Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 526 ggr
marithaj
0

Höhäck till en liten "trummis"? :P

Hej alla kanintokiga! 😉

Jag har en kaninskrutt som är oerhört effektiv på att slita ur allt hö ur den höhäck han har idag ( som är i plast, placerad "utanpå" buren). Att en hel del hö går till spillo kan jag leva med - det värsta är oljudet som långörat för när han trummar med framtassarna mot burgallret i sin iver att komma åt de mumsigaste höstråna. 

Särskilt om nätterna, trots att buren står i ett annat rum en bit ifrån sovrummet och med stängd dörr så hörs stöket så pass väl att det knappt går att sova… 

Så jag tänkte kolla mer er nu om någon har något smart tips? på för förvaring utav hö till en liten "trummis"? 😃Som dessutom är snabb på riva ut allt hö som han fått? 

Bortsett då från de vanliga höhäckarna av metall eller plast som man fäster på burgallret… Glad

aliiciaj
0

Man kanske kan göra en egen höhäck fast i tyg, säkraste är fleecetyg. Gör som en liten påse och klipp ut lagom stora hål i den och fyll med hö. Kanske bäst att ha den i buren så har du i alla fall blivit av med ljudet av trummandet mot metall. Men att han alltid vill dra ut höet från höhäcken går inte att göra så mycket åt. En del kaniner vill helt enkelt bara äta hö från marken :/

Irmelinis
0

Kanske en såndär gallerboll man hänger i mitten av taket på buren? Om det finns någon som är tillräckligt stor. Så kan han inte komma åt att trumma nånstans. Eller stoppa hö i två-tre hushållspappersrullar, så får han dra lite men de låter inte så mycket.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

emms
0

#1 Smart! 

Min hane gör samma sak och det enda som funkar med honom är att byta höhäckar med jämna mellanrum… 

Saken är att han hatar att ha hö på golvet i sin bur med och börjar krafsa undan det efter att han grävt ut de ur höhäcken 😴

Emma

marithaj
0

#1 Ah, säger som emms, smart idé! 😉Kan absolut vara värt att testa, men som du skriver aliiciaj så får man nog vara noga med att använda typ fleece som material så att kaninen inte riskerar få i sig fibrer från tyget - om den lilla odågan får för sig att tugga även på själva "höpåsen" då, hehe 😕 

#2 Har också funderat på om en foderboll kanske kan funka bättre, men inte hittat någon större modell - i alla fall inte när jag kikat på det utbud som finns på nätet… 

Kanske att man skulle kunna kombinera en foderboll "modell mindre" med ditt andra förslag, toarullar fyllda med hö? 😛 Kanonbra idé med toarullarna hursom, det ska jag testa redan ikväll, tack! 😃

#3 Vad för olika höhäckar växlar du emellan till ditt långöra? 🙂

marithaj
0

Förresten har någon testat använda den där påshållaren som man kan köpa på IKEA, Rationell? Funderar på om den kanske kan funka då den verkar kunna rymma ganska mycket hö och sen att den är gjord i plast, borde låta lite mindre även om kaninen kraffsar på den..? Jag tänkte mig ha den fäst vertikalt i ett hörn av kaninburen i så fall 🙂

sfut
0

Han kanske är irriterad på att hålen är för små? Kanske testa med en höhäck med större hål eller helt enkelt lägga höet direkt i lådan. Det har jag i princip övergått till och man får lägga in mindre tussar ett par ggr per dag så håller det sig hyfsat fräscht :)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

emms
0

#4 Har en sån från ikea (#5) just nu och den krafsar han på. Låter inte lika mycket dock! Sedan har jag en metallgrej som man egentligen hänger upp slangar utomhus på. Hittade den på granngården någon gång. Den har bara metall neråt så är lätt för dom att få ut det men han krafsar ändå 😭 Har även haft som du, utanpå gallret men då krafsar han ännu mera.

Men ska försöka fixa något i fleece ikväll så kan jag berätta hur det funkade sen! 🙂

Emma