Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 1056 ggr
Bettan82
0

Burmått till stora kaniner?

Vi har precis tingat två systrar av blandning  Bj/Tjs/Nzr,  pappan till flickorna väger ca 6 kg enligt ägaren. Vi har tänkt att bygga en egen bur till de två, men är lite osäker på måtten..

Enligt Jordbruksverket är det nya minimimåttet för stora kaniner 0,5 kvm per kanin om de bor ihop? Om jag förstår rätt? Eller är det själva bohuset de menar?

Vi tänkte bygga en bur med måtten B:2,10m H:,8m D:1,2m
Och bohuset B: 0,5m H:0,5m D:1,2m, möjligtvis dela av bohuset i två delar så varje del får djupet 0,6m.

Blir detta litet till två stora kaniner? Har tänkt göra ett hål till nätad del nere, så det blir lika stort utrymme under…

[RC1393]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Här är en box i ungefär samma storlek som måtten du har tänkt bygga i, ca 2,3 x 1,4. I buren har du en white på omkring 3,5-4 kg. Och du har, tyvärr, läst rätt, man får ha två jättekaniner på 0,5 kvm vardera.  Jag skulle haft något större åt dem än vad du tänkt och helst i ett plan. Ett tips? från en annan person är att göra buren/boxen/hägnet svåröverskådlig för kaninerna, då upplevs utrymmet som större eftersom de inte kan se till andra sidan. 

Jag rekommenderar att inte göra ett bohus, detta blir ofta ett utedass istället. Bygg lösa hus och använd dem som miljöberikning istället, det brukar uppskattas mycket.

ra-17
0

Bygg gärna så stor bur som möjligt, det kan inte bli för stort. Kaniner uppskattar mycket utrymme, det naturliga för dem är ju att gå löst och det är kanske svårt men stor bur går att ordna! ;-)

Fridaaaa
0

Ja jag tycker att det är för lite för två stora kaniner. Hade max haft en vuxen kanin där i i den storleken. Är 2,5 kvm. Lagom till två dvärgkaniner däremot men inte i den storleken. Lagligt dock

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bettan82
0

Tack för alla svar! Vi har tyvärr inget stall med boxar att inreda.. :( så vi har diskuterat lite här hemma om att bygga buren lite större och försöka hitta ett par mindre kaniner som får flytta in… :)

Fridaaaa
0

#4 Ja låter klokt 👍

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

emms
0

Det ni skulle kunna göra om det går är att bygga en permanent Hage. Ha den storleken på buren men ha en Hage som dom alltid har tillgång till. Mer naturligt och oftast väldigt uppskattat av kaninerna! 🙂 

Tänk bara på att bygga enligt de nya måtten. Då ska höjden vara 90cm till kaniner över 6kg 🙂

Emma

Bettan82
1

Vi gjorde buren något större och kommer att bygga till en större permanent Hage! De som kommer få flytta in är två gotlandskanin-systrar 😍 Hoppas verkligen de kommer trivas!