Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 2826 ggr
[vattenhunden]
0

Elstängsel till kanin?

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att använda elstängsel till kanin?

Samt hur har det funkat? håller sig kaninerna i hagen utan att rymma?

Har lust att köpa inför sommaren, men måste veta att det är säkert & bra först.

fsigge
9

Nej, det skulle jag aldrig komma på tanken att ha till kaniner. De är känsliga och kommer gärna hänga på stängslet. Man kan räkna med skygga kaniner som är rädda för mycket kan jag tänka mig. Jag har aldrig ens testat det så får se om det är nån som vet hur det fungerar.

Frida

[RC1393]
3

Många köttuppfödare har elstängsel vet jag. Jag har inte hört något annat än att det varit bra, kaninerna har sällan fått stötar eftersom de har förstånd nog att inte röra tråden efter första gången, men så fort strömmen är utslagen så hänger de på nätet. Några skygga kaniner har jag inte hört talas om, snarare glada och trevliga kaniner som får möjlighet att skutta och springa på stor yta (med tanke på att nätrullarna ofta är 50 m).

Love Lejonhuvadekaniner
4

Förlåt men Gud det låter ju hel knäppt:P . Jag skulle alldrig ha el i ett stängsel som är för kaniner. Dem är ju så känsliga och känsliga för stress det måste ju bli jätte stressande att få en stöt om dem får det. Jag tror att kaninen kommer bli mycket skyggare också:) Jag skulle inte haft det till mina kaniner. Varför i tr annväder nät? Som kompostgaller eller annat rovdjurs tålande nät:)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

zemlathebunny
3

Jag skulle heller aldrig ha det. Det är bättre med typ vanliga trähagar eller kompostgaller

farvendal
4

Jag har hört att det ska fungera bra faktiskt.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[RC1393]
5

#3 #4 inte om de ska gå där dygnet runt. Elstängsel är bra skydd mot rovdjur, förstår inte hur kompostgaller som kaninen själv kan ta sig ur utan problem är bättre. Elstängselhagar kan man bygga större och det är dessutom mer anpassningsbart så det går att ställa var som helst, med kompostgaller måste det vara hyfsat plant. Som sagt, jag har hittills inte hört om en enda kanin som "hängt på gallret" och fått upprepade stötar, de lär sig efter första gången och är smarta nog att förstå när det är ström i tråden och när det inte är. Faktum är att det kan vara svårt att få kaninerna att få en stöt, sommartid får man vattna eftersom  pälsen under kaninens tassar isolerar så bra (kaninen måste ha kontakt med marken för att få en stöt).  Ett annat problem kan vara rovfåglar, men det är ju samma sak oavsett om man har vanligt nät eller elstängsel.

Tror egentligen det är samma sak för hästar om man tänker efter, hästar känner när en fluga sätter sig på dem och de är känsliga flyktdjur, men där hör det ändå till normen att ha elstängsel.

emms
4

Har hört bra saker om elstängsel till kanin. Förstår inte varför det är så himla farligt med det till kaniner när man använder det till lamm, griskultingar, hästar osv osv. Man anpassar ju styrkan till djurslaget. Man använder ju inte samma ström till en kanin som till en ko. 

Det ger möjligheter till en större Hage och därmed ett mer naturligt beteende = lyckliga kaniner. 
Blir andra flyktdjur skygga av eltråd? Inte direkt. Varför skulle det påverka kaniner annorlunda? Dom har väl lika mycket flyktinstinkt som ett får.

Emma

[vattenhunden]
0

Varför jag frågar om elstängsel är bra är eftersom att jag tänkte att de hade varit mer naturligt för dem att få springa på en större yta & att jag inte gillar kompostgaller då de lätt trycker sig igenom det om man inte säkrar med t.ex. hönsnät också.  Har sett bilder på google & det ser så trevligt ut med en riktigt stor beteshage.  Dessutom är det mycket räv & katter här. Funderar dock över hur det funkar med rovfåglar, eftersom att det är öppet uppifrån?

[vattenhunden]
0

Har funderat på att bygga en stor beteshage med träram & bra nät istället också.

Kaninernasbästa
1

Minknät är bra! Kanske lite dyrt men värt!

