Kanin som inte mår bra
Är lite skärrad och eftersom jag bara sitter med tredjehandsinformation om händelsen så kan jag besvara följdfrågor ytterst begränsat. Det handlar om min kanin som för närvarande bor hos min syster och när min systerdotter kom ut till kaninerna sprang han planlöst runt, runt i buren, huvudet på sned och sprang även rakt in i väggen, så han började blöda ur nosen.
Sitter med snett huvud och äter nu, men har inte huvudet på sned när han inte äter. Jag tror ju personligen på en hjärnblödning eller något och vill så klart ha honom till veterinär alt. avliva honom snarast möjligt. Problemet är att jag bor 40 mil ifrån och har således ingen möjlighet att göra något utan får förlita mig på syrran som jobbar kväll och som slutar först vid 22. Har flaggat hos den jag brukar lämna kaniner för avlivning till men ännu ej fått svar. Kaninkunnig veterinär finns inte heller inom rimligt avstånd, åtminstone inte med öppettid nu under kvällen.
Vad tror ni? Vad kan min systerdotter (12 år) göra fram tills 22 då syster slutar och kommer hem och kan köra honom till min "avlivare". Han äter som sagt med god aptit och som jag förstår mår "ganska bra", trots det här anfallet att springa runt runt i buren och hans periodvisa snedhet.
Kommentarer angående ta honom till veterinär undanbedes, det vet jag mycket väl att det skulle behövas, alt. någon som kan avliva honom, men innan 22 är detta inte möjligt och det är hemskt tragiskt, men nu är det så det är.
Vad kan det vara? Stroke? Öroninflammation? Har varit ute i hagen och pigg och som vanligt ända tills min systerdotter gick ut till kaninerna för en halvtimme sen.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Vet inte riktigt vad det kan vara men de är bra att han rör sig och äter iaf. Det finns inte så mycket att göra förutom att bara hålla koll på förändring. Annars kan du ju alltid ringa till veterinär och be om råd. Hoppas det går bra
Vet inte vad det är. Men hoppas för Din och kaninens skull att det inte är alltför allvarligt! Men, ring till någon veterinär station i landet som har jour så kan du förhoppningsvis få svar!
Zingo ;D
Funderar på om det kan vara e.cuniculi eller en inflammation i inneröra? Känns som att en stroke eller hjärnblödning hade inneburit en ganska snabb död? Min kanin råkade ut för något liknande och det såg alldeles förskräckligt ut när han knappt kunde stå på benen med huvud och ögon som bara rullade. Fick dock aldrig riktigt något svar på vad det var då man inte kunde undersöka öronen ordentligt pga hans trånga öronkanaler. Han blev dock bra efter behandling och blev 9 år gammal. Om kaninen äter så känns det kanske bättre att få den undersökt än att avliva direkt? Du dom avgör men uppdatera gärna hur det går med den :)
Hjärnhinneinflammation ger dessa symptom, även grejer med öronen. Öroninflammation eller skabb som har tagit sig ner till balanssnäckan eller vad man ska kalla det ger också det sneda/springa runt i en ring symptomen.
Det övre går att behandla i de flesta fall.
Springer han runt mindre när han är lugn? Isåfall skulle jag vänta tills morgondagen och sedan tagit honom till veterinär.
Lycka till!
Emma
Min första tanke är encephalitozoonos eller en öroninfektion som spridit sig till innerörat. Öroninfektion går att behandla, enc. är lite svårare vad jag förstått men det går att testa. Om han verkar må någorlunda bra finns det ju hopp, håller tummarna för att han inte blir sämre!
#4 Som sagt, jag vet inte så mycket, men han slutade springa när maten kom fram. Får reda på mer när syrran ringer och då kan vi även planera för framtiden för honom.
Jag skulle snarare gissa på E. cuniculi än hjärnblödning. Verkar han må okej i övrigt kan det nog vänta till i morgon med vet om det går att få honom dit då.
Mellanöroninflammation är också en möjlig diagnos, eller pasteurellos. Omöjligt att säga såhär.
Prognosen är väl inte den bästa oavsett men det finns en möjlighet att han skulle kunna bli bra :)
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Imorse när syrran tittade till honom såg han helt normal ut, bortsett från en "krockskadad nos". Ska vi in till vet med honom i alla fall? Han har som sagt inga symtom kvar, får han tillbaka dem är det ju självklart vet som gäller.
Åk te veterinären.
Har nu fått besked av syrran att kaninen är precis som vanligt, han skulle egentligen ha fått sitta kvar i sitt fack för att återhämta sig efter gårdagen, men han skulle prompt ut i hagen när han såg de andra lyftas ut. Den troligaste teorin nu är att han blivit skrämd av något och fått panik, även om inte det förklarar snedheten (denna är dock bara något som observerats av min systerdotter) han hade en stund igår kväll.
Himla skumt.
Skulle avvakta och se om det händer igen. Kolla till tänderna också så dom inte fått sig en smäll från igår 🙂 Skönt att han verkar bättre iaf!
Emma
#12 Ja det vore nog på sin plats, fast hur gör man det med en huggormskanin? Han biter så fort han kommer åt (och det har han gjort tidigare med, så inget nytillkommet).