Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 4683 ggr
Fridaaaa
0

Något bra mot mygg?

Något bra mot mygg/knott? Vissa av kaninerna verkar de dras till . Exner fungerar inte här iley unsure

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elsaharr
0

Kan något myggmedel för hästar funka?

Zingo ;D

Fridaaaa
0

#1 Blir inte det för starkt för en liten kanin?

Elsaharr
0

#2 Vet inte, men om det finns någon mild sort kanske, vet dock ingen speciell. :)

Zingo ;D

*~HamsterHamster~*
0

#2 dett finns ganska neutrala, du kan spraya det på en Svamp? och sedan dutta det på de ställen kaninen brukar få myggbett. Dutta medlet helst så att kaninen inte så lätt slickar upp det när den putsar sig.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Regale
5

Föd upp myggätande fåglar? 🙂

Fridaaaa
0

#4 Är främst öronen men de irriterar liteöverallt ser det ut som på dem :/ 
#5 Seriösa svar tack 😉

Irmelinis
0

Någon sorts illaluktande olja/blandning med vitlök, basilika, chili eller tea-tree, kanske? Som man kan stryka på lite lätt. Det brukar ju funka när man ska hålla borta skadeinsekter från sina grönsaker t.ex.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
0

#7 Teatree bör man vara väldigt försiktig med. Vitlök vill jag inte ha kaniner som luktar ;)  Mina bor i par också (utom två) tänker om de putsar varandra är det inte bra om de får det i sig även om det bara är liten mängd per gång :/

emms
0

Blir dom bitna i hagen eller främst i buren? 

Hört att persilja ska kunna funka, kanske inte funkar alls men har man hemma kan man ju testa kanske. Gnugga lite på öronen där de oftast blir bitna mest. 

Hittade detta på en blogg:

"Andra tips? då myggen anfaller är:

Gnid in persilja, björkblad, citronsaft på exponerad hud.  

Ät vitlök och B-vitamin. Mygghonor sägs också ogilla lukten av gul lök. 

Vademecum munvatten, äppelcidervinäger, tjära, eukalyptol, tomatgrönska, tagetes, ringblomma, rölleka och malört är också dofter som myggen ogillar."

Vissa grejer där som är ofarliga för kanin iaf! 🙂

Emma

Fridaaaa
0

#9 Hagarna. På nätterna är de i boden eller inomhus (utom ena paret men där verkar de inte bli bitna).

B-vitamin får mina i vattnet redan pga fällning. 
Björkgrenar har de i hagarna ibland. :/
Persilja har jag dessvärre inte hemma :(

Irmelinis
0

Även om du inte vill stryka det på kaninerna, så kanske du kan stryka nåt starkt (basilikaa eller vitlök) längst upp på kompostgallrena i hagen? Eller på nätet du har över hagen? Eller stryk nåt medel på pinnar och grenar som du lägger i en ring runt hagen, så du lätt kan ta bort dem sen. 

Har hört att flera basilika plantor utanför ytterdörren gör att flugor inte kommer in och sånt. Försöker tänka lite "out of the box"…

www.alrunans.weebly.com/

Fridaaaa
0

#11 Har inte nät över på alla hagarna (är bara där när vi är hemma, annars är det bärnät).  Ena hagen är stor, och två mindre hagar. 
Tror inte det hindrar dem att flyga över ändå och in hagarna om jag ska vara ärlig :( Försvinner nog snabbt ute i luften är jag rädd :/ 
Hagarna flyttas runt så nog svårt att ha basilikaplantor runt om alla hagarna dessvärre, annars var det smart ide :)

Irmelinis
0

Tänkte bara det kan vara värt att prova, för det skulle vara lätt att skölja av om det inte funkar! Man vet aldrig förrän man testat ju 😃

På kaninmagazinet står det att dessa grejer är avskräkande mot mygg: 

Äppelcidervinäger, vitlök, basilika, lavendel, kamomill, citron och eukalyptus.

www.alrunans.weebly.com/

Fridaaaa
0

#13 Svårt i hagen dock med dem sakerna 😕 Läst där men svårt att utföra utomhus i hagar så att kaninerna inte kommer åt det heller 😕 Myggnät skulle vara svårt också som det står på sidan, och kan inte ha kaninerna inne på dagarna & kvällarna för då kommer de aldrig ut i hagarna för den kan inte vara där på nätterna 😕

Regale
7

6. Svaret var seriöst!

Läste om någon som hade myggproblem.

Han satte upp en massa holkar i sin trädgård, vari flera flugsnappare häckade.

Han hade inga myggproblem därefter.

😎

emms
0

Vart står hagarna?

Kommer vara väldigt mycket mygg i år men kan man flytta dom till ett ställe med mindre mygg kanske det hjälper. 

Mygg gillar ju ställen nära skogen, skugga, buskage osv. Kanske inte lika kul för kaninen att bara vara på platt gräsmatta men inte så kul att bli uppäten heller.

Sett på din blogg att du hade hagar i ganska högt gräs, de ökar ju risken för mygg. 

Har du mycket bärnät kanske du kan klä in de mindre hagarna med det helt, sålänge kaninerna inte käkar på de.

Emma

Fridaaaa
0

#15 Vi har holkar uppe redan i trädgården 😉 Men här bor mest talgoxar.

Fridaaaa
0

#16 Vi flyttar runt dem i trädgården, så lite överallt. 
Vi har skogen bakom huset och ja i princip runt tomten så går dessvärre inte att undvika. 
Ibland är det högre gräs ibland inte. 
Bärnät hjälper dessvärre inte mot mygg.

Fridaaaa
0

Ena hagen, den stora, inget högt gräs. Är bara en av tre hagar som har det just nu.

Fridaaaa
0

Någon som har fler tips?? Är på kaninerna även nu på dagen, ialla fall på vissa kaniner 😕

Smilla Kanin
0

Har ingen aning men kan man inte köpa något sådan myggmedel för hästar och sedan blanda ut det med mycket vatten? Fast det kanske inte är så bra om kaninen får i sig det….

Elsaharr
0

Det finns väl många vanliga huskurer man kan göra för myggorna.

Zingo ;D

Irmelinis
1

Fästingmedlet jag brukar spraya på mina hundar är helt ofarligt och kan hjälpa mot andra kryp också. Har hjälpt utmärkt mot fästingar i alla  år för mig (i väldigt fästingtäta områden kanske det inte funkar lika bra). 

1 dl timjan 

1 dl rosmarin 

1 liter vatten 

Blanda och koka upp. Låt svalna och blanda i 2 msk citronjuice och 2 msk äppelcidervinäger. Häll på sprayflaska och gnid in i pälsen en gång i veckan (eller oftare vid behov).

www.alrunans.weebly.com/

Irmelinis
0

www.alrunans.weebly.com/

Fridaaaa
0

#23 Synd att jag inte såg detta innan, varit i affären redan 😕 (tänkte på de utan vitlök). 

#21 Ja jag vet inte om jag vågar det, eftersom de putsat varandra bland annat :/

Fridaaaa
0

Testade med citron runt hagen menjälpte ingenting😕

EmelieJosefine
0

Säger som #21 Det är som när man ska behandla kvalster då häver man ju medlet i nacken på kaninen, för att där kan dom inte slicka i sig! :) Man kan ju blanda ut det med lite vatten så blir det inte så starkt :D

Fridaaaa
0

#27 Inte dem själva nej men burkompisen på de som har burkompisar. De brukar putsa varandra bland annat i nacken.

Smultrondraken70
0

Jag skulle inte våga smeta på mina nåt som förändrar lukten på dom, risk finns ju att kompisen blir skeptisk/ inte känner igen sin sambo på lukten, och då blir det lätt bråk:( Jag har ett gigantiskt insektsnät som går att lägga över bur/hage/nättaket, ja allt, fäst med klädnypor. Nu har jag dock inga myggproblem, då mina är ute på Öland, men det skulle funka att använda nätet så. Kommer från Ikea.