Love Lejonhuvadekaniner
0

Jag hade aldrig ht det för vet flera som dött av det😕 En av mina kompisar hade en kanin som fastna i det och den dog av skadorna. Sen har jag läst andra som dött av det. Kollade på Veterinärerna då va det en kanin kom n av skador rån elstängsel . veterinären sa ca 30% fler kaniner dör av elstängsel än om man använder galler. Det va lite som jag har läst och sett program om🙂

lakris lovers
0

nej absolut inte om kaninen inte vet att det är ett el stängsel kan dom få el i sig,ta ett vanligt kompostgaller istället. Vår kanin brukar bita i staketet och försöka flytta det. men håll ett öga på din kanin när det gäller kompostgaller så att den inte flyttar iväg med den.

mmois98
1

Skulle aldrig få för mig att ha elstängsel till kaniner, de är så små och känsliga! Och el runt om så kan de sluta mer än bra.. Fastän det kanske finns fördelar med att ha elstängsel, så finns det betydligt mer nackdelar! Ta minknät istället, säkrare ifrån alla håll.

farvendal
0

Självklart är elen anpassad efter djurslaget! De reagerar inte värre på det än vad en häst gör på sitt elstängsel.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

mmois98
2

Nej fast häst är lite större djur än en kanin,  som #11 skrev har kaniner dött av elstängsel, ingen varningsklocka som väcks då eller…? Det finns andra alternativ än el till de små och ömtåliga djuren.

farvendal
1

#12 Vad spelar det för roll att hästar är större när elen är anpassad efter djurslaget? Läste du ens vad jag skrev? Finns kaniner som dött av kompostgaller också. Risker finns tyvärr med allt.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Love Lejonhuvadekaniner
1

Och mina kaniner brukar ofta få spratt i hagen och springa och göra glädjeskutt och då kan det hända att hon springer in i gallret. Så då ska hon få en stöt varje gång hon är glad:/ skulle inte tro det:)

[RC1393]
1

#17 Utrymmet är större i en elstängselhage, i en sådan kommer kaninen inte behöva springa mot nätet för att få plats att göra glädjeskutt. Grovt taget får de en Hage på 7x7 m av en rulle elstängsel. En kompostgallershage är ofta 1,8x1,8.

[RC1393]
0

Snabb googling gav detta: http://handbok.alternativ.nu/@api/deki/files/332/=Kaninhage.jpg

VS denna standard kompostgallerhage (säger inget om det, har så själv, men i jämförelse ser föregående länk mkt trevligare ut): http://uploads.ifokus.se/uploads/0c6/0c688c2f41d056efad19948141845983/2011-04-02-130057.jpg

Jag tror inte riktigt på det där med att kaniner har dött, då har man haft för hög strömstyrka. Även en häst kan dö av elstängslet om man har för mycket kräm i aggregatet. Ingen jag känner till som haft elstängsel har haft dödsfall, om dödssiffran var hög så skulle man väl hört talas om det? Hur ska veterinärer känna till att kaniner dör av el hemma? Det är ju inte direkt så att man måste rapportera sådana dödsfall till SVA, så jag är väldigt skeptisk till att veterinärer ska kunna göra ett så vetenskapligt utlåtande om elstängsel.

Love Lejonhuvadekaniner
0

Det hon gör är att hon springer längs kanterna just nu har jag en Hage med 9x9m:)

[RC1393]
2

#20 Tvivlar att hon skulle göra det efter en stöt, kaniner är inte dummare än man gör dem 😎

Smulsixten
0

Min kompis har sina kaniner i en hundgård och den har kju tack och är väldigt stor med gott om utrymme och det tycker jag är väldigt smart så det är ett litet tips? från mig :P

em.nord
2

Känner en som har elhage till sina höns och kaniner. Haft i många år (äldsta av kaninerna är 8) och det har funkat väldigt bra! Aldrig haft en stöt. Men är stort med, aldrig mätt men ca 20x20 iallafall. Som sagt är ju strömmen anpassad :) Inte så hög som i en hästhage.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Storip
0

En del har elstängsel på utsidan av buren och inte i kontakt med kaninerna så att inte hundar mm ska komma i närheten.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

