Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 5381 ggr
emms
4

Kaningrejer från Ikea?

Hej!

Är inne och kikar på ikeas hemsida och tänkte lägga en liten beställning.

Vad har ni för tips? på grejer man kan ha till kaninerna? 🙂

Emma

fsigge
1

TROFAST lådor är suveräna som toalådor. Har två stycken i buren just nu:-) 20kr/st Sånna plastpåsehållare är väldigt bra som höhäckar då de rymmer mycket. Man får bara se upp med små kaniner/ungar. 19kr/st Flecefiltar är alltid bra o ha. :-) Flyttlådor 2-pack för 20kr är jättebra som leklåda! Man skär ut där man vill ha en öppning och fyller kartongen med kartongbitar, toarullar, Hö, spån, äggkartonger grenar,mm så kan kaninen gnaga och gräva sönder både lådan och innehållet, mycket uppskattat. Hinkar för att lägga skit i. ;) Vatten-och-matskålar kan man hitta, snygga och för en bra peng. Dörrmattor BORRIS för 4kr, bra att ha ovanpå sitthyllor och i transportburen. Snygga Glasburkar för cirka 30-40kr för bra förvaring av bland annat pellets. Det finns MASSOR av saker på IKEA som man kan använda till kaniner, det var dom jag kom på nu iallafall:-)

Frida

emms
0

#1 Tack! 

Funderar på att köpa en HOL, sidobord och göra ett lagom stort hål i och ha lite hö/toa osv i den ute i vardagsrummet. Får den bli sittplats när man har folk över med! Måla den grå och på med en liten sittdyna, kan nog bli bra 😃 Får det flytta in en trofast låda i den med!

Någon som har/haft en sådan? 

Jäkla synd dock att dom inte skickar varken flyttlådorna eller dessa http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00100467/
Hade ju tänkt bygga världens fort 😟

Emma

fsigge
0

#2 neeej, vad synd! Kan bli jättekul att bygga våningar och många gångar med sånna lådor :( Du hade kaninerna inne alltså? Det låter jättebra med HOL. :)Hade du tänkt den lilla eller den stora? Det finns också blomsprutor som man kan fylla med någon ättiksvatten eller vinägervatten för rengöring av toalådor eller kissfläckar. RABALDER-sladdskydd kan man ha till att täcka sladdar.

Frida

emms
0

#2 Ja jättetråkigt 😕 Man hade ju lätt kunnat köpa 10 st sånna små… Men blir väl för svårt att frakta kanske?

Ja dom bor inne! 
Hade tänkt mig den lilla till att börja med. Se om dom gillar den och så, kanske blir en stor någon gång i framtiden 😉

Smart med blomsprutan! De ska jag lägga i varukorgen!  Och rabalder med, bara sett deras man klistrar på listerna, dom är ju smarta så länge man vill ha alla sladdar på listerna, vilket är i typ 50% av fallen 😂

Emma

emms
1

Kom på att jag kan länka allt i första inlägget så blir det lättare för alla andra som är intresserade med! 🙂

Emma

fsigge
0

#5 nu hängde jag inte med:/ haha Ska jag länka alla saker jag skrev i min första kommentar eller har du gjort en annan tråd :/ Ibland är man ju lite trög ;-)

Frida

emms
0

#6 Tänkte länka i #0 😃 Fast det laggar nu 😮

Emma

emms
4

RABALDER - kabelsamlare
HOL - Sidobord som kan göras om till toa/hö hus. (googla för bilder)
TROFAST - Toalåda
KUSINER - Perfekta tunnlar om man klipper ur bottnen. Går att sy ihop till 1
BORRIS - Dörrmatta, ha utanför buren, i buren, i transportburen osv.
KRÅKIS - Billig fleecefilt
POLARVIDE - Lite dyrare men lite snyggare filt
CILLA - Stolsdyna man kan ha på sitthylla osv, motverkar trycksår
SAGODJUR - Mindre fleecefilt till ett mindre område
VARIERA - Höhäck
OBSERVATÖR - Höhäck

TOMAT - Sprayflaska (OBS. går inte beställa hem)
PAPPIS - Kartonglåda (OBS. går inte beställa hem)
JÄTTENE - Flyttlåda (OBS. går inte beställa hem)

Länkar här då det inte verkade funka i #0 👍

Emma

fsigge
0

#8 att jag har missat! OBSERVATÖR höhäck ser ju jättebra ut! Nästa gång blir det en sån. Tack för att du länka den :-)

Frida

Fridaaaa
0

#8 Hol är toppen vad jag sett många som gjort roliga sakermed till kaniner (även katter) 👍
Tänkte på kabelsamlaren, tål det gnagande från kaniner? Såg ut som tunnare plast eller är det bilden som luras? (mest nyfiken)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

emms
1

#10 Troligen är det ganska tunn plast men bättre att dom gnager sig igenom det än direkt på sladden 🙂 Mina rör bara sladdar om dom är i vägen för deras genomtänkta rutt 😂 Förhoppningsvis flyttar dom bara denna istället, bättre än att dom är direkt på sladden. Men ska kolla när jag får hem de med!

