Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4908 ggr
Corneliiia
0

Kanin med brutet bakben?

Min dvärgvädur har kanske brutit benet. Han är ett år och igår lekte bland massa saker i stallet och sedan när jag skulle sätta in honom i buren så hängde bakbenet. Jag satte honom i en litet bur och har inte fått tid hos veterinär förens på onsdag. Han äter och dricker och skuttar. Men det hänger lixom inte idag utan han håller lixom upp det och använder det andra benet. Kan det vara en muskelbristning? Någon som varit med om samma sak? Hoppas det går bra för mitt hjärta!

[Synnerlig]
0

Vart bor du? Det finns ingen djurakut du kan gå istället? Känns ju inte bra att din kanin ska hoppa runt med ett möjligtvis brutet ben i 5 dagar 😕

Storip
0

Min kanin började hänga med hela bakkroppen, från skulderbladen och bakåt. Vi väntade (åkte inte in till veterinären…ville det men pappa sa att jag inte fick) och efter en vecka kunde hon röra mer av bakkroppen och ett bakben. Efter två veckor kunde hon röra hela bakkroppen och alla tassar 🙂

Hoppas allt går bra för honom ❤️

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

[Synnerlig]
0

#2 Skönt att det löste sig för din kanin. Men varför fick du inte ta din kanin till veterinären? 😮

Sen vill jag bara säga att det är inte säkert att samma sak har hänt TS kanin som hände din, så jag tycker fortfarande att TS bör ta sin kanin till veterinären.

Att ta hand om ett djur är som att ta hand om ett barn och man skulle ju inte vänta i 5 dagar med att ta sitt barn till sjukhus om barnet kanske hade brytit benet :P

[Melbun]
0

Ja min kanin bröt benet och fick avlivas. Hade åkt in akut om jag misstänkt att något var brutet. Svårt att veta själv utan att undersöka kaninen. Hoppas det inte är något brutet dock.

Storip
0

Vet faktiskt inte varför jag inte fick ta kaninen till veterinären…det hände på lördag kväll när veterinären hade stängt, sedan Söndag var kliniken också stängd. Och det blev bättre på två dagar så då ville pappa avvakta lite mer.

Nej, det behöver inte vara samma sak som hänt med TS kanin som hände med min…så kaninen bör och ska tas till veterinären så snart som möjligt tänker jag.

(ot, men har brutit flera ben och bara åkt in till mammas jobb röntgat och upptäckt att benet varit brutet, och inte gipsat eller brytt mig något särskiljt om det)

[Sockertoppens_kaniner]
0

Åk till veterinären.

Storip
1

Det står i #0 att TS ska ta honom till veterinären på onsdag

[Sockertoppens_kaniner]
4

#7 Ja, men tycker inte att man väntar så länge med att åka till veterinären om man misstänker att något är brutet. Min åsikt.

[Synnerlig]
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vill bara säga att kaniner kan klara sig bra med bara ett bakben, så avliva inte om det går att amputera. Kaniner klarar sig bra med bara ett bak- eller ett framben. Helt onödigt och själviskt att avliva för att den saknar ett ben.

Evelina!
1

Syrrans kanin gick på tre ben, fick komma in omgående till veterinären. Tyvärr lyckades de inte rädda honom.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

farvendal
9

#9 skojar du? hur kan det vara ONÖDIGT och SJÄLVISKT att inte välja att amputera ett ben på sin kanin? det är väl fullt normalt att tycka att en kanin inte lever ett värdigt liv med bara tre ben. skulle aldrig någonsin utsätta en kanin för det livet. skulle inte kännas bra inuti mig (speciellt inte när det finns massor med fullt friska kaniner som behöver nya hem)  nog för att de kan anpassa sig men de kan kaninerna som folk sätter rullstol på också, inte tycker jag det är okej för det. snälla, klanka ner inte på djurägare som tänker på sitt djurs bästa, knip hellre.

TS: jag tycker inte du ska vänta så länge som till onsdag med veterinären. kolla om något har jouröppet. behöver inte vara brutet, min hona fick en ledskada en gång. 4-5 veckors burvila, sedan fick hon börja röra på sig allt längre stunder utanför buren och efter ytterligare 2-3 veckor var hon helt bra igen :) hoppas det går bra!

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Smultrondraken70
0

En av våra bröt bakbenet (hasleden söndervriden). Var precis som din TS, skuttade omkring, åt och drack och betedde sig som vanligt. Enda symtomet var att hon inte stödde på det ena bakbenet. Tycker absolut inte att du ska vänta med att åka till veterinären, kaniner kan ha ont utan att visa det. Håller tummarna att du har mer tur än vi hade, benet gick inte att laga, så vi fick avliva henne:( #9 Visste inte att man amputerade bakben på kaniner??:/ framben har jag hört, men bakben?

[Sockertoppens_kaniner]
0

Håller med #11.