Love Lejonhuvadekaniner
0

#21 ja men då får hon ju inte springa och vara glad så som hon vill:/ jag skulle alldrig ha det om vi ska tänka vad som är mest naturligt är det ju utan ström. Efter som en vild kanin har inget som kan ge dem stötar:)

farvendal
2

#25 ska man dra såna paralleller så är det ju inte naturligt för en kanin att vara instängd öht 😎

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Love Lejonhuvadekaniner
0

Nej jag vet att det inte är naturligt att vara instängd men då är det mer normalt med nått som inte ger stötar:)#26

farvendal
1

#27 Då förutsätter jag att du är emot elstängsel till alla typer av djur och inte bara till kaniner. Lika onaturligt för alla djur.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[RC1393]
0

#25 Får hon visst, bara det att hon kommer att välja att hoppa mot fria ytor istället för mot gallret.

Love Lejonhuvadekaniner
0

Ja det vet jag också men varför i te göra det mer naturligt till dem djuren man kan?:) #29 nej det får hon ju inte då för hon vill ju springa längs själva gallret:/

em.nord
1

Fast en 9x9m Hage utan ström eller en 20x20m med ström. Skulle nog tro att kaninen väljer nr 2 ;) Mina kaniner har aldrig hoppat mot sidan av hagen när de är ute… :/

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

emms
1

#30 Är väl bättre att de hoppar i mitten i hagen om det är elstängsel än att de hoppar mot gallret på hagen utan el och riskerar att fastna?

Emma

Love Lejonhuvadekaniner
0

Kan berätta också att jag testa sätta upp en så stor Hage som jag kunde som vart 25x25 m hon springer fortfarande längs gallret:D

[Melbun]
2

Min har noll koll på sin kropp när han springer. Flyger in i väggar och grejer. Med min hade jag inte vågat ha elstängsel men jag kan ju inte tala för alla andra hehe :)

Love Lejonhuvadekaniner
0

#34 precis så jag menar:) att dem har noll koll på sin kropp och hoppar runt som galningar:)

[vattenhunden]
0

#22: Hundgård är tyvärr inget alternativ just nu, eftersom att vi precis flyttat dem från en hundgård till en annan tillfällig Hage, då min hund var i behov av en egen hundgård. Men annars var det en bra ide & det bästa alternativet enligt mig 🙂

De bor just nu i en tillfällig Hage av kompostgaller med kompostgallernät både på marken & som tak + ett hundhus som jag fäst fast så de har skydd, hagen är cirka,      3 meter lång + huset som är cirka 1 m långt & 1 m i bredden.  Har även fäst fast hönsnät på utsidan av gallret på sidorna & tak.  Men hade tänkt att de ska ha en "finare" hage/bur i sommar. Har hittat en bra & stor bur på blocket som jag ska köpa, så det blir inget elstängsel, bara så att ni vet 😉

[Marsvinspluttochkaninsele]
0

Den familjen som vi köpte Bella av hade elsängel till deras jätte hane men kan själv aldrig komma på tanken att ha ha det :0

tlover
0

Vi har också funderat på elnät (för kaniner) till våra kaniner, enda problemet jag kan se är rovfåglar. Ni som har testat nät eller känner folk som testat nät hur gör ni?

Vi har haft kaniner under uppsikt i hönsens nätel Hage utan problem, men då var dom ju som sagt under uppsikt så då tog ingen fågel dom.

(Däremot så har vi haft en kanin som dött av kompostgaller och flera som rymt ur kompostgaller)

l'm back

jolle1234
0

Nej nej och nej! skulle jag aldrig haft de gillar att hänga på stängsel och är känsliga! de kan bli så rädda att de dör! om du inte vill att de smitta gör hagen på nåt sätt högre eller sätt för något så att den inte kommer ut där uppe! min kanin rymde en gång för vi hade inget över så den klättrade upp och hoppade över! ÄVEN om det var högt!

zemlathebunny
0

Jag håller med. Aldrig skulle det falla mig in att ha elstängsel

farvendal
1

#39 och du har erfarenhet? Om inte så tycker jag man kan låta bli att svara :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se