Klippa klorna: Gör ni såhär?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är det någon som provat detta sätt att hålla kaninen på när man klipper klorna? Gick det bra? Om inte, hur gör ni?
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Jag vill alltid hålla i tassen, tycker det är mycket enklare och mindre risk att klippa fel tycker jag då jag har bättre översikt 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hon gör ju "prov-klipp" innan hon klipper på riktigt så att kaninen själv säger till om det blir fel, och på det sättet blir det rätt. Det var smart! Det ser ut som om hon ser bra därifrån, och som hon säger kan man ta lite vatten på håriga tassar så att klorna framträder tydligare. 🙂 Är imponerad över att kaninen är så stilla.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#2 Vissa kaniner fungerar det på andra inte, jag har kaniner som rycker till även om man klipper rätt nämligen 😛 Samt att vissa har en tendens att dra undan tassen om jag inte håller hehe.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Fungerar på mina marsvin, de lärde sig fort och nu rycker de inte undan tassarna längre för mig, jag håller dem inte på samma sätt som hon håller kaniner men de uppskattar verkligen provtryckandet innan jag klipper på allvar
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers
Jag vänder mina på rygg 🙂
Muffin bryr sig inte alls då han har lång päls och är väldigt van vid att bli lyft och hållen och få sina ben utdragna osv. Hans klor växer väldigt snabbt så det är det smidigaste sättet att klippa hans, tar 2 minuter.
Mio tycker självklart inte han ska ligga på rygg, bli hållen mot sin vilja är ju såååå hemskt. 😉 Men men lite mutning med godis så går det fint där med, då bryr han sig inte. Mer att han är inte gillar att bli fasthållen i något läge, han är en envis liten grabb.
Skulle tro att de på videon skulle funka på Muffin men inte på Mio.
Emma
Jag brukar göra som dom gör på videon på Lina, den lugnaste kaninen av dom jag har och jag tycker att det fungerar jätte bra :)
Men min andra kanin som är mer sprallig och spänd måste jag ha hjälp med att någon håller i henne och jag klipper för att inte riskera att man klipper fel osv.
Jag har börjat klippa på det sättet och det funkar utmärkt, dock lite jobbigt med angoratassarna för även med vatten är allt gömt i fluff (igår hjälpte mamma mig med att hålla undan pälsen), till och med min nuvarande kanin som har jättesvårt att sitta still är lugn när man håller på det sättet och har även använt liknande teknik på en hund som hatar att få klorna klippta och han satt jättelugnt och fint.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag brukar hålla dom liksom emot mig, så klipper mamma klorna! Effektivt och det går snabbt för mig och mina kaniner som ej kan vara stilla! ^^
/ Evelina
Håller Bell mot min kropp (hennes rygg mot min mage) sen andra handen vid rumpan å det funkar jättebra då mamma eller pappa hjälper mig att klippa! :) tar max 2 min! :)