Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1223 ggr
Trebit
0

Osäker kanin - tips?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I fredags hämtade vi hem vår lilla Luna, en dvärgvädur på 1 år som ska få gå som sällskap till Benjie så småningom. Hon har varit här i fyra dagar nu och vi börjar precis lära känna henne.
Hon är nyfiken, men väldigt osäker, och spenderar mesta tiden i sitt hus. Tar vi ur henne ur buren nästintill kryper hon längs golvet och tar ministeg framåt. Det märks att hon är nyfiken på omgivningen men allting är liksom läskigt. Går vi genom rummet när hon vågat sig ut ur sitt hus så rusar hon genast och gömmer sig igen. När hon får vara i sitt hus är hon hur lugn som helst, floppar över på sidan och ligger och myser som bara den. Då går det även jättebra att klappa och hon ligger och gnuggar tänder och blundar.
Vi gör allt det vanliga med att sitta länge vid buren och visa att vi inte är farliga, muta med godsaker osv. Finns det något mer vi kan göra? Eller bara fortsätta och vänta ut tills hon blivit tryggare? Hon har aldrig bott med människor omkring sig 24/7 förut, så det kanske helt enkelt tar ett tag att vänja sig?
Vill så gärna att hon ska bli trygg här hos oss så att vi kan ha henne frigående senare också.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

zemlathebunny
0

Jag tror verkligen att hon kommer vänja sig men hon behöver bara lite tid

emms
0

En grej du kan testa om hon känner sig trygg i sitt hus är att lägga något över buren så det blir lite mer skyddat. Då kanske hon vågar sig ut dit lite mer och kan titta/lukta på grejer så hon vänjer sig lite snabbare. Utöka den trygga zonen tills hon känner sig mer bekväm med sin omgivning liksom. 

Iom att hon är nyfiken i grunden så tror jag att hon kommer bli mindre osäker hela tiden, självklart läskigt med allt nytt nu i början men får hon bara vänja sig så kommer nog nyfikenheten ta över. Prata mycket, ge en massa godsaker och var lite försiktiga med högljudda grejer nu precis i början. 

Eftersom hon inte är van vid att ha människor omkring sig och allt sådant så kommer det nog ta lite tid, har aldrig haft en så Osäker kanin? så kan tyvärr inte svara på hur lång tid det kan ta. 
Grattis till nytillskottet förresten, hon är jättefin 🙂

Emma

Trebit
0

#2 Jo vi har en filt liggande över taket på buren och lite över ena sidan, och det har nog hjälpt en del! Där hon bodde tidigare så bodde hon i lada med flera inneburar staplade på varandra, och då i lägsta buren, så hon är nog inte van att ha så mycket öppen yta kring sig heller. Just nu sitter hon i toalådan och mumsar på hö fast jag sitter i rummet, så det går ju framåt. (Och hon bestämde sig för att bli rumsren direkt, fattade snabbt vad lådan var till för. Alltid lika skönt!) Tack! Hon är en riktig liten sötnos, fluffig som bara den. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i dvv annars, men det här lilla plattansiktet har charmat mig rejält ;)

Tumblr - ☆ - Instagram

[Melbun]
0

Men åh så söt! Hade en likadan tjej som var väldigt osäker. Högg efter händer, flydde bara man rörde sig i rummet och plötsliga ljud var jätteläskiga. Mycket godis och kel och inte så mycket hantering har hjälpt enormt. Sen blev hon mycket bättre i humöret också efter att hon kastrerades men ja det är bara att kela med henne och vänta. Är hon så nyfiken kommer det inte ta lång tid tror jag. Man ser inget av det beteendet hos min kanin längre. Hon går lös ihop med min kaninhane och är hur snäll som helst numera. Springer alltid runt fötterna och klättrar på en och det hade jag aldrig trott när jag fick henne :)

Irmelinis
0

Du vet säkert redan det mesta, du verkar vara rätt kunnig och påläst 🙂 men jag skriver ändå 

-var helt ostörda i ett rum med stängd dörr om det går
- ta allt i kaninens takt, det är bättre att du backar  eller drar undan handen och ger henne space *innan* hon själv känner att det är för mycket och hon måste gå undan
-försök bonda med henne på en tid som hon naturligt är aktiv (t.ex på kvällen)
-lyfta och bära så lite och så sällan som möjligt, jaga henne aldrig. Ställ buren på golvet med dörren öppen så ni inte behöver lyfta henne utan hon kan gå ut själv. 
-klippa klor och annan hantering så lugnt som möjligt och inte mer än absolut nödvändigt 
-att göra nånting med kaninen korta stunder VARJE dag tror jag är viktigt, så att det blir en rutin, en vana, så att människor blir trygga och förutsägbara för kaninen, samt att göra saker på samma sätt (typ sätta "kommando" på olika situationer) så att kaninen vet vad som ska hända 
-ta ut hennes hus och ställ det på golvet så hon kan gå in där utan att gå till buren 
-klura ut vad hon tycker är allra godast att äta så du kan locka med det (ett russin, några havregryn, liten bit frukt…)

Jag tror säkert att Benjie bidrar till hennes osäkerhet också, hon kanske är upptagen med att hålla koll (eller lukta/lyssna efter) honom och det kanske gör henne lite distraherad från att bonda med er? 

Själv gillar jag Mary E Cotter's videor på youtube om hur man hanterar blyga och/eller aggressiva kaniner.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/

Trebit
1

Vad skönt att höra att det går att ändra på! Luna är inte alls agressiv, vi valde henne just för att hon hellre går undan än att starta bråk. Jag har verkligen aldrig sett en kanin krypa fram som henne dock, ser så otroligt lustigt ut…

Tumblr - ☆ - Instagram

Trebit
0

#5 Jag satt och maratonkollade på hennes videor på Youtube precis när vi skaffade Benjie, tycker de är jätteintressanta! Men jättebra tips?, tack! Luna är som mest aktiv när vi har något som luktar av Benjie dock, vi kör lite bur-byte på dem med några dagars mellanrum, så de ska vänja sig vid varandras lukter. Hon verkar trivas mycket bättre i Benjie's bur än i sin egen nya, men kanske har det mest att göra med hans stoa hus ;)

Tumblr - ☆ - Instagram