Fridaaaa
0

#29 Finns inte så pass stort så det går till den stora hagen, då måste jag införskaffa ganska så många och bygga om allting 😕 Och skulle bli jättekrångligt att flytta alltsammans några gånger per vecka 😕 
Och tror att de kommer in från sidorna ändå, så hade fått täcka även där.

emms
0

Vet att bärnät har ganska stora maskor jämfört med myggnät men det borde ju hjälpa lite kanske? Myggor är ju inte alltid jättesmidiga ;)

Ha de största hagarna där det är minst mygg och ha kaninerna som blir ätna på mest i dom på kvällarna kanske med kan hjälpa.

Jäkla mygg 😕

Emma

Fridaaaa
0

#31 Har bärnät som tak ibland på de små hagarna men det hjälper ingenting när et bara är som tak 😕

Då blir det bara kanske 4 timmar/dag för den/de kaninerna :/ Och det är på tok för lite enligt mig i Hage, då myggen är aktiva här till 18-20 på kvällen i regel 😕
Lika mycket mygg i hela trädgården där det går att placera hagar 😕

De som är mest drabbade har jag märkt är mina dvv

Peak303
0

Provat med exner? Vet inte om det fungerar men värt ett försök ju. 🙂

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Fridaaaa
0

#33 Haft exner på Ella fast mot annat men då var det ingen skillnad 😕
Djuraffären har inte exner heller så dröjer till mitten på nästa veckan innan jag skulle få hem det i så fall 😕

EmelieJosefine
0

Okej, annars hade det varit väldigt smart :)

Fridaaaa
0

#35 Vilket syftar du på? Myggmedelet? Nja så pass starkt, även om man späder ut, vet jag inte om jag hade vågat. 

Vet inte hur jag ska göra, Messi hade massa på sig igår, även Zelda 😕 Synd om dem, men samtidigt måste de ju rastas 😕

Irmelinis
5

Om det var mina kaniner skulle jag gjort ungefär såhär (jag är inte rädd för att prova) 🙂: 

1. Provat varenda förslag på hemmagjorda myggmedel i den här tråden (det är väldigt billiga, ofarliga ingredienser som är lätta att få tag på), även om kaninerna putsar varandra och det kommer smaka lite konstigt, för det är bara en kort period nu under sommaren och det är mycket bättre än att de blir sönderbitna av mygg. Är de redan kompisar så vänjer de sig säkert rätt fort. 

2. Om en liten, svag dos inte funkar, så skulle jag prova lite starkare och inte bara i nacken utan gnuggat in hela kaninen och sprayat gräset utanför hagarna. 

3. Om det inte funkar, så hade jag flyttat hagarna mycket närmare bostadshuset där det oftast inte är lika mycket mygg. 

4. Tagit reda på vilken tid på dagen som det är mest mygg (oftast kvällar). Gjort hagarna mindre (bara tillfälligt tills myggperioden är över) för att kunna lägga ett-två lakan över som skydd de timmarna som myggen är värst. Bättre för kaninerna än att inte kunna vara ute alls. 

5. Köpt ett stort myggnät (finns på Ikea t.ex). Eller köpt väldigt många billiga mindre myggnät och sytt ihop dem till ett enda stort, går att fästa med klädnypor på hagarna. Skit i att det kanske inte täcker precis hela, lite är bättre än inget, eller gör hagen tillfälligt mindre så att det passar. 

6. Låtit bli att rasta kaninerna under perioden när myggen är som värst (på sommaren, och på kvällar). Bättre det än att de blir besvärade av mygg och får sår. Eller ordna så att de kan springa fritt inomhus några timmar istället.

www.alrunans.weebly.com/

Fridaaaa
0

#37 Är lika mycket mygg oavsett vart i trädgården de står. Och ibland står dem nära huset.  Flyttar runt i trädgården så de får nytt grön gräs regelbundet. Men inte märkt någon skillnad vart i trädgården de står dessvärre :/

Jag är inte rädd för att prova heller när det gäller skonsamma/ofarliga medel (är myggmedel för häst t.ex jag syftar på). Och provade med citron på gallrena men hjälpte inget. Hade tänkt testa vissa av hemmamedlerna så fort jag får hem alla ingredienserna, glömde det i måndags när vi handlade så tänkte köpa på måndag när vi ska veckohandla. Hoppas innerligt att det hjälper bara. Men värt att prova.