Emma

Fridaaaa
0

#11 Ja det är det ju, jag var mest bara nyfiken 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

emms
0

Är det någon som vet om dessa har något olämpligt på sig eller inte? Hade ju varit roligt för dom att gnaga på osv men om de ska vara i badrummet kanske det har något för att klara fukten på materialet? Står inget om det på hemsidan men någon kanske har en hemma? 🙂

NIPPRIG
LJUSNAN
FRYKEN

Emma

Moalinn
0

Jag vill bara lämna ett litet spår angående kabelsamlaren Rabalder. Hade dessa och min kanin började gnaga på dem, åkte in till veterinären, fick diagnosen rupturerad magsäck och avlivades. Efter det har jag undvikt plast i alla dess former för det kan gå så jäkla illa då det blir vasst och skär upp insidorna.

Jag kan dock inte säga helt 100 på att det är detta som orsakade hålet i hans magsäck men jag har inte hittat någon annan rimlig förklaring. Så jag skulle akta mig för plast i allmänhet!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Vovisch nr2
0

#10 Min kanin (en plutt på 1,5 kg)  gnagde sig igenom ett sådant sladdskydd på fem timmar medans jag inte var hemma. 😕

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

emms
2

Nu har jag precis lagt en beställning! Det blev följade grejer:

En liten HOL
En rund svart sittkudde jag tänkte ha ovanpå. 
3 Kråkisfiltar till Muffin
2 Polarvidefiltar till Mio
3 Dörrmattor
En Trofast
En Kusiner
En sagodjur

Sedan ska jag testa att ha en kudde på Mios sitthylla. Han använde den inte alls tills dess att jag la upp en handduk. Nu sitter han alltid där. Han verkar gilla att vara på mjuka grejer så får la se om han gillar det. Köpte en bebiskudde, exakt samma mått som hans sitthylla, perfekt!

Emma

jela96
0

Ni som har bilder eller tips? på Ikea grejer får gärna gå in på dvärgkaniner.ifokus och kika in tråden 'Sökes bilder till artikel' håller på att göra en artikel om just kaninsaker från ikea och behöver bilder 😃

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

fsigge
0

Jättebra beställning! Det är tur att man har en IKEA i samma ort som man bor. :3 Hur mycket gick frakten på? #17 lägger in lite bilder :D

Frida

emms
1

#18 Önskar att jag hade en närmare, närmsta är i Gbg, bor i Varberg så inte så långt. Men utan bil och körkort blir det desto svårare 😉

Frakten gick på 49kr, inte alls farligt! Skulle komma runt den 15 Juni, tyckte det var helt okej. 🙂

Emma

fsigge
0

#19 närmsta från Varberg ligger väl i Kållered? Sen finns det en borta vid Bäckebol. Jo, det blir långt och man varken har bil eller körkort. Jag brukar släpa med mig stora flyttkartonger, värmepellets på 16kg och lådor på bussar, dock är det ju bara mellan IKEA Kållered och Mölndal station så jag hinner inte få så många blickar. xD Jag bor nämligen också i Göteborgstrakterna. :3

Frida

emms
0

#20 Ja exakt 😃 Allt ovanför Kungsbacka är ju Göteborg enligt Varberg 😉

Haha, fy vad jobbigt! Har turen som har en rumskompis som både jobbar på Grizzly och har bil 😎 Men man kan ju aldrig åka på enbart sina egna villkor…

Emma

emms
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår fick jag hem paketet! Har fixat Holen och pysslat lite! 

Köpte en bebisfilt (Sagodjur) och den är så himla mjuk! Perfekt för transportburar tillexempel. 

Jättenöjd med min beställning! 🙂

Emma

fsigge
0

Nämen vad fint det blev! När jag skaffar kanin inomhus får det nog bli en sån HOL. :)

Frida

emms
0

#23 Ja det blev kanonbra! Lite sugen på att köpa den stora nu men det får vänta lite 😂 Mio godkände den iaf!

Emma

Moalinn
0

Man får drömma lite va? Klart man får! Sen om det är helt inom trådens ämne går kanske att diskutera.

Jag vill ha en sån här garderob, inte vackraste men användbar. Göra en liten bur till kaninen längst ner och sen ha förvaring (hö, halm, andra kaningrejer och kläder). Kaninen, som är en hermelin på 1kg, har en madrass (ca 140x70) utanför buren som han såklart skulle ha kvar och därav aldrig instängd i buren alltså tycker jag att bredden inte är något större problem (just to clear that out). Jag hade fått mer plats i mitt rum och det skulle vara så perfekt, alltså verkligen perfekt men det finns bara ett ställe den skulle få plats och där är det snedtak 😭

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto