Hur social är din kanin?
Här är jag med mina tusen frågor igen 😃
Jag läser på olika ställen om folk som säger att deras kanin är social och gosig, men vad innebär det egentligen, om man jämför? En hund är ju social och kontaktsökande på ett helt annat sätt än en kanin (för det mesta), är kaniner i allmänhet mer som katter då?
Hur social är din kanin? Hur ofta vill den vara nära dig? Sitter den i knät frivilligt? Tycker den om att bli klappad? Är det stor skillnad i gosighet mellan individerna om du har flera kaniner?
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Min hona (holländare) beter sig mer som en hund än en kanin. Morgonrutinen består t.ex. av att hon efter frukost kommer kutande med siktet inställt på soffan och mitt knä. Om jag inte sitter i soffan just då så sätter hon sig och väntar. Sedan sitter hon gärna kvar och gosar en lång stund. Hennes uppfödare (privatperson) hade hanterat henne och hennes syskon mycket, de hade fått träffa både barn och djur, och "fått vara med" istället för att sitta ensamma långa stunder.
Min hane, som är av samma ras, och kommer från en "professionell" uppfödare är inte alls på samma sätt, även om han också gärna blir klappad och vill vara med. Han är mer självständig och tycker inte om att man "daltar" med honom.
Båda kaninerna kommer på inkallning, och det tycks nästan förstå vad man säger till dem. Trodde inte att kaniner kunde bli så pass sociala innan jag skaffade denna ras! 🙂
#2 Sen har de ju olika personligheter också, hur sociala de är beror ju inte enbart på vilken uppfödare de kommer ifrån!
Jag brukar jämföra kaniner som en blandning av hund och katt. Vissa kaniner är mer "hundiga" och andra mer "kattiga" Kaniner som nästan klättrar på gallret när dom ser en, klänger ofta på en, så fort de ser godis blir galna och springer runt en kan jag se som mer hundar. Lite som valpar. Som inte är rädda för att hoppa upp i knäet, men inte riktigt vill stanna kvar där och gosa. Kaniner som är lite mer självständiga men mysiga, som gillar att sova och mysa i knäet kan jag se som mer "kattiga" Men kaniner är ju forfarande kaniner och inget annat. Den kaninen jag har just nu, en holländare är som en blandning av hund och katt. Mest åt valphållet. Om hon skulle vara hund och katt skulle hon vara på en skala ett till tio 7hund och 3katt. Hon älskar att springa, leka i hagen, följa efter matte, och bli jätteglad när man kommer. Fast det är dock inte ofta hon vill sitta still bredvid mig och bara mysa. Hon brukar hoppa upp i knäet, men det ör inte för att kela. Det är för att nosa bara. I grupp har jag inte känt någon skillnad på hur kontaktsökande kaninerna blivit, de har blivit lika glada varken med eller utan kompis. Det blev lite rörigt så jag förstår om du inte begriper vad jag skrivit. :)
Frida
#1 blev bara lite nyfiken, vart kommer din hane ifrån?
Frida
#4 Han är från Norrgårdens i Huddinge. En trevlig uppfödning där kaninerna verkar ha det bra. Var kommer din ifrån?
Min kanin kommer alltid springande fram till gallret när någon kommer ut, kvittar vad han håller på med. Han tycker mycket om att bli klappad, men brukar inte sitta i knät. Skulle säga att han är väldigt social :)
R.I.P. Anton 💔
Han brukar även se ledsen ut när man går in igen.. :/
R.I.P. Anton 💔
Min kanintjej bor numer i mitt rum utan andra kaniner. Så fort jag kommer in i mitt rum kutar hon fram till mig. Sätter jag mig på golvet hoppar hon direkt upp i mitt knä och vill bli kliad bakom öronen. När jag vaknar på morgonen hoppar hon upp i min säng och hälsar på mig. Går jag till toaletten följer hon med ut dit och sen tillbaka till rummet. Kollar jag på tv i soffan sitter hon med och springer fram då och då för att bli klappad och kanske tigga lite mat ;) Är hon ute i en gräshage så springer hon allt vad hon har fram till mig när hon får syn på mig och vill bli klappad. Hon visar tydligt att hon tycker om en, och jag trodde inte att en kanin kunde bli så social innan jag träffade henne. För den andra kanin jag har är väldigt osocial. Supersnäll men visar inget som helst intresse av en.
Tänk vad olika det kan vara! Härligt att höra om era kaniners olika personligheter, det är så intressant tycker jag 🙂
Det kan ju också skilja sig mellan personer vad man menar med social.
#6 du säger att din kanin är väldigt social fast han inte gillar att sitta i knät och så kan det ju också vara såklart :) Han vill bli klappad men inte vara så nära.
#8 Vilken ras? eller blandning är din kanin (som beter sig som en hund 😃)?
www.alrunans.weebly.com/
#9 Hon är en omplacering så vet inte vad hon har för raser i sig. Men hon ser ut och passar väldigt bra in på hermelin, så hon består förmodligen mest av hermelin :)
#5 hon kommer från Solbackens kaniner. Hon föder upp både holländare och japaner och har drömburarna till sina kaniner:D. Hon finns i örsundsbro mellan Enköping och Uppsala :)
Frida
Min frasse Mio är extremt social, han älskar verkligen alla! Kan vara lite försiktig med nya människor men det går över på någon minut. Han vill verkligen vara med och har fått sätta över ett lakan över hans bur på nätterna för annars hoppar han över och hoppar upp i sängen. Ska ha honom helt lös senare men han är fortfarande lite valpig och ska smaka på allt. Delar av lägenheten med kompostgaller och när man står i köket står han och hänger på gallret tills man kommer tillbaka. Han följer efter mig överallt, går jag in i mitt rum så springer han efter mig, går jag och sätter mig i soffan springer han efter mig 😃 Han tigger värre än en hungrig hund med, helt sjukt vilken envis kanin!
Han är även jättegosig men vill inte sitta i knät, utan man får sätta sig på golvet eller så kommer han upp och tigger gos i sängen, då kan han mysa länge!
Han är så rolig också för han börjar veta om när han gör fel, så säger man till honom när han tänker smaka på mattan eller något, och då slänger han bak huvudet och gör ett glädjerus därifrån, busig som få…
Det var bara 3 st i hans kull och dom bodde lösa inne med uppfödaren så dom har fått väldigt mycket tid, uppfödaren sa att Mio var favoriten och att hon aldrig fött upp en så härlig kanin innan.
Muffin är 7 år gammal nu och antagligen har han blivit senil med åren. Innan har han varit väldigt social och glad men förra sommaren så förändrades hans beteende totalt. Från att ha hoppat upp i soffan och haft koll på en hela tiden vill han helst inte ha något med en att göra. Så det är ju lite tråkigt, men han får fortfarande skutta lös i halva lägenheten ett par timmar om dagen trots att han helst sover i sin bur. Man får göra hans liv intressant med andra saker istället. Ta in olika växter, gå ut i sele och gömma mat som han får söka efter.
Jag skulle säga att Mio är ganska lik en valp och Muffin har alltid varit mer som en katt. Han har varit väldigt självständig och aldrig riktigt velat bli klappad men ändå varit med på sitt egna sätt. 🙂
Emma
Min förra kanin Blixten var mer som en "katt hund" Han var JÄTTE gosig men han hade aldrig någon stängd bur vilket som gjorde honom lite till en katt. Så ja… Lite som en Jack Russel kanske 🙂
1800 talet gav rättigheter åt slavar.
1900 talet gav rättigheter till kvinnor.
Jag hoppas jag kan skriva att 2000 talet gav rättigheter till djur.
Jag skulle klassa Benjie som ganska social - med oss. Främlingar fullkomligt vägrar han ha någonting alls med att göra, det tar flera dagar med konstant fjäskande om han ska acceptera någon ny i hemmet. Men med mig och sambon vill han gärna vara med, när sambon tränar i vardagsrummet är det bästa som finns att springa runt och nosa på allt och försöka klättra upp i knät eller på ryggen. Helst vill han att det händer något om vi människor ska vara med i bilden.
Sitter vi i soffan så sträcker han ut sig bredvid den och kikar på TV med oss. Han kan ibland bli lite bitig och hyperaktiv när han får vara i soffan med oss någon längre stund, han verkar vilja utforska den på egen hand och försöker därför flytta på oss, så kommer han upp så flyttar vi ned honom ganska direkt.
Gosig är han så länge man sitter på golvet, sätter man sig ner är det första som händer att han kommer fram och slickar på byxorna eller tigger mat. Sträcker man fram handen trycker han huvudet mot golvet direkt och ber om att få pannan kliad.
Han bor ju lös i halva lägenheten och tar sin egentid när han själv känner för det, vi har en del lådor utplacerade där han gärna sover under dagarna, man får klappa honom under den tiden också, men inte fan att han tänker flytta på sig därifrån. Får vi kramp av att sitta med handen sträckt in i en flyttlåda så är det ju vårt problem, inte hans😉
Hans mamma var en infångad kolonikanin så jag misstänker att han har en hel del vildkanin i sig, osäker på hur det påverkar hans beteende med oss, han är ju ändå uppväxt kring människor, även om han hade 4 hem under sitt första år (Hos oss får han stanna!).
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Messi är den som är mest social. Han kommer gärna och möter en, vill kela och så.
Zelda är med ganska social. De andra tycker nog det är roligare att skutta i hagen eller äta haha. Men de kelar gärna i knäet dem också 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
11# Ok! Ja, jag har sett hennes kaniner! Japanerna är jättehäftiga, men inte så sociala alls vad jag förstår.
#15 Nyfiken-i-en-strut-Messi 😂Vilket gose-troll, ska undersöka allting. Roligt med en video också, tack snälla!
www.alrunans.weebly.com/
#17 hihi riktigt nyfiket gosetroll ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
mina två gotlandskainer är mer åt det kattiga hållet. Ibland gillar d att bli klappade och kliade i nacken. Men det är inte ofta de tar det initiativet själva. De vill gärna vara med och är nyfikna, men de vill inte ha för mycket fysisk kontakt.
#19 Såna är mina lejonhuvade kaniner också. De söker inte kontakt med mig och gillar inte att bli klappade. Helt okay för mig, jag sitter hos dem varje dag och tycker de är väldigt roliga att umgås med, för de är väldigt nyfikna och aktiva kaniner och helt underbart vackra att titta på 🙂
www.alrunans.weebly.com/
Är det någon som vet hur sociala tyska jättescheckar är rent allmänt? Är himla sugen på en sådan i framtiden!
#21 Du kanske kan fråga på jättekaniner i fokus? Vet dock inte hur aktiv det forumet är, men prova!
www.alrunans.weebly.com/