Myggperioden här är hela sommaren, dvs maj/juni till augusti/september. Aktiva även på dagen har jag märkt 😕 De dras till mig också så känner av dem också.

Har inte så pass många lakan, måste inhandla slit&slänglakan i så fall (finns ju på loppis för billig peng så det går ju alltid att ordna).

De kan inte springa fritt inomhus. Har katterna och hundarna plus inte kaninsäkrat inne. Kan inte strunta i att rasta dem sommartid, de kan ju inte sitta i burarna stort sätt dygnet runt i flera månader, inte rätt mot dem, samt vissa av dem skulle bli väldigt rastlösa av det. Messi t.ex blir väldigt rastlös om inte han får komma ut många tmmar/dag och röra på sig, samma med t.ex Ella.

(nej är inte "undanflykter" som vissa ibland kallar det, utan är bara ren fakta, itne samma sak, så det behöver ingen påpeka).

Irmelinis
6

Säger inte att det är undanflykter, men jag ser ändå många lösningar på det som du säger inte funkar 🙂 men visst, det är saker som JAG skulle ansträngt mig för att göra, säger inte att det passar för dig. Du kanske inte har lika mycket tid eller energi att fixa som jag, sånt är ju olika 🙂

Jag vet att det kan vara mygg ute dygnet runt, men det brukar finnas perioder under dagen då det är färre antal mygg (och knott brukar komma på kvällen). Det går säkert att googla sig fram till den infon och anpassa kaninernas utevistelse till dessa tider. 

Ja, myggperioden är en stor del av sommaren, men jag skulle aldrig låta mina kaniner bli sönderbitna bara för att jag anser att de *måste* vara utomhus varje dag (det tycker jag inte att mina kaniner måste). Du har en stor bod som du skulle kunna dela av tillfälligt, t.ex 🙂

Skulle använt mina egna lakan/filtar för kaninernas skull, det går alltid att tvätta upp dem efteråt, så behöver jag inte vänta på att köpa på loppis. Om jag inte hade tillräckligt med lakan så skulle jag gjort EN av hagarna mindre och så får kaninerna turas om att vara i den hagen med lakan över. 

De kan springa fritt inomhus, finns alltid nåt rum som är lite mer kaninsäkert än andra, annars tar man bara ett kompostgaller och sätter för sladdar och annat. Stäng in hundarna i sovrummet (det handlar bara om ett par timmar!) och katterna kan vara utomhus så länge eller på toan. 

De kaniner som blir extra rastlösa av att inte springa i stora hagar varje dag kan man hitta andra lösningar till, gå ut med dem i skogen, eller åka iväg till ny miljö (utan mygg) någon gång i veckan så de får ny stimulans. Träna lite extra med tricks eller hitta på nya aktivitetsleksaker. Finns många sätt att aktivera sina djur på 🙂

*löser problem på löpande band* 😛 😃

www.alrunans.weebly.com/

Fridaaaa
0

#39 Skrev inte att du sa det 😉 (därav ny "kollum")😉

Nja dem tiderna tror jag inte man kan gå på som står där, utan man får kolla hur det är just hos en själv, tror nämligen att det kan variera en hel del. Här är de överlag aktiva morgon till kväll (märker det på mig själv), satt senast igår runt 13-14 tiden med Messi i hagen och vimlade av dem på mig och kom på hans öron om han satt still för länge 😕

Har en bod ja, men Ella kan t.ex inte vara bredvid Zelda och Milly som bor där, hon blir skitsur, jagar Iza mm om hon är för nära dem (de skulle slåss om de kom ihop, så mycket ogillar de varandra). Och går inte att dela av till alla 6 kaninerna i boden, så mycket plats finns det inte, då blir det inte större yta än i sina burar om det ska delas av.

