Ersättning mot Hö
Vad är bäst att ersätta Hö med till en kanin? Grenar/grovt gräs/Hö silage? Vad skulle ni tagit och varför? Andra förslag är också välkomna. Tack på förhand!
Hö ska kaninerna ha fri tillgång till dygnet runt, så jag är inte säker på om det går att ersätta hö….🐰 Gräs äter vilda kaniner men jag vet inte om en tam kanin kan klara sig på endast gräs…?
Zingo
Markväxter(Hö består utav torkade markväxter), naturligast för kaninen, kaninen kann selektera, kaninen får in alla ämnen som den behöver =) LIte grenar kan du ge ska dock inte vara ersättning för hö.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Critical care är som flytande hö och supernyttigt, så innehållsmässigt skulle man kunna ge critical care istället för hö. Men det skulle vara fasligt dyrt! Sen så äter kaniner hö mycket av anledningen för att slipa ner tänderna, vilket critical vare inte bidrar mycket till. Det är ju lite delade åsikter ifall man kan ge gräs istället för hö på sommaren. Det är lite svårt att få med alla växter som hö brukar innehålal. Gräs från en gräsmatta brukar vara lite näringsfattigt jämfört med hö. Sen sliter gräs inte ner tänderna så bra som hö. Därför bör alla kaniner alltid ha tillgång till hö.
Hö = torkat gräs
Zingo ;D
Jag skulle aldrig ersätta hö till kaniner. Hö är deras basföda och ska finnas tillgängligt dygnet runt. Slipar tänderna och håller igång magen då kaniner äter nästan hela tiden.
Han/honom
#4 Beror på vad du definierar som gräs. Gräs som växer på gräsmattan på en liten radhustomt skulle jag inte säga är hö om det torkar. Hö består av många olika grässorter och behandlas ofta bättre än gräset på en gräsmatta. Höåkrar gödslar man ju för att gräset ska bli extra näringsrikt. Gräs på en gräsmatta gödslar en del också, men det är inte alla som gödslar med naturvänliga gödselmetoder som man bör ge till kaniner. Sen om man klipper gräset med gräsklippare kommer det ofta bensin på gräset vilket inte är bra för kaniner att få i sig. Så det bästa är att alltid ge kaniner hö året om. Sen kan man såklart också ge gräs på sommaren. Men vill man dra ner på något på sommaren så är det pelletsen och inte höet man ska dra ner på :)
Hösilage funkar. Dock måste man nästan ha andra djur som äter de då en bal inte håller speciellt länge innan det blir dåligt. Man får även ta bort allt kaninen inte ätit varje dag då det annars blir dåligt.
Gräs från vall. Alltså gräset bönderna odlar för att bli just hösilage, hö och ensilage. Men jäser fort och även där får man ta bort det kaninen inte äter upp ca 2 gånger om dagen.
Hö är ju helt klart bäst tycker jag. Har man höhäck är det bara fylla på utan att behöva ta bort och slänga. Det håller bra och innehåller det kaninen behöver. 🙂
Emma
Har kaninen fri tillgång att själv få beta gräs så skulle jag lätt ersätta det mot hö. Hö och gräs är ju samma sak förutom att höet är torkat och då har en del näring (och förmodligen smak) försvunnit.
Man kan ju alltid ha lite hö ifall kaninen skulle vilja men kan kaninen beta gräs istället för hö så gör den antagligen det.