~Kulldagbok hermelin ungar~
Hej! Här är kulldagboken av Teddytassens Nosey och Pärla.
Pärla och Nosey paraden den 8:e mars med 4 lyckade parningar. Ungarna är beräknade nu den 8:e april. Det är mycket wiener och mantel tecknat i stammen så vi är inte förvånade om det dyker upp några fläckiga.
Skriv Plutt om ni följer<3
Hästar och kaniner är livet 
Dag 29: Pärlas mage är hård och rund. Vad jag har känt så blir magen större och större ju längre ned på den man kommer. Detta är min första kull så det kommer nog lite frågor;) Hon har börjat boa lite smått med halmen. Nu är hon inne på ''kan födas dagarna'' så nu är det extra spännande! Vi hoppas och tror att det blir bebbar, om du är intresserad av en liten hermelin unge är det bara att PM:a för mer info;) Symptomen hon visar som jag har skrivit om, är detta ett tecken på dräktighet?
OBS: Bilden ovan är innan hon var dräktig;) Ville bara att ni skulle veta hur hon ser ut:)
Följer :)
#1 Jättefin teckning hon har! Följer också… 🙂
Vänliga hälsningar Ellen 

Hej! Jag har inte hunnit uppdatera pga personliga själ, men dag 30&dag 31 kommer nu istället:) Dag 30: Pärla visar till en början inga tecken på att det närmar sig. Men på kvällen mellan dag 30-31 så började hon gräva som en galning i sin halm och vi såg också att hon lyfte på svansen (inte för att kissa) Dag 31: När vi öppnade bur locket såg vi direkt att hon hade ryckt päls, det var päls i hennes toalåda och man såg på henne att hon hade ryckt. Sedan när jag öppnade den lilla luckan till boet hade hon gjort ett jättestort bo med mycket päls. Jag lyfte försiktigt på pälsen och där låg 3 små friska bebbar. En järngrå och två dalmatiner ser det ut som, men man vet ju inte säkert. Deras färg kan ändras ned tiden:) Vi tror att det kan komma fler, att hon kanske föder dem med en timmes mellanrum. Det för ni snart se nu på dag 32:) Namn förslag? De två dalmatinerna ska heta något på samma bokstav:)
En fråga: Hur ofta ska man kolla dem, är en gr per dag för mycket?
#5 Åh, grattis! :) #6 Nej, det tycker jag inte. En gång om dagen är lagom! :)
#5 Åh grattis, vad roligt! 1 eller 2 ggr per dag tycker jag är bra. 👍
Vänliga hälsningar Ellen 

Tack , #7 ovh #8!
Grattis! :3
1 dygn gamla: Alla ungar lever än. Vi ser fortfarande tre men jag tror att det kan vara fyra, boet är ganska "djupt" så någon kanske ligger ugnen eller vid sidan av de andra. Pärla verkar vara en duktig mamma, jag har sett henne gå in i boet en gång, antagligen för att dia dem. Har ni några NAMNFÖRSLAG? De två dalmatinerna ska helst heta något på samma bokstav.
Piff och puff eller Bill och Bull, Humle och Dumle :) på dem två dalmatinerna.
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Piff och Puff var ju gulligt
5 dygn gamla: Pärlas moders instinkter har dragit igång ordenkligt! Hon morrar när vi kommer fram till hennes bur och försöker bita en om man petar i buren. Hon försvarar ungarna genom att ställa sig över boet, då kom er vi inte åt att röra eller titta. Vi ville inte störa så vi hoppade över att kika ordenkligt, men på ungarnas andra dygn så kollade vi noga igenom. All efterbörd var borta och vi hittade ingen dödfödd. Vi tror med största sannolikhet att alla ungar lever, hon försvarar väll inte lik? Har inte hunnit ta flera bildruta xD
Är Tofflan ett gulligt namn?
#15 det bestämmer du ju själv men ja, jag tycker det låter gulligt för en hermelin. :-)
Frida
6 dygn: Idag kollade vi ungarna noga,Pärla är så överbeskyddande att vi var tvungna att flytta henne till en resebur. I resaburen hade vi lagt halm och grävt ned godsaker i halmen så att hon är sysselsatt och kan tänka på något annat än ungarna. Idag fick jag lite bilder, inte så bra med böttre än inget iaf! Det kommer kanske lite fler bilder snart!
Hej! Tack #12!:) Nu har vi döpt dalmatinerna till Piff & Puff. Piff funkar ju bra som hona och hane.!Puff är lite mer åt det "haniga" hållet tycker jag. Noseys pappa heter Puff, men det är väl roligt att vara döpt efter sin farfar❤️Tack Love alejonhuvade kaniner ( stav) för dina fina NAMNFÖRSLAG!
Grattis!! Gud så gulliga😍
Någon bild på pappan?
Pretty wise //
Åhh, bebisar <3 sätter en tass
"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"
Nu fick jag liten video på dem också
Nu kommer en bättre bild på pappan #20.
Hihih! Duktig man är på namn:D
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Hej! Nu är ungarna en vecka gamla och alla lever. Nu har de gått igenom den svåraste perioden som unge. Vi är säkra på att de är 3 nu. Hade varit kul med fler men 3 i första kullen är nog bra för en nybörjare som jag. Det är en unge som kommer att vara till salu. Passa på att PM:a mig ifall du vill ha en snäll, gosig och renrasig hermelin för ett bra pris:) Två frågor: Kan man lyfta dem när de har öppnat ögonen? Ungefär när kan man avgöra kön, och hur ser man skillnad på de två könen? Jag vet inte om min video laddades upp dom den skulle så jag lägger in den igen
Info om ungarna: Puff: är den absolut största, hen ligger alltid överst i boet och är väldigt "rörlig". Hen är dalmatin tecknad. Namnlös: Namnlös är mindre än de andra och ligger mest underst i boet, hen ser precis ut som pappa. Antagligen järngrå med en tydlig lite risa nos
Piff: är mindre än Puff men större än Namnlös, också väldigt rörlig. Hen är dalmatin tecknad.
Skriver mina frågor igen:
Kan jag lyfta dem när de har öppnat ögonen, eller är det dumt`?
Ungefär när kan man avgöra kön?
Tacksam för svar <3
Vilka följer?:) Bara undrar
#32 Jag följer 😉
Vänliga hälsningar Ellen 