Alla kaniner kräver olika vissa kräver mer rastning än andra. Och vissa av mina behöver komma ut regelbundet. Och blir även tråkigt för dem att sitta i burarna stort sätt dygnet runt. Så alla ser vi olika på det. För mig är det viktigt att de kommer ut men även att inte få massa myggbett och jag tror absolut att det går att fixa bara man kommer på ett bra sätt.

Har ingen dörr till sovrummet. Och eftersom jag har 6 kaniner som ska rastas så blir det mer än  bara några timmar. Blir ju över hela dagen (två och två går några men två går inte tillsammans så blir 4 rastningar sammanlagt över en dag).
Hallen är enda rum som inte finns några sladdar i. Och köket går att säkra också.
Så låsa in katter på toa så många timmar som det blir fungerar inte och inte med hundarna heller , de blir ju straffade för det på sätt och vis. Och sommartid har vi ytterdörren öppen mycket (myggnät så myggen inte kommer in där), för att vädra eller ett fönster och då kommer katterna in och ut i alla fall. Så inomhus är det dessvärre omöjligt att rasta allesammans. 1-2 stycken går men inte allesammans. Med 4 rastningar blir det ju 12 timmar sammanlagt per dag, minst)

Aktivering får dem, men de kommer komma ut och röra på sig. Skogen har vi bakom huset men där är det ännu mer mygg i regel (olika från dag till dag dock).
Tränar dock inte tricks med mina, men är pga att jag inte har intresse av det 🙂
Varierar aktivering till dem, byter av mellan hagarna och burarna ibland, och möblerar om vid städning, grenar som jag lägger olika, hänger gräs i gallret t.ex.
Men de får ju ingen Motion i burarna (jo Zelda och Milly men inte de andra). Ella som t.ex behöver gå ner i vikt också kommer inte göra det genom att mest vara i buren.

Så behöver vara en lösning utomhus.

Irmelinis
1

Ja, jag tror vi tänker rätt olika. Jag har inte problem med tillfälliga lösningar och låser mig inte vid att följa samma schema varje dag. Mina kaniner får turas om, bättre att de kommer ut (eller får springa fritt inne) 1 dag/vecka än inte alls, än att de blir sönderbitna när de är ute. Menar så klart inte att du ska rasta ALLA kaniner i flera timmar VARJE dag, utan att de kan turas om. Varsin dag i veckan, typ 🙂Det är ju som sagt tillfälligt, tror inte hundar och katter mår dåligt av det. Man får kompromissa så att alla djuren får lite av sina behov tillfredsställda. Kan inte vara perfekt för alla hela tiden. Om du inte har dörr, sätt för ett kompostgaller eller några stolar (eller vad som funkar). 

Menade heller inte att du ska dela av boden till alla samtidigt, man kan dela den i två halvor och låta kaninerna turas om. Eller sätta de som behöver mest Motion därinne tillfälligt. Och låt bli att ta in Ella där då, men de andra kaninerna kan ju få glädjas åt att vara där, även om inte Ella kan. 🙂

Ja, mina kaniner får ha tråkigt ibland, t.ex om jag anser att det är bättre att de stannar inomhus än att de lider utomhus. Mina hundar får också ha det tråkigt ibland, sånt är livet, det beror på vad man tycker är viktigt. Det är en kompromiss, man får göra det bästa av det. 

Nu ska jag sluta tjata 😃 Ta inte illa upp av något jag säger, snälla. Förklarar bara hur jag själv tänker. Hoppas du hittar något som funkar.

www.alrunans.weebly.com/

Fridaaaa
0

#41 Följer inte samma schema varje dag men en hel sommar och en del in på hösten med minimalt med Motion skulle inte fungera. 
Tillfällig lösning är inte för mig 3-4 månader kanske. Men alla tänker vi olika där ;)
1-2 ggr/vecka anser jag är alldeles för lite att komma ut. Jag har den filosofin med kaniner att de ska få komma ut så mycket som det bara går och vara så lite som det bara går i burarna (trots stora burar), märkt att de mår mycket bättre av detta. 

