Hjälp vad ska jag göra?!?
Hej!
När jag köpte min kanin var det två ungar kvar i kullen. Så en kompis till mig köpte den andra. Men sen ungefär ett år tillbaka har den kaninen haft väldigt mycketr bajs/kiss i rumpan, så mycket att hon inte vill bära den mot sig utan att hon tycker det är äckligt…. Jag har hjälpt till en gång sen tidigare att försöka få bort lite med en våt handduk och så men såklart fick vi inte bort allt…. Men jag är lite orolig för kaninen eftersom jag vet att det inte är bra för en kanin om den har mycket bajs i rumpan. Ett tag trodde vi att det berodde på att hennes kanin inte har gillat att äta så mycket hö och då har hon gett den fri tillgång till gnagarblandning och pellets istället. Men det mår den väl inte heller bra av? Eller? rätta mig gärna om jag har fel.
Så, finns det något som jag kan göra eller ska jag bara låta det vara? Inte meningen att bry mig/lägga mig i någon annans liv men blir lite orolig och jag känner att det kan vara bra att få lite svar här av andra kaninkunniga…. 🙂
Vad skulle ni ha gjort?
Zingo
Säg till henne att en kanins föda består 90% av hö! Kaniner ska ha bra grovt hö för att må bra.
För mycket av någon annan mat gör att kaninen blir dålig i magen. Och man ska verkligen inte ge gnagarblandningar, kaniner är inte ens gnagare. Dom bör få ett foder specialanpassat för kaniner.
Du kan ju säga till din kompis att om kaninen har bajs i rumpan på sommaren kan flugor lägga ägg i det och då kläcks fluglarver som kan ta sig in i kaninen och börja äta på själva kaninen.
Samla lite fakta här på kif och skriv ut och ge henne. Hon kanske inte vet om hur man tar hand om en kanin och vill lära henne. 🙂 Hon kan ju även bli medlem så kan hon fråga grejer hon undrar över.
Emma
#2 Japp, det kommer ju även in flugor inomhus på sommaren. 🙂
Emma
Eftersom att det har pågått ett tag finns det risk att det redan finns flugägg? Sns det å något sätt?
Zingo
#4 Det kan finnas. Flugorna har ju inte riktigt börjat komma igång än men det finns ju lite, är inte husflugor (dom vanliga) utan en annan sorts fluga. Vet inte om det är spyflugorna kanske som lägger ägg på kaniner?
Man kan kolla i rumpan på kaninen. Tvätta av bajset med ljummet vatten på en blöt handduk, det kan ta ett tag. Då kan man se om det finns utanför kaninen, i bajset och runt om benen på huden. Sedan beror det ju på, dom kan ta sig upp i rumpan (anus asså) och då kan man se de om man trycker lite att dom finns innanför.
Tror inte det är så vanligt men det händer att flugor lägger ägg i kaniner. Det är ju inte speciellt trevligt så viktigt att man håller rent om kaninen är dålig i magen under sommaren.
Kan inte kaninen hålla sig ren själv så är det ju något som inte står rätt till, dom brukar vara ganska duktiga på att tvätta sig annars.
Men det viktigaste nu är att kaninen får hö. Hö, hö, hö och vatten tills magen lugnat sig. Man kan få hjälpa att tvätta lite i början tills kaninen är frisk i magen igen.
Emma
Okej tack för tipsen, ska prata med henne 🙂
Zingo
#6 Så bra! Fint att du bryr dig 🙂
Hoppas den lilla kaninen blir bra i magen snart :)
Emma
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om du förstår engelska (eller har någon som gör det) är denna youtube video väldigt informativ om hur man kan tvätta en kladdig kaninbak.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu