Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 313 ggr
Smultrondraken70
0

Vi får inte hanen rumsren, hjälp!

Vår kastrerade hane på ett år kissar ofta på andra ställen än i toan. Man kan också dagligen se honom skutta målmedvetet till toan och kissa där, men sen hux flux har han ändå kissat på sitthyllorna, flera mattor etc. Han pluttar överallt men det är kissandet som är ett problem. Han har toa med hampaströ i, och fleece i bur och Hage, i köket där han också är har vi trasmattor. Min fråga är: Hur kan vi få honom helt rumsren? Och är det någon annan som har liknande problem?

Rorvers
0

Gör han lös eller har han bara hagen? Har ni andra kaniner, kan vara att han fortfarande vill märka revir. Testa att ha han på mindre område tills ni är helt säkra på att han bara kissar på lådan.

Smultrondraken70
0

Han går mestadels lös i köket och kan gå in i bur och Hage när han vill. Han går med en kastrerad hona. Hon är helt rumsren:) Misstänker att han märker revir " och inte bara gör nya toaletter" eftersom det verkar räcka att kissa på samma ställe en gång, sen är inte det stället intressant längre. Allt som är rent och nytvättat är extra utsatt.

[Melbun]
0

Ni har testat typ ättika/citron osv och att ställa ut fler toaletter osv gissar jag? Har han alltid varit så här? min ena tappade alla toavanor när jag introducerade en ny kanin men nu är han som vanligt igen men kanske märker han som sagt. Ena kaninen gillar också att kissa på mjukt material typ i sängen och och soffan så man kan kanske se över underlaget. Jag tog bort det hos min och hade ingenting ett tag. Då gick han på lådan igen och använder numera fleece. Det är det jag kan tänka mig, annars kanske du har en kanin som ser hela världen som en toalett :d

Smultrondraken70
0

Ja, dom har toaletter där dom äter i buren, samt en extra i köket. Han kissar bara på samma ställe en gång, den eländes kaninpojken, sen väljer han ett nytt, gärna rent ställe. Han har flera veckor när han inte kissar fel alls, och sen perioder på ett par veckor som är bedrövliga. I vintras gick det jättebra, och nu under våren har han varit hemsk på att kissa fel:( Han har en förkärlek för mjuka underlag som trasmattor, men utan mattor så blir det så hårt för fötterna:( Han kissar aldrig på bara golvet. Gaaaah!! Jag blir tokig på honom, tur att han är så himla go och kärleksfull också:)