Bra att ngn följer iaf :)
Jag följer också :)
Ngn som kan svaren till frågorna något inlägg upp?
:) ?
Man kan lyfta ungarna när de öppnat ögonen ja :)
Jag brukar kunna se kön vid 2-3 veckor. :)
Kommer ungarna ha stamtavla? :)
Detta är min första kull men jag ska skriva ut en stamtavla, såhär kommer stamtavlan se ut ( PS: Det finns INGA genetiska sjukdomar) e: Teddytassens Nosey, Järngrå ee: Engelbrektssons Puff, svart wiernertecknad eu: Lycka, Bourgogne manteltecknad u: Pärla ( från en uppfödare vi känner väl), svart/vit wiernertecknad ? (Är inte färg expert) ue: Okänd uu: Okänd
Inte den finaste stamtavlan, Engelbrektssons Puff har höga poäng. Vet inte hur höga, den informationen har Teddytassen tagit bort - . -
Hej! Vill bara upprepa att minst en kaninunge kommer att vara till salu, stam står något inlägg upp. Du ska helst bo i göteborgs området och vara kunnig kaninägare, PM: a oss om du är intresserad.
Amanda&Ella!
Hej igen, nu är det såhär att jag har fått influensa:( Så det kommer inte att komma bilder eller "dagboks inlägg" på ett tag nu tyvärr:( Vi hörs! Amanda❤️
Hej! Influensan har släppt. Kommer bilder och videor på dem imorn, då är de 10 dagar gamla och kan öppna ögonen. Idag såg Ella ( honans ägare) att Namnlös har växt ikapp de andra. Man ser också på dem att de håller på att öppna ögonen. Spännande nu :)
Bilden blev lite sed xD
sned'
:)
Aww :3
Så sööta! 😍
va söt!!
Hej det kommer individuell info om Piff&Puff ( Då Tofflan hade stängt sina ögon igen:O/ men vi undersökte henne lite snabbt ändå).
Herregud vilka söta små liv =)
ojojoj!!!😍
Nu är de 17 dagar och de har börjat utforska utanför boet. Pärla försöker dock att schasa in dem då. Puff ( svart fläckig) gnager på allt, han kom till och med åt en pellets! Och ja, nu så har vi sett till att mamman äter när ungarna är inne och vilar. Här nedan är bilder <3
Oj förlåt, har typ glömt denna tråden lite xD Men hursomhelst, idag är ungarna 21 dagar ( dvs 3 veckor). De har börjat utforska buren förfullt! De rusar in och ut ur boet. De har även börjat dricka från vattenflaskan <3 Piff& Puff busar för fullt, Pärla brukar jaga in de i boet. Men hon låter Tofflan vara ute….är detta normal? ( Svara gärna). Jag ( Amanda) är total kär i Tofflan ( den svarta). Hon är lugnast, gosigast och bäst modell! 😂
Någon som är intresserad av en liten renrasig hermelin unge? PM: a gärna mig om mer info ( minst en unge kommer vara tillsalu). De kostar 250 kr :D
Cheka videon med :D
Alltså de är så söta! Försöker hålla mig ifrån att kommentera hur söta ungarna är i allas kulldagböcker, men efter den där videon kunde jag inte hålla mig! Såna små energiknippen! <3
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Ja, eller hur <3
4 veckor: Nu är de större, lurvigare och busigare än någonsin! Mamman verkar ha slutat ge dem di….så de äter hö och får äta lite pellets. Är det för tidigt med pellets vid 4 veckors ålder? Vi håller på att ''knäträna'' dem. Det går framåt och de har blivit mycket lugnare i knät nu :D Två av dem söker nya hem, vi ska snart könsbestämma dem ;) ( PM: a mig vid intresse)
Hej! Nu är ungarna snart 6 veckor :D Det är tre små fina honor! :) Jag kommen behålla en som kompis till min hane, vi kommer ha de i en stor tvåvånings bur. Här kommer en liten "lista" på ungarna: Tofflan (svart hona) SÅLD (till mig) Puff (vet ej färgen än, hona) INTRESSE ANMÄLAN GJORD Piff (Järngrå wiernertecknad?, hona) INTRESSE ANMÄLAN GJORD Ni får gärna hjälpa mig med färgen på Piff och Puff :) Piff har inga fläckar på ryggen :)
#68 Svart brokad skulle jag säga. :)
Okej tack <3 På #67 då?
#70 Viltgrå brokad. :)
Tack c:
Sjukt fina hoppas allt är bra med ungarna ❤️