Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 646 ggr
sannadetejag
0

Två honor från olika kullar.

Någon som har erfarenhet av att sätta ihop en vuxen hona med en annan ung hona.

missan´s
0

Undrar samma sak. Lämnar ett litet tassavtryck här. :)

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

sannadetejag
0

putt

aliiciaj
0

Vad jag läst är att man inte ska sätta ihop en för ung kanin men en äldre för den ska ha en chans att försvara sig. Men å andra sidan så fungerar det för många andra djurarter. T.ex med dvärghamstrar sätter man ofta ihop en unge med en vuxen för det fungerar bäst. Sen med hästar fungerar det också, eftersom unga djur oftast är mer underlägsna och inte vill bråka om rangen.

Viccan92
0

Ja det har jag gjort. Jag gjorde så att dem fick träffas flera gånger utomhus med galler emellan och sedan efter ca en vecka utan bråk eller så tog jag bort gallret. Funkar det där ute ett par dagar så rensade jag en bur och rengjorde ordentligt för att få bort så mycket gamla dofter jag kunde. Sen satte jag ihop dem i den buren.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

sannadetejag
0

Då borde det funka att ha dom i var sin bur fast i samma rum och så låta dom träffas tillsammans ute i en stor rasthage?

cissi_1993
0

Viccan92  hur gammal var dom du satteihop? jag tycket att min kanin har bettet sig ung i 1 år och räknar henne som ung men hon är ju ingen unge.

zezagena
0

Är den vuxna honan van vid sällskap skulle jag säja att chansen är ca 50 % att det funkar,  ibland går det smidigt men ofta tid o tålamodsprövande , ungen bör vara minst 10 v gammal 😉

cissi_1993
0

tack så mycket nu känns det som att jag kapar tråden men har också funderat på dehär (säg till om jag ska sluta) vad tror ni är störst Changs att lyckas är det med kastrerad hane? eller hona och iså fall jämngamla eller inte?

sannadetejag
0

Min hona är inta van vid kanin sällskap, men följer varje steg som jag tag så hon är oerhört social.

#8 ingen fara :)

cissi_1993
0

som sagt säg till om du tycker att jag stör

sannadetejag
0

du stör inte det minsta :)

sannadetejag
0

Vad tror ni, skulle det funka?

Stellathebunny
0

Tror att det är störrst chans att lyckas med en kastrerad hane och hona eller med två honor från samma kull eller som känt varandra från tidig ålder ;)

sannadetejag
0

Då jag har en vuxen hona så är det lite svårt att sätta ihop två unga honor från samma kull :) och min sambo är emot kastrering om det inte är av medicinska skäl

.

Stellathebunny
0

Men det kan fortfarande funka med två honor om personkemin funkar bra! ta det lugnt i början istället för att stressa det så brukar det funka ;) Jag har själv aldrig haft problem med det innan. Lycka till!

sannadetejag
0

Tack så mycket :) Har du dom i olika burar? Och att dom får gå ihop löst då?

Stellathebunny
0

Ja Stella bor ute och Nova inne också träffas det under dag tid inne eller i hagen ute

sannadetejag
0

oki :)

cissi_1993
0

hur lång tid brukar de ta att sätta ihop två honor?