Få upp kanin i vikt?
(gjort tråd för länge sedan men hittar inte den).
Iza har alltid haft svårt att lägga på sig samt hålla vikten. Fick hem henne för två år sedan: mager och fullt med tovor. Hon har pendlat upp och ner i vikt sedan dess men nu är hon mager 😕 Var hos veterinären igår för att kolla tänderna mm och de hittade inget fel.
Iza är 5-6 år eller äldre, vi vet inte exakt ålder.
Kan det vara åldersrelaterat? Hon är pigg men mager, för hennes bästa hade det varit bra om hon hade ökat.
Kruxet är: Hon äter knappt pellets alls när hon inte är med Ella (testat flera gånger) och Ella får absolut inte gå upp mer i vikt 😕
Iza får svenska foder blandat med cuni re-balance, solrosfrön några gånger/vecka.
B-vitamin i vattnet nu pga fällning.
Orolig för min tös ❤️

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om hon äter mer när hon är tillsammans med sin kompis kanske du kan handmata bara henne när de är tillsammans?
Jag kan inte särskilt mycket om vikt bland kaniner, men jag förstår din oro!
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Följer, har precis samma problem med min ena hona… Hon äter inte heller utan kompis 😕
#1 Hon äter inte pelletsen ur handen dessvärre utan när det "passar" henne så att säga dvs under dagen :/ Testade att ha dem åtskilda under dagen men hon åt minimalt pellets då :/
Går de i bur eller Hage? Annars kanske du kan ha dem åtskiljda men så att de ser varandra och kan umgås genom gallret, men inte kan komma åt varandras mat? Fast det kanske var det du menade.
Sorry det här är säkert värdelösa förslag, hoppas nån mer kunnig kan komma med bra info!
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Någon slags gröt då? Vet att min kanin gillar havregrynsgröt som jag haft lite pellets i. Han har fått smaka lite när marsvinen fått :) Det brukar ju funka för marsvin som behöver gå upp i vikt. Eller kanske bara havregryn? :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#6 Havre har hon fått lite av ibland, vanlig havre.
Men gröt är risken stor att Ella med äter, och ökar i vikt :/
Jag tampas också med en underviktig kanin (omplacering, ca 5½ år gammal) och jag har haft god nytta av den här sidan.
Den vanligaste orsaken till viktminskning är minskad aptit, som förstås kan ha en massa orsaker. Om veterinären säger att tänderna är ok, så är det i alla fall inte de som orsakar problemet. Gamla kaniner kan ha problem med annan typ av smärta, typ artros, som gör att de inte har lika bra aptit. Det är inte alltid lätt att veta. En annan orsak till låg vikt är felnäring under uppväxten, någonting som man ju inte heller kan veta så mycket om ifall kaninen är en omplacering.
Bekymret med viktökning hos kaniner är att det inte bara är att öka mängden kalorier. För mycket kalorität mat gör att kaninen äter mindre hö, och det kan leda till magproblem, som leder till minskad aptit.
När jag fick min kanin var hon väldigt underviktig, och hennes mage var i uppror. Jag tror att hon hade ätit mest pellets, och kanske lite halm. Hon hade aldrig fått hö, för det "tyckte hon inte om". Numera äter hon hö, och magen fungerar bättre (men inte helt bra). Hon har gått på en lång kur med probiotika och får äta ytterst lite kraftfoder. Nu ökar hon i vikt, trots att hon i princip bara äter hö och grenar.
#8 Hon är pigg och skuttar omkring, jag får ta på henne överallt mm, reagerar ingenting och beter sig inte som att hon har ont någonstanns.
Ja hon har haft några stycken hem, köpt i djuraffär som jag förstått det och haft 2-3 hem efter det sen innan hon kom till oss.
Slänger jag in hö äter hon med god aptit, samma med gräs ute i hagen. Hon äter pellets men tar lång tid på sig, äter lite under dagen och ja då hinner Ella äta det för henne också :/ Men särar jag på dem äter hon det inte alls.
Tack för länken, se om jag fattar den, min engelska = urkass haha
#9 Om du behöver hjälp med översättning, så hör av dig.
#10 👍
Någon som har mer ideer/förslag?
Nu blir det långt, och massa frågor…
Är hon bra i magen? Ser bajset bra ut? Äter hon sitt nattbajs? Förstår att det inte är helt lätt att veta då hon har en kompis. Pro-fibre är jättebra för att hålla magen i balans, och helt ok om även andra kaninen stoppar i sig.
Går det att handmata henne med någonting? Morötter? Ärtplättar? Knäckebröd? Morötter är ju sött och inte helt nyttigt, men om det triggar aptiten så kan det ändå vara en bra idé. Äter hon grenar?
Har du testat att ha dem separerade nattetid, och då gett henne pellets? Mina kaniner äter mest på natten. (Jag gillar egentligen inte idén att dela på kaniner om de fungerar ihop. Det kan göra dem mer nervösa, och då äter de förstås inte som de ska. )
Vem är den dominanta i förhållandet? Kan det vara så att Ella jagar bort Iza från maten?
#13 Inte hittat diarré eller nattbajs i buren i alla fall, i dem delar av buren jag kan kolla noga så att säga.
Grenar gillar hon, har de alltid tillgång tll i hagen eller buren.
