Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 560 ggr
Vadkanmanheta
0

kastrerade hanar tillsammans i hägn?

Hej! på senare tid har jag insett att det inte är schysst att ha mina kaniner i burar, de borde ha stooor yta att springa av sig på och ha många kompisar :)

så jag har börjat planera ett hägn-bygge och nu är frågan : kan man ha kastrerade hanar tillsammans? För  jag har nu  5 honor och 3hanar som isånnafal skulle få gå ihop om det funkar att ha kastrerade hanar tillsammans :)

tacksam  för svar!

Maleficum
0

Det är individuellt vilka som fungerar tillsammans. Mina kusiner hade förut kastrerade hanar som bodde tillsammans i ganska små burar utan problem. Sen hade de två kastrerade som funka jättebra ihop i flera månader men en morgon när de kom ut var det blod över allt och den ena hade fått en ganska stor bit av örat bort biten och de tolerera inte varandra längre. Nu bodde de som sagt i ganska små burar så det kunde kanske funkat längre tid med det paret om de haft stort hägn med mycket gömslen. Det andra paret bodde ihop hela sina liv (var kusiner med lite olika åldrar) och de trivdes tillsammans.

Viktigt är att de har mycket gömslen så de har möjlighet att komma bort från varandras synfält och kan få vara ifred och inte vara allt för rädd när de smågnabbas i början för att göra upp rang.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Melbun]
0

Tja du kan ju inte göra annat än att testa ifall det går eller inte. Skulle säga att det är ovanligt men har sett par med 2 eller flera hanar som trivs ihop. Isf så bör det finnas gott om plats, att de är kastrerade och att de personlighetsmässigt passar ihop för att det ska fungera.

aliiciaj
0

Jag passade två kastrerade hanar förut. De bodde inte i samma bur längre för de hade börjat bråka med tiden. Men de kunde rastas i samma Hage utan problem och tyckte om varandra. Men så fort man tryckte ihop dem i en liten bur bråkade dem. Så om de bor stort är chansen mycket större att det fungerar :)

pernillaoscarsson
0

Finns ju alltid en risk att det inte går men jag tror att om ytan är stor så är chanserna större att det går bra. Jag tycker absolut att det är värt ett försök. Skulle det inte fungera så får du ju ha ena hanen i buren. Alternativt Bygga två inhägnader och ha honom tillsammans med någon/några av honorna.

homeward bound
0

Jag har två kastrerade hanar ihop och det fungerar perfekt, de är tajtare med varandra än med honan de bor med. Däremot kan det ta betydligt längre tid (enligt min erfarenhet) innan (kastrerade) hanar lyckats göra upp rang emellan sig.

[Melbun]
0

#5 Huhu mina kastrerade kaniner (hona+hane) tog 2-3 månader ungefär men allt är ju individuellt beroende på kaninerna. =) hur lång tid tog det för dina?

homeward bound
0

#6 Lika lång tid ungefär så jag antar att det är normalt då :) Men jag lät dem vänja sig vid varandra stegvis vilket jag tycker fungerar betydligt bättre än att de ska mötas på neutral mark

Elsaharr
0

#6 #7 Oj! För mina hane&hona tog det 3 dagar, de började pussa varann genom gallret andra dagen :) 

Fast då var hon 4 mån och hade ingen revirtänk ännu :)

Zingo ;D

[Melbun]
0

#8 jag hade väl "otur" att få två ganska dominanta kaniner :) dessutom ville den ena kaninen inte ha något att göra med den andra men det gick tillslut =)

mmois98
0

Ja det är bara att testa och se om de accepterar varandra eller inte! Men som någon skrev över att har de bara många gömställen så ska det inte vara så stor fara :) Sedan med mer honor är hanar lär ju säkert uppskattas hihi ;)