Fast Ella är en av de som behöver komma ut och röra på sig. Det har hon inte möjlighet till i deras utebur. Samt att det krävs en hel del ombyggnad så att de inte kommer åt varandra i boden, Då är man uppe i en högre summa (för har inte allt material till det) :/ Så det blir bara bökigt och sedan ska det ner igen till hösten.

Så någon lösning utomhus måste det vara, finns inga andra alternativ :/
Dock lider dem inte (lida är ett väldigt starkt ord) däremot blir det jobbigt för dem i perioder när myggen kommer.

Dock handlar det inte om tråkighet, vet inte vart du fått det ifrån menmen.
Mina hundar gör inte saker hela tiden (inte bra för någon hund), och de kan ligga och slappna av också. Men som jag skrev så gällde det om jag rastade alla kaniner samma dag, dvs inte kort stund varje dag. Så du får läsa sammanhanget, inte hur du hade tänkt att det skulle vara utan det jag skrev 😉

Tar inte illa upp men redan förklarat varför det inte går, och vi har olika filosifi där kring kaniner. Vill inte ha kaniner instängda i burar stort sätt dygnet runt, inte rätt mot dem anser jag. Men alla kör vi olika. Är därför jag måste komma på något bra mot myggen ute. Så hoppas att "hemmakur" fungerar :/ Annars vet jag inte hur jag ska göra :/

Irmelinis
0

Förlåt om jag missförstod vissa saker du skrev!

Jag har inte heller mina kaniner instängda i burar dygnet runt, de dagar de inte kan vara ute så får de springa fritt i ett kaninsäkrat rum i huset. Så de är nästan aldrig i sin bur, om de var det skulle jag också må dåligt 🙂 Tycker du har en jättebra inställning till dina djur, du försöker alltid göra det bästa för dem. Det är ju huvudsaken att du hittar nåt som funkar för er!

www.alrunans.weebly.com/

Fridaaaa
0

#43 Ja jag har inte möjlighet att rasta alla inomhus varje dag, känner att 1-2 ggr/vecka blir på tok för lite :/ Och så pass få timmar (skulle inte gå mer än 2-3 timmar kanske) :/ Zelda & Milly har stort, så dem bryr sig inte direkt, men de andra har inte lika stort (dock inte miniburar) så betydligt svårare :/

HunterLily
0

Ta häst sprej och spruta runt hagen sen en myggfångare funkade på mina kaniner😃

Kaninhoppning

emms
0

Har du torkad timjan hemma? 🙂

Läste ett recept där de va 0,5 burk torkad timjan, saften från en citron och 1 liter vatten. 

Om man bara har lite timjan och citron kan man ju göra en mindre del och testa. Torkad timjan är ju ganska vanligt att ha.

Emma

Quip
0

Gör små gömslen som du kan ha nät över.
Jag har t ex små betesburar i hagarna som jag fäst nät på, och så är det bara en liten glugg in.
Då kan de söka skydd där när myggen blir för svåra, och även gömma sig om de blir rädda för något.
Behöver inte vara så avancerat. Har man inget annat så går det bra med en papplåda, stol, bänk, några hopsatta galler eller vadsomhelst som du kan lägga ett nät över och lämna en liten öppning.

Lycka till!

tlover
0

Jag har inte läst hela tråden men vi brukar ha nät över. 

Annars så ska djur tåla ett myggmedel på röllika som Alexandra De paoli gjort. Men jag har inte testat det själv.

l'm back

Evelina!
0

Hört att Forever Livings Veterinary Formula ska vara bra mot mygg. Mild nog att användas på kaniner (vet flera som gör det).

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

lovemysack
0

Jag har nättecken på mina kaniner och på nätteckenas nederdel och ovandel finns det en strimla vanligt tyg. På det tyget brukar jag spraya myggmedel. Mina kaniner har inga surrandes mygg runt sig och teckena är inte varma eller störande på något sätt. :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Fridaaaa
0

#45 Elektisk myggfångare går itne om det var det du tänkte på? Vet ingen annan myggfångare? Och är utehagar = hästspray i luften bara runt hagarna skulle försvinna på ett kick dessvärre.

