Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 1205 ggr
sara8282
8

Är kaniner djur utan värde för vissa?

Såg precis ett tv-program som handlade om djur och  veterinärer, där en dam som var kattägare fick komma till tals tillsammans med sin katt.   Hon var mån om sin katt,  men tydligen är inte andra levande varelser lika viktiga.

Blev förbannad och faktiskt ledsen över när hon berättade som en rolig grej att hennes kissekatt dödat och bitit huvudet av en kanin:   Hon hade upptäckt en massa avslitna tussar i sitt vardagsrum, och sen en död kanin med huvudet avbitet…  Hon skrattade riktigt gott, och tyckte det var en lustig och roande händelse.   

Kanske hade hon satt skrattet i halsen om någon berättat om en katt som blivit dödad och fått huvudet avslitet av exempelvis en hund?    

Tänk hur rädd och plågad kaninen måste ha varit när den blev tagen av katten.   Vet att det är naturens gång att djur dödar andra djur,  men tycker inte det är något att skratta åt.

Hade skämts ihjäl om jag suttit i TV och  skämtat och skrattat åt att mitt husdjur plågat och dödat någon annans husdjur…  😡

Vovisch nr2
4

Håller helt med dig,! Många ser också kaniner som ett småbarnsdjur vilket jag också är emot. Konstigt att t.ex hund och katt får större respekt än kaniner.  Om man ska köpa en hund får många "varningar" om att det är ett stort ansvar och att man måste gå ut med den varje dag och att det kostar mycket pengar. Men så är det ju också med kaniner, varför krävs det mindre kunskap för att äga en kanin än en hund?😕

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Maria
0

Kanske kan det bero på att kanin faktiskt är ett djur som vi äter till skillnad från katt och hund i Sverige.

/Maria

[Lollo 97]
1

Tyvärr så är många människor sådana. Blir väldigt trött på människor i allmänhet som beter sig på det sättet. Alla levande varelser är lika mycket värda och det finns ingen som är mer värd. Enligt mig är inte ens en människa mer värd än något annat.

sara8282
1

#1  Precis!   Finns nog en del saker som bidrar till detta, och faktumet att man tex kan köpa en kanin för 299 kr i en butik i närheten, gör inte saken bättre!

#2  Spelar ingen roll, faktiskt!       Inte särskilt vanligt att äta kanin, om man jämför med annat kött (tyvärr skulle jag nästan säga,   äter man kött så är kanin ett utmärkt alternativ!)  Vi äter hästar också,  men ingen hade väl skrattat på sig om ens hund hade bitit och skadat en häst.  Till exempel…    Jag tycker alla djur har värde,  oavsett om vi äter dem eller inte.     Att en kanin (eller annat djur)  jagas, känner stark rädsla och smärta, är inget att skratta åt, eller skämta om.

AilyAdams
2

Många har en konstig syn på andra levande varelser. Konstig syn på andra människor också för den delen.

Heter det De eller Dem?

sara8282
0

#5   Absolut!  Om det inte är deras egna djur, förstås!   😟

Maleficum
1

#1 Var lite vad min morbror sa när min kusin (och senare jag) skaffa kanin varpå mamma (som följt med på utställning med min första angora) konstatera att det minnsan var fler "gubbar" där som hade kaniner än småtjejer.

#4 Tror många djur skulle kunna få lite bättre status om de bara slutade säljas i butik och istället kräva lite mer engagemang och ansträngning att få tag på.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

ElsaN.01
1

Håller helt och fullt med, är både katt och kaninägare och båda arter är lika älskvärda! Hörde för någon vecka sedan en vuxen kvinna som talade med vad jag tror var hennes mamma i när jag skulle köpa vattenflaska i en djuraffär; "Jag förstår inte hur man frivilligt kan välja att ha såna djur som vuxen!" *pekar mot kaninerna* "De sitter bara still och gör ingenting, skulle inte ens kunna tänka mig det mot betalning! Det är ju en sak med hundar…"
Blev så fruktansvärt frustrerad…😡

[Nikita14]
1

#8  Ja,  hade den kvinnan haft kanin, så hade de stackars kaninerna förmodligen suttit still och gjort ingenting…  Deprimerade.      Det har stor betydelse vad man gör det till,  mina 4 kaniner tex, de har stort utrymme och miljöberikning.  Det är hur intressant som helst att titta på dem, se hur de interagerar med varandra osv.  Men vilket djur blir kul när de sitter i en liten bur dag ut och dag in, tror inte hennes hundar hade varit så skojiga då heller !🤔

ra-17
0

Många verkar tro att kaniner bara är djur som småbarnsfamiljer har typ. Att de är tråkiga och inte gör något. Det är ju verkligen inte så, kaniner är söta roliga ich akliva om de behandlas rätt iallafall! ☺Jobbigt att folk inte tar kaniner på allvar! 😠😕

Smultrondraken70
0

Ja, många djur har för många människor inget värde! Kaniner är ju typiskt ett sånt djur. Jag anser att allt liv har ett värde!! och det ska man banne mig lära sina barn, då har dom det i sig som vuxna, och sen får jag väl vara en sån där knäpp morsa som har en ängels tålamod när ungarna räddar daggmaskar från att drunkna, fast jag kommer försent till jobbet:)