting extra för att han ska sluta tappa päls och gå upp i vikt eller är enda lösningen att hålla kaninerna isär?
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Kastrerade hanar kan fälla mer så kan ha varit att de blivit något knas med hormonerna som gör så att han fäller nu. Inte ovanligt att kastrerade hanar fäller mest hela tiden.
fällning, och speciellt kraftig fällning kan ta på krafterna så kan vara därför han har magrat, krävs ju en del för att bilda ny päls.
Vet att b vitamin hjälper pälsen på traven så det kan vara bra att ge. Också bra att hjälpa till med att ta bort så mycket päls som möjligt så han inte blir förstoppad.
För att hjälpa honom med vikten kan du blanda i lite solrosfrön eller havre eller liknande i pelletsen. 🙂
Emma