Morötter får de som godis 1-2 ggr/vecka, det gillar hon 🙂
Ingen möjlighet att ha dem separata nattetid :/ Går inte att dela av buren på bra sätt :/ Och i hagen kan de inte vara nattetid pga rovdjur :/
Ella är den dominanta. Jag ger i flera olika skålar :) Och de äter från samma skål ibland.
Fortsätter med bajsfrågor. Är det bra storlek, färg och form på pluttarna? Mina flickor väger runt kilot, så de är ganska små. Den som mår bra i magen bajsar runda, ljusa pluttar på ca 5 mm i diameter, problemkaninens pluttar är mindre (ca 3 mm), mörkare och inte alltid helt runda.
Bra att hon äter hö, gräs och grenar. Det är den bästa maten för en kanin.
Går det att handmata henne med morotsbitar? Eller ratar hon all handmatning?
#15 Inte sett något som avviker sedan tidigare i alla fall. Och eftersom de är mycket i hagen också så är det svårt att se det dagliga bajset i allt gräs. Men syns inget i buren av det jag sett :)
Går bra ibland ibland inte, beror på vilket humör hon är på :P
Det är inte lätt det här. Frågan är ju varför hon är mager. Är det så att hon inte får i sig tillräckligt mycket pellets för att hon inte hinner äta tillräckligt innan kompisen snor åt sig? Eller har hon dålig aptit och därför inte äter så mycket som hon behöver?
Tycker nog att om det vore så att kompisen var problemet, så skulle hon äta fint om hon fick äta ifred - och det gör hon ju inte. Alltså tror jag snarare på att det är aptiten som är själva grundproblemet.
Då handlar det ju om varför hon har dålig aptit. Tänderna är ok. Hon verkar inte ha ont och rör sig obehindrat. Det är ingen stor obalans i matsmältningssystemet, eftersom bajset ser normalt ut.
Om det var min kanin så hade jag nog börjat mata henne med pro-fibre, för att hjälpa de goda bakterierna i magen. Det går inte åt några större mängder - mina har fått fyra pellets var om dagen. Och det skadar inte, även om allting är ok. Eftersom hon gillar morötter hade jag nog gett henne lite morot (1-2 cm) varje dag, istället för större portioner ett par gånger i veckan. Just sockret i moroten kan trigga aptiten så att hon äter mer hö, och det mår hon förstås bra av.
#17 Hon har haft perioder när hon gått ner men gått upp igen men såhär har hon aldrig varit.
Hon äter helst pelletsmängden över hela dagen men då har Ella hunnit äta upp det som är kvar istället :/ Men särar jag på dem äter hon i princip ingen pellets alls :/ Hon vill ha sällskapet helt enkelt av Ella.
Ja hon skuttar omkring så glatt i hagen, är nyfiken och så :)
De får bitar som är 2-5 cm ungefärper gång så inga större portioner annars heller :) Men kan börja ge henne enskilt oftare och se om det hjälper till lite :)
Hö äter hon bra vad jag sett. Det är jämt slut på morgonen och Ella kan inte äta allt det själv :)
Jag förstår att det inte är det minsta roligt.
Just det att hon pendlar i vikt får mig att misstänka att det är någonting i matsmältningssystemet som bråkar med henne. Då kan det vara bra i perioder, och sedan bli sämre igen. Det påverkar både aptiten och förmågan att tillgodogöra sig näringen i den mat hon faktiskt äter.
Det kan faktiskt vara så att en kanin magrar av för mycket pellets, det är min ena kanin ett klart exempel på.
Kan det vara så att det går att handmata henne (och Ella förstås) med pellets, om de inte får någon pellets alls i skål? Jag handmatar mina med all pellets de får, vilket inte är speciellt mycket. Bäst chans att lyckas med handmatning (min erfarenhet) är antingen tidig morgon eller sen kväll.
Om höet är slut på morgonen, testa att lägga in ännu mer hö på kvällen. De kanske äter det också under natten. 🙂Och Ella blir inte tjock av för mycket hö.
#19 Ja jag misstänker att det är något sånt. Men mer orolig nu när hon är mager, innan har hon blivit tunn men inte dirket mager som nu :/
Iza får 0,5-0,7 dl/dag. Men hon äter inte upp allting pga Ella.
Kan alltid testa, men tvivlar på att det går så bra. Ella är sån att hon tar helst t.ex morötter och skuttar iväg och sitter själv hehe :P Men värt ett försök :)
sällan det är helt slut men händer ibland, när det är lite kallare på natten. Ibland trampar de ner delar av det istället. Så tillgång till hö har de på natten :)
När jag handmatar så brukar kaninerna också ta en pellets, och skutta iväg med den. Sen kommer de tillbaka för att få nästa pellets så fort de har ätit upp. Det tar en stund, men det är enda sättet jag har kommit på att styra upp hur mycket de äter. Om de får pellets i skål roffar problemkaninen åt sig allting (hon är den dominanta), och sen mår hennes mage inte bra.
Jag har inomhuskaniner, så de äter mindre kraftfoder.
#21 Ella kan äta ur handen om hon är i buren eller på bordet, i hagen tror hon mest att man ska fång ahenne :P
Men kan se om det fungerar. Nja allting råffar inte Ella åt sig, som sagt får de pellets i flera skålar, i regel 3-4 olika skålar. Och ibland äter dem från samma skål trots att flera finns. Men Iza då vill äta sin dagsranson över hela dagen och då äter Ella upp den delen Iza lämnar.
Ella behöver egentligen ingen pellets alls sommartid, bara Iza som behöver och lite Flizan. (men inte dagligen för Flizan)