Vilka ska gå tillsammans?
Jag fick hit en hona i höstas som jag tänkte skulle gå tillsammans med honan jag redan hade. Det blev kallt och jag orkade inte riktigt fixa med deras burar (behöver sättas ihop om de ska gå tillsammans men ska bygga en helt ny nu i sommar) så sköt fram det tills nu, helt enkelt. De har träffats genom galler, i början är det en del tjafs men brukar gå över. Deras burar har suttit bredvid varandra sen i oktober så de har kunnat se varandra.
Jag fick hem en hane i början på året som ska kastreras inom en snar framtid.
Min fråga är nu. Ska jag sätta ihop honorna eller ska jag ta honan och hanen? Vet att hona + kastrerad hane är säkrast men tänker nu när honorna ändå har träffats lite grann och även bott bredvid varandra i ett halvår. Vad säger ni? Hur hade ni gjort?
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Hand+hona Jag vet att vissa honor funkar riktigt bra med varandra men det kan vara bara så enkelt att om den ena blir brunstig så kan den bli sur sen så är det över men med hane o hona så blir det ytterst sällan bråk! :) men prova sätta ihop honorna kanske under en dag och sära på natten, sen efter några dagar så testar du och om inte det verkar funka så är det ju bara att sära! :) Hahahahaha när jag var med mina två kompisar (min ena kompis hade en hona på nästan två år och den honans mammas bur var delad på två) satte in kaninerna så satte vi in en bräda så att dom inte skulle kunna bråka! ( två okastererade hono mor å dotter) men när vi kom ut så såg vi att en kanin inte var i sin bur, så vi kollade i den andra buren å där satt båda honorna och det var bara jättelite hår på botten! :) hahha det jag ville komma till är att två honor kan funka lika bra som hane och hona, så det är ju en smaksak, men gör det som känns bäst! :) Lycka till 😄
Kan du inte, om du ändå ska bygga ny bur, bygga en en så stor att alla tre kan gå tillsammans?
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Skulle som #2 säger testat att sätta ihop alla tre tillsammans :) #1 Det där om att ha ihop de på dagen och sära på natten är inte bra, sätter man ihop de försöker de göra upp rangen, särar man på de och sätter uhop nästa dag måste de börja om från början, vilket Kan leda till att de aldrig slutar "bråka".
Säger som föregående: Varför inte testa att låta alla tre bo tillsammans? Annars blir ju en av dem ensam? Tre kan gå precis lika bra som två och då får de ju vara en liten flock! Kommer att prova detsamma med mamma, dotter (som jag ska behålla) och min kastrerade hane! Lycka till!
Problemet är att jag inte har plats för en så stor bur att alla tre kan gå tillsammans. Denna bur jag tänkt bygga kommer bli ungefär L200xB80xH80 (lägsta/kortaste sidorna) på nederplan, och tänkte då bygga en ovanvåning till den kanin som blir ensam. Har inte kommit på några bra mått än men kanske L160xB80xH60 (lägsta/kortaste sidorna). Vet inte om man vågar ha tre kaniner tillsammans i en så liten bur?
Medarbetare på Djurfoto
Jag skulle absolut haft alla tre tillsammans, och helt enkelt finna en fungerande burlösning. Tvåvåningsbur där alla tre kan nyttja båda planen, kanske…
Två honor plus en hane är en bra kombo. Mindre risk att en blir alltför utsatt - aggressionerna sprids ut. Och dessutom får alla tre en artfrände och en naturligare och mera stimulerande tillvaro. Att ha en för sig själv skulle jag aldrig stått ut med att ha.
Jag är bara osäker på om det blir för litet för tre stycken, har som sagt begränsat med plats och kan inte göra större än ungefär 200x80.
Jag har 6 kaniner och alla bor själv i nuläget så jag ser inte riktigt problemet med att ena kaninen är ensam. Men det är jag, alla har vi olika åsikter! :)
Medarbetare på Djurfoto