#50 Vad är det för nättäcken? Ingen risk att de fastnar i varandra eller grenar med dem på?

#49 Vad är det och vart finns det att köpa?

#48 Nät blir väldigt svårt med tanke på hur hagarna ser ut och myggen kommer genom gallrena från sidan inte bara ovanifrån :(

#46 Nope ingen timjan hemma dessvärre. Men ska handla på måndag så kan köpa hem då. Men citron fungerade inte redan testat, ingen skillnad, men kanske annat med kombinationen av citron och timjan?

tlover
0

#51 Vi klär galler/nät dörrarna på burarna med myggnät på sommaren. Det skulle kanske kunna gå på hagar också.

l'm back

Fridaaaa
0

#52 Nja måste ha både runt allting och taket, och skulle kosta en hel del till de tre hagarna 😕 Och till den stora hagen skulle det inte fungera alls med tak för finns inte så pass stor, skulle krävas många såna att sy ihop 😕 Annars är det jättesmart 🙂

tlover
0

#53 Min moster använde gammalt tyg som var ungefär som myggnät till deras kaniner. Det skulle kunna vara nått att hålla utkik efter på loppisar m.m. Det är antagligen mycket billigare än myggnät.

Sen att dom fick en rosa och en blå bur fick dom leva med, men det är ju ett lågt pris för vad man får.

l'm back

Fridaaaa
0

#54 Vad är det för tyg? För måste vara så att det inte blir för mörkt i hagarna och som tål regn bra.

tlover
0

#55 Det är ett tyg som brukar finnas i gamla spetsgardiner. Det är i princip färgat (ofta ljust färgat) "myggnät" i nått syntetmaterial.

Det är väl inte så vanligt nuförtiden däremot. Tyll borde vara liknande också.

l'm back

Evelina!
0

#51 Finns att beställa hos någon av Forever Livings återförsäljare och är en lite allt-i-allo-spray med aloe vera man kan använda mot mygg och framförallt sår. Många sprayar det på eksem och så med, t ex hos hästar. Läs mer på Forever Livings hemsida, www.foreverliving.se

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Fridaaaa
0

#57 Tack för kolla det med återförsäljare, kan inte minnas att jag sett det 🙂 Alovera är ju toppen, använder jag mycket 👍

#56 Aaa får kolla om jag kanske finner något sånt 🙂 Värt runt om att testa i alla fall om jag hittar. Men hur pass tåligt är det att hänga ute hela sommaren?

emms
0

#58 Hade spetstyg framför en utebur i flera år. Blev lite gult men annars höll det jättebra! Man kan ju tvätta om de skulle bli smutsigt.

Emma

tlover
0

#58 Ganska bra, om inte kaninen kommer åt det och tuggar upp det 😃

Fast det finns säkert olika varianter däremot, vissa kanske inte håller lika bra.

l'm back

Fridaaaa
0

#59 Tänkte mer på hållbarheten än själva tvättandet 🙂

#60 Ja det går inte att undvika dessvärre att de inte får tag på det alls om man har det runt om :(

em.nord
1

Biltema har 10m rulle myggnät för 100kr. Tycker jag är riktigt billigt och ska själv köpa. Gäller bara att fästa så inte kaninerna kommer åt. Inte alla som tuggar på det runt men vissa gör det.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

tlover
0

#61 det beror lite på hur buren är ibland kan man få till det så att kaninen inte når

l'm back

Fridaaaa
0

#63 Har kompostgaller. så sitter ju längsmed nätet i så fall på utsidan :/ Så vill de kan de dra in det.

#62 10 meter räcker dessvärre inte, så blir ett x antal rullar. Och det svåra är just att sätta det så kaninen inte kommer åt när det kommer till kompostgaller :/ Vet inte hur jag ska lösa det hmmm

tlover
0

#64 Det beror ju på, har du en ram av trä och du spänner myggnätet ordentligt så kommer dom nog inte åt det.

l'm back

Fridaaaa
0

#65 Har ingen träram, använder enbart gallrena, så jag kan forma som jag vill samt öka och minska hagarna lätt.

tlover
0

#66 Då blir det nog svårare. Det skulle aldrig funka här så det har jag aldrig testat.