Smultrondraken70
0

#11 håller med, jag skulle aldrig amputera ben på kaniner! Jag är lite tveksam till att överhuvudtaget laga brutna ben (speciellt bakben) på kaniner:((

Tjeja
5

Den trebente kaninen i videon ser ju ut att leva hur gott och fullvärdigt som helst!

Lite för bra t o m, en riktig tjockis. 

Enda skillnaden för den ninen är ju att den lättare blir ett byte om något rovdjur jagar den. Men i fångenskap händer ju inte  det lika ofta. Så jag förstår faktiskt inte er som tycker att det är elakt och ett inte fullvärdigt liv för en kanin att gå på tre ben? 

Frågan är ju hur djuret mår och får för livskvalitet? Kaninen i filmen mår ju hur bra som helst!

Tänk om man resonerade på samma sätt med människor… nä… jag sitter i rullstol och det är inte ett värdigt liv, bäst jag tar livet av mig då så jag slipper lida mer eftersom jag aldrig kan få ett fullvärdigt liv då alltså? …

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

farvendal
5

#15 Sluta jämför djur med människor på det sättet. Det ÄR skillnad mellan människa och kanin. Fysiskt, mentalt, biologiskt.. Inse. 

Om man tycker det är ett värdigt kaninliv med tre ben är väl upp till en själv? Min poäng var att man inte ska behöva bli kallad självisk för att man väljer att avliva sitt trebenta djur om man känner att det är det bästa alternativet.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Elsaharr
3

#16 Men det är väl samma sak? Kaninen på videon lider ju inte av det och har ju anpassat sig jättebra? Det enda är ju som #15 skriver att det blir lättare för rovdjur, men säkrar man ordentligt är det ju ingen fara. Kaninen på videon MÅR BRA. HAR KUL. Jag ser inget fel med att amputera benet om den kan klara sig bra utan det. Skulle kaninen dock må dåligt av det skulle det ju inte vara schysst. Då är man inte självisk. Men detta var MIN åsikt så :D

Zingo ;D

[Sockertoppens_kaniner]
4

#15 Djur förstår inte att de räddas undan döden om de får sitta i rullstol. De får inte utlopp för sina naturliga beteenden. Det är inte ett värdigt liv! Inte någonstans. Tycker inte att man ska jämföra djur och människor på detta sätt. Finns en gräns för hur långt man bör gå för att "rädda" ett djur. När man har djur så ska man tänka på deras bästa och inte på ens egna känslor.

[Nikita14]
2

Å ena sidan så anses djur och människor lika,  kan en människa leva ett liv med amputerat ben, så kan väl en kanin?   Eller?

Å andra sidan så väntar man hela fem dagar att få vård för misstänkt benbrott,  och det gör man väl knappast om det gäller en människa?   

Jag hade ALDRIG låtit ett djur gå i fem dagar med en skada som innebär ett hängande, misstänkt brutet ben 😕    Risken att kaninen har ont är stor, även om han inte visar det.  Kaniner visar inte när de har ont,  en kanin som visar att den är skadad, är ett lätt byte…

Nu vet jag inte var du bor,  men det måste väl finnas någon akutveterinär någonstans?      Väldigt ledsamt att ett djur måste gå så många dagar med skadat ben.

[Indii]
0

Som många redan har sagt: Åkt till veterinär omgående.

Min kanin bröt benet, och gick dessvärre inte att rädda. Benbrott gör ju ont, så det hade varit hemskt om han hade behövt vänta i flera dygn på att få komma till veterinär.

RebeccaG
1

Om benet är brutet kan det INTE vänta tills på onsdag. Åk in akut NU.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[Synnerlig]
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ni som tror att det bästa är att avliva en kanin istället för att ge den en chans att få leva ett liv med tre ben, VARFÖR tror ni er veta bättre? Speciellt om ni inte ens givit kaninen den chansen att få prova livet med tre ben, ni ger ju dem inte ens något alternativ. Det är NI som anser att en kanin inte skulle må bra med tre ben, men ni vet inte vad kaninen tycker. Nä, jag tycker att man kan amputera och sen se hur kaninen mår. Klart att det kan vara kämpigt precis i början, men de flesta djuren klarar sig väldigt bra med tre ben och anpassar sig.

Tänk om någon fick välja ifall vi människor levde ett fullvärdigt liv eller inte om vi saknade ett ben och bestämde att det var bäst om vi blev avlivade istället.

Här är förresten en till video med en till kanin med endast ett bakben. Det är tydligen den kaninen som älskar att springa runt mest och är den livligaste, trots att den bara har tre ben 😃 Som hon säger i slutet av videon så är det inte alla kaniner som klarar av att bara ha tre ben, men jag tycker att det är orättvist mot kaninen att inte ens ge den en chans att leva ett liv med tre ben, speciellt när de faktiskt kan leva ett långt och bra liv med bara tre ben ❤️