Vikt och hälsa på kanin
Hur kan man se eller känna att en kanin är överviktig? Något speciellt man ska vara uppmärksam på?
Jag vet att på hundar ska revbenen precis kunna kännas när man drar över sidan på hunden med fingrarna, är det samma på kaniner?
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Alla kaniner är olika byggda precis som människor. Vissa kaniner kan vara väldigt beniga på översidan vid ryggraden och ner mot höften och revbenen men ändå ha stor mage och hakpåse. Då kan det bero på brist på ryggmuskulatur. Vissa kan vara så att man inte känner ryggraden så bra men ändå är smal i övrigt. Ett exempel är då min Nova. Det är svårt att känna hennes ryggrad (Man måste trycka och röra fram och tillbaka för att verkligen känna den) men hon är fortfarande slank och smal, se bild. Så sammanfattat är det svårt att veta.
Frida
Aha, lite knepigt! Tack för ditt svar och bild! Nova ser väldigt fin ut i kroppen.
Det är ju lättare att se hakpåse och sånt på korthåriga kaniner, mina lejon har ju päls överallt (dubbelmanade och har inte fällt av som de ska) och då måste man ju känna sig fram. Kanske det bästa är att känna igenom kaninen regelbundet så att man vet när/om det ändras.
www.alrunans.weebly.com/
Dum fråga kanske, men varför går kaniner upp i vikt mer av färskt gräs än av hö? (från vad jag har läst så gör dem det) Har det med fibrer och smältbarhet att göra?
Tänker på torkad människo-mat, där brukar ju energin bli mer koncentrerad i torkad form, och liksom utspädd i blöt form, vilket gör den blötare maten mer hälsosam.
www.alrunans.weebly.com/
#3 det har jag också märkt att dom gör. :/ Människomat som man torkar är ju främst torkad frukt. Frukt innehåller ju mest socker och vatten. När frukten torkas kvarstår ju nara sockret framförallt. Gräs innehåller inte så mycket socker, mest fibrer. När man då torkar höet antar jag att energi och vatten försvinner ifrån gräset eftersom att hö inte brukar vara lika grönt som gräset. Det kan också bero på att det tar mer energi att smälta hö än gräs, men detta gissar jag bara, Ensilage är grönare och blötare och har mer näring i sig antar jag.
Frida
Ja, det är nog så som du säger :)
Det är tur att jag har smårutigt nät i botten på uteburen så de inte äter för mycket gräs, har märkt att de ratar höet flera dagar i rad ibland när de är ute mycket på dagarna. Inomhus äter de mycket hö, speciellt när de är frigående.
www.alrunans.weebly.com/
Har vissa kaninraser lättare att gå upp i vikt än andra? Hur är det med dvärgvädurar i det fallet?
www.alrunans.weebly.com/
Hakpåse kan kaniner dock ha utan att vara överviktiga
#6 Nja tror det beror mer på indivden. Jag upplever dock att mina korthåriga har lättare att gå upp än mina långhåriga, men kan ju vara ren slump också.
Iza jag har, hon är lejonkorsning. Ska mycket till innan hon skulle bli fet.
Hon känns för smal tycker jag men hon ökar inte och tja nog som hennes kropp är helt enkelt 🙂

Zelda jag har, dvv, har hakpåse, var dock tjock när hon kom hit, men är nu mer normalviktig, dock hakpåsen kvar

Före

Efter
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Missade att du hade svarat, Frida. Förlåt!
Ja, jag ser… det är stor skillnad i kroppen på Zelda. Bra jobbat, hon mår säkert mycket bättre nu.
Är det bara honor som får hakpåse? Fyller den någon sorts funktion? En extra fett-reserv eller nåt? Hehe..
www.alrunans.weebly.com/
#8 Ingen fara lätt hänt 🙂
Tack! Ja hon är piggare nu, det var hon innan också men ännu mer nu tycker jag.
Jag vet inte om hanar kan få, jag har aldrig haft hane med fettpåse men är väldigt få honor jag haft med det också, de som fått det brukar ha fått ungar (Zelda har dock aldrig fått det).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.