Blind och beteendeförändring. Sjuk?
Hej! Jag har en dvärgvädur på 7år som tråkigt nog har blivit blind. Nu på senaste har hans beteende ändrats väldigt mycket. Innan var han mycket kelig och hade inga problem att bli uppburen ur sin bur och han var jättego, men nu vill han inte ens bli klappad och springer bara iväg väldigt fort och visar verkligen att "jag vill inte att du rör mig!" Han visar inte något aggresivt beteende, han är mer skygg och rädd. Han bakben har förändrats tycker jag också. Jag vet inte om det är åt något negativt håll, men de ser typ "smalare" ut :o Ska man besöka veterinär? Kan det vara farligt?
Ring och diskutera med veterinären! Jag tycker absolut att det låter som att din kanin behöver få komma till veterinär.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Kaniner kan leva blinda se bara till att INTE ändra på någonting i buren .prata lugt o försiktigt med kaninen .
Min kanin är blind, fast han blev blind gradvis när han var ca 7-8 månader gammal (tog 4-6 veckor från första förändringen tills han var helt blind på båda ögonen). Han blev blind pga att han har encephalitozoon cuniculi (hans ögon är väldigt förändrade och ser lite läskiga ut) och han har lite problem med balansen vilket kan bero antingen på sjukdomen eller att han är blind. Det kan vara väldigt bra att kolla upp hos veterinären varför han blivit blind (om det är ålder eller nån sjukdom). Tex encehalitozoonen kan ge en del andra besvär som beteende förändringar och förlamning mm.
Det kan ta ett tag innan de vant sig vid att inte se och hur de ska bete sig och deras andra sinnen måste anpassa sig också. Min har extremt bra hörsel och vet exakt vart jag och de andra djuren i hemmet är. Han springer helt lös inne och vid bra väder är dörren öppen så han kan springa ut på tomten. Allt nytt är läskigt och flyttar jag något måste jag visa honom så han vet vart det blivit förändringar och man måste vara noga med att göra någon form av ljud så han vet vart man är. Brukar säga till folk att stryka fingrarna mot varandra så det bildas ljud och försiktigt sätta dem framför nosen och röra vid morrhåren så han vet vart dem är innan de försöker klappa honom, ibland kan det tag två-tre försök innan han låter någon ny klappa honom. Han kan tycka att det är väldigt läskigt när det är andra här hemma då ljuden förändras. Han tycker inte heller om att bli buren vilket inte är så konstigt då han inte alls kan se och få en känsla för höjd. Han blir också mer orolig när det är väldigt blåsigt ute.
Det tog ett tag för honom att inte springa in i saker även om han fortfarande kan göra det om han blir lite skrämd men har springer oftast väldigt lugnt så det inte blir så hårt som tur är men kan vara en ide att sätta något mjukt om det finns hårda kantiga hörn där han befinner sig så han inte skadas om han blir rädd.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Han har starr, därför är han blind. Pratade med en veterinär och hann knappt prata klart innan de sa att han ska avlivas. Han har inte varit blind länge (vad jag har märkt) så jag ska ge han tid att försöka vänja sig. Det låter bra att det har gått så bra för andra kaniner, så han får lite tid att vänja sig, men funkar det inte så finns det ju inte så mycket att göra :/
Han kan leva blind. De är inget som hindrar kaniner.
Din lilla tuss är lite till åren, så tycker absolut att en veterinär ska få undersöka honom så att allt står rätt till(och få behandling ifall allt inte är 100%).
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Det beteendet får mig att tänka att han har ont någonstans och det därför är obehagligt att du rör honom. Om han tappat muskler i bakbenen (de har blivit smalare) är det ett tecken på att han inte rör sig som han gjort förut och det är också ett tecken på att något kan vara fel.
En noggrann genomgång hos veterinär vore inte fel men se till att gå till en veterinär som faktiskt kan kanin. Många hund och katt veterinärer vet inget om kanin och viftar ofta bort saker om inte kaninen är jättesjuk.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Tack för all hjälp allihopa! En väldigt stor sten släpptes från min mage! Han ska självklart till veterinären!