Kanske kan man göra ramar bara för myggnäten i samma storlek som kompostgallren eller snarare snäppet större. Som du kan ställa upp runt hagen eller vad man kan säga.

l'm back

emms
0

#61 Ja. Och om du läser hela min kommentar står det att det höll bra. Onödigt att kommentera om tvätten när du fick svar på din fråga.

Emma

Fridaaaa
0

#68 Jag läste hela. Skrev aldrig att jag inte fick svar på det, bara att det var hållbarheten jag tänkte på inte tvätten så vet inte varför det kom upp, var bara det

#67 Hmm frågan är hur. Jag är inte speciellt  händig och väldigt få verktyg :/ Måste få hem material mm också :/ Får klura på det

Kamparkempe
0

Det kanske redan är någon som har skrivit det här, men myggnät runt buren? Det har jag. Fungerar jättebra🙂

Fridaaaa
0

#70 Är det vi diskuterar lite nu hur det skulle fungera på ett bra sätt, eftersom jag har kompostgallerhagar, kaninerna kommer åt det samt går åt väldigt mycket. Men ev till 1-2 småhagar (stora skulle inte gå) :) Beroende på om jag kan lösa det så kaninerna inte kommer åt det. Är inte i buren det är beskymmer utan när de är i hagarna.

emms
0

För att kaninerna inte ska kunna komma åt det kan man fästa det längst upp med klädnypor eller liknande sen har man lite extra över längst ner så man spänner de en bit ifrån gallret på hagen liksom. Så det går ut i en vinkel från nätet. Så kan man antingen lägga stenar eller pinnar eller vad man nu har hemma på nätet så det inte lägger sig mot gallret. Tältpinnar funkar nog med.

Emma

Fridaaaa
0

Testat två olika "hemmakok" nu (utan vitlök), fungerat sådär :/ vet inte hur lång tid man behöver ge det?
Vill inte prova mer på de som går i par, det var som att de inte kände igen varandra, utan började tjafsa med varandra :(

Marsvinsmamman
0

Om ni har allvarliga myggproblem och kan tänka er att betala lite, så kunde det vara idé att titta på "myggdödarmaskiner" och "myggavskräckare". Den billigaste på myggfri.nu ligger på ca 1470 kr och är för tomter upp till 1500 m2 (se länk nedan). 

http://myggfri.nu/produkter/visa-produkter/productid/179

Men jag vet ju förstås inte hurpass mycket mygg ni har, och hur de ekonomiska möjligheterna ser ut hos er. Men ville tipsa om de hjälpmedel jag känner till. Det finns ju också ett flertal mindre elektriska myggdödare för en mindre summa. Med förlängningskabel är det möjligt att sätta upp myggdödarna på kaninsäkert avstånd, de går ju tex att hänga i träd eller ställa på bord utanför hagarna.

Fridaaaa
0

#74 har dessvärre inte dem.pengarna och kommer inte att ha under hela sommaren eller hösten :( Kan inte dra sladdar över hela trädgården (tre hagar också) dessvärre men tack ändå, bra förslag :)

[AnimalLover1]
0

Det finns klisterpapper som flugfällor, man kanske kan sätta de på gallret på något sätt? :P vet dock inte om det funkar.

Fridaaaa
0

#76 Tror dessvärre det ska mycket till innan de fastnar där på :(

tlover
0

Du kan göra en egen myggfälla kom jag ju på av en petflaska, lite jäst, vatten och socker. Exakt receptet minns jag inte men det går säkert att googla fram

l'm back

Fridaaaa
0

#78 Fungerar det att lägga bara runt hagarna?

tlover
0

#79 det tar ju inte alla mygg men det minskar ju "myggtrycket"

l'm back

Fridaaaa
0

#80 Nej tar bort exakt alla mygg tror jag är omöjligt :)
Ska be sambon köpa hem lite jäst och socker, så ska jag testa det i helgen :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.