Min kanin är rädd för att bli klappad.
Min kanin springer undan när kan klappar honom. Visserligen har han bara varit hos oss i 4 dagar, men jag behöver kanske ändå få lite tips?. Vad kan jag göra för att vänja honom vid det? Han vågar för övrigt komma fram och sniffa och är väldigt nyfiken, äter gärna pellets ur händerna… Tack i förhand!
Jag har haft mina kaniner sen September, och mina kaniner gillar inte att bli klappade. Och det accepterar jag för att dom inte vill. :) Låt din nin vänja sig lite till, prova något klapp. Ta handen vid sidan av ansiktet och inte framför (då dom inte ser bra där) dutta sedan långsamt på panban. Ta bort handen och vänta på reaktion om kanin på något vis säger emot. Sluta direkt, forsätt annars dutta, efter några gånger om du inte fått reaktion. Kan du ta ett riktigt klapp. :) Hoppas det hjälpte!
Tack! :)
*putt
Min nya kanin Thaia föredrar att bli klappad när hon är i buren men inte utanför för då är hon upptagen med att undersöka. Men om jag låter henne äta pellets ur handen så kan jag få klappa lite. Jag tror på #1 teknik, vänj dem försiktigt!
Jo, han är tamare nu efter en månad hos oss! En riktig goseplutt :)
Jag gjorde också amma misstag. Jag lade för höga krav på kaninen att den skulle vilja kela första veckan. Jag trodde hon skulle vara så okelig för alltid men nu efter cirka 3-4 veckor tar hon gärna mat från handen och njuter av att bli klappad.
Frida