Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 600 ggr
ellipelli123
0

Någon som vet?

Hej igen!

Som jag sagt tidigare hade jag tänkt para "Åke" med en hona. Men efter beskedet igår att "Åke" var en hona (som nu mera heter Ester) så blir det lite annan planering om man ska para henne. Ester är fyllde ett år i onsdags och vad jag har hört så bör ens kaninhona få sin första kull innan 1 års ålder,någon som vet mer om detta? Skulle så gärna vilja föra vidare hennes gener och täckning då hon är riktigt snäll,social,ja jag kan bara säga att hon är min drömkanin ❤️

Hoppas någon kan svara på min fråga❤️ Elli

ellipelli123
0

Jag har läst på bra om Avel och sånt och haft en kull innan (av misstag) på min andra kanin som jag hade för rätt längesedan

[AnimalLover1]
0

Men känner du till hennes stam? Ifall hon när på sjukdomar och defekter ska du inte para henne. I en tidigare tråd skrev du ju att han var köpt från Arken Zoo.

ellipelli123
0

Ja man fick med ett "sertifikat" eller vad man ska kalla det och kommer från en uppfödare som  parar med bra och passande kaniner för Avel.

[Sockertoppens_kaniner]
0

Kaninen måste inte paras för första gången innan 1 års ålder. Det går bra att para henne vid 2-2,5 års ålder också. Men självklart beror det på hennes kondition och allmäntillstånd. Jag tycker inte att du bör para en kanin som är från en djuraffär. Kan bära på t.ex bettfel. Det är min åsikt.

[klarabastin]
0

ha i åtanke bara att du kan även föra över gener som bär på dålt bettfel, hjärtsjukdomar o.s.v. Eftersom att hon är köpt på djuraffär så kanske du borde ta henne till veterinär och dubbelkolla så att hon inte bär på ärftliga sjukdomar.

Sen om hon skulle vara helt frisk så tycker jag att hon låter som en bra mamma:). bra att du kollr här på iFokus eftersom att det finns så många "proffs"!😃

Whippet
0

#4 & #5 Ts skrev att kaninen vart från uppfödare i #3

I'm out Vilar huvudet i handen

[Sockertoppens_kaniner]
0

#6 Jaha, uppfattade det som att kaninen var köpt i en djuraffär men att den ursprungligen kom från en uppfödare.

Whippet
0

#7 Aha c:

I'm out Vilar huvudet i handen

[SisselaJ]
0

Hur länge har du haft henne?

ellipelli123
0

Jag har Haft henne i ca 7 månader tror jag. Hon är i bra kondition men jag tar åt mig av era tips? och tänker åka till vetrinär och kolla upp de saker som behövs kollas upp. Är det någon som har lust att göra en "lista" på saker som jag ska kollar upp hos vetrinären? Sen har jag ju läst om kaniner som dött när de fött,är det vanligt?

ellipelli123
0

En fråga till vad är normalt att en dvv ska väga?

Peak303
0

#11 Enligt ras standarden mellan 1,4 och 1,9kg.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Love Lejonhuvadekaniner
0

Min dvv väger 1.6kg:)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html