Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 763 ggr
Julip
0

Är denna bur tillräckligt stor?

Beställde denna bur inatt som är tänkt att vara till en lilla tysk vädur: http://m.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/utomhusburar/alla_utomhusburar/med_isolering/493891 Från den danska zooplus. Försökte hitta den största uteburen som var några decimeter från marken och denna var den största jag hittade. Men nu undrar jag om den egentligen är för liten? Blev osäker när jag läste innermåtten!

Kaninhoppare
0

För Lilla tysk vädur ska burmåtten vara minst 115x60x60. 

Så buren är laglig, men sen är det ju olika vilken yta man själv tycker känns okej. Vissa kör efter de lagliga måtten och vissa föredrar mycket större :) 

Så stort som möjligt är ju alltid att rekommendera

Medarbetare på Jättekanin. 

farvendal
0

Väger din LTV över 3kg så är de där måtten inte tillräckliga nej.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Julip
0

Känns så lurigt när yttre måtten är så stora och sen när man tittar närmre på innerlåtten är det en väldig skillnad.

farvendal
0

Ja, man får läsa noga. Det är ju stört att de anger måtten  efter hur stort taket är. Makes no sense liksom. Är ju måtten på boytan man vill veta.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Julip
0

Ja precis hehe. Får bli en dvärgvädur istället :) dom är ju likadana tror jag, enda som skiljer är storleken? :)

Kaninhoppare
0

Förlåt, slarvade lite när jag kollade såg jag nu. Såg nu innermåtten och #2 har rätt förstås. Buren är inte tillräcklig tyvärr

Medarbetare på Jättekanin. 

fsigge
0

Enligt mig ser den alldeles för liten ut. Lagligaste minimåtten är ju hemska. Så att säga att buren är laglig är ju ingen bortförklaring att den är stor nog. För dom pengarna skulle man kunna bygga en stoor bur med bra material.

Frida

Idakarrlsson
0

För samma pengar kan du få en större hemmabyggd bur. Jag skulle verkligen rekommendera bygga en bur själv. Då får du den precis som du vill ha den + större 🙂

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Julip
0

Jo men nu är den tyvärr redan beställd och det går inte att ångra. Men buren är väl bra till en dvärgvädur iallafall?

Idakarrlsson
0

#9 Borde du inte kunna skicka tillbaka buren om du inte öppnar kartongen/kartongerna?

Julip
0

#10 Vet inte riktigt hur det funkar, såg bara att man inte kunde annullera sin order eftersom dom försöker skicka så fort som möjligt, gissar att jag får betala flera hundra för att skicka tillbaka och det känns inte riktigt värt 😃

Idakarrlsson
0

# 11 Det ska inte kosta något.

"Betalar jag för retur?

Vi kommer att betala kostnaderna för återsändandet av varan."

http://www.zooplus.se/content/help#return

Detta är dock på svenska sidan. Vet inte om det gäller för danska.

Idakarrlsson
0

Julip
0

Har mailat dom om dom ändå kan avbryta ordern ifall buren ej är skickad men tror det är försent. På danska sidan står det att man betalar återsändningen själv.

[Melbun]
0

Vad blev det för innermått på buren då? Tänkte om den fortfarande var ok om man lade till en stor inhägnad som kaninen kan gå i dygnet runt?

emms
0

Funkar ju till dvv, men skulle nog fixat en permanent Hage eller liknande som den kan gå i alltid. 🙂 Den är precis laglig.

Tyvärr får man inte räkna in en Hage som buryta på vintern då hela buren måste vara ovanför mark. Annars hade man ju kunnat ha den som mat och kisställe till en lilla tysk. 😕

Emma

emms
0

#15  "Innermått: L 109,5 x T 54 x H 52-69 cm"

Emma

[Melbun]
0

#17 aha ja de måtten är ju inte lagliga länge till då när de ska ändras :) tråkigt annars hade man ju kunnat ha den som toa och sovplats och ha en Hage till :(

Julip
0

Jag behåller troligen buren och skaffar en dvärgvädur istället 🙂 även om jag gärna har minst 120x60 cm till en dvv så hittade jag ingen större utebur på zooplus? Buren ska stå på en veranda så kan inte ha en såndär bur med Hage som nästan alla burarna är på zooplus.

tips? mottaget tacksamt 😃

Irmelinis
0

#18 Var kan man läsa om att mått på burar ska ändras, och vad ska de ändras till? 🙂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Idakarrlsson
1

emms
1

#20 Här kan man se det.

Den första gröna tabellen är de som gäller nu.

Den andra är de som börjar gälla 2019. Men allt nytt man bygger ska hålla de måtten har jag för mig.

Emma