Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2199 ggr
Bambica
0

Kissar kaniner på varandra???

Hej!

Jag har en kaninhona hermelin/teddy som är 1år och 5 månader gammal, ej kastrerad, och i förrigår skaffade vi en lite lejonhuvad dvärgvädur hona som är 7 veckor.  När dom först träffades så gick allting bra, vi har ingen bur hemma utan dom får vara i hela lägenheten, har speciell hörna i ett rum där dom får äta och sova men annars springer dom runt. Det konstiga är att den lilla alltid är blöt och luktar kiss :S och det är alltid huvudet och ryggen. 

Kan det vara så att min äldre hona kissar på den lilla ?? :O  Har någon haft liknande problem?

*~HamsterHamster~*
0

Honan vill nog visa sig dominant och juckar, det är en del utav hur de sorterar rangordningen. kan komma kiss.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Zabbio
0

Kaniner kissar på varandra. Mer vanligt hos hanar, men honor gör det också. Dominansbeteende.

Torka så gott det går med fuktig trasa och se om det ger med sig om ett tag, annars kan du prova att kastrera.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Bambica
0

Hon försöker men jag tar bort henne innan hon ens börjar  :D men den lilla är ändå blöt av någon anledning :S

*~HamsterHamster~*
0

#2 jag tror inte att du är där hela tiden för att ta bort henne, det blir ju svårt om en kanin läcker kiss genom rygg och huvud…

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Bambica
1

hahaha, okej jag förklarade lite dåligt..  Jag lekte med lilla kaninen och då var hon inte blöt, släppte henne för att hon skulle äta och då kom den andra, åt tillsammans medans jag kollade, den stora vändeoch gick och den lilla var helt plöstligt blöt och luktade :S

Zabbio
0

Vände den stora rumpan till den lilla nån gång?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

MsSofieG
0

Kaniner kan vara skitsnabb med att kissa på varandra, jag har en hona som gör som en kiss attack och gör ett litet hopp och sprayar samtidigt kiss på sitt offer. Hon är en dominant dam och gör så några gånger innan hon accepterat den andra kaninen. Behöver bara vända bort huvudet någon sekund så hinner dom om dom vill.

Bambica
0

Jaa, det gjorde hon..precis som MsSofieG säger, hon gjorde det nyss, hoppade och sprutade kiss på lillan. Åhh, tycker så synd om henne. Hon springer efter den stora och älskar att vara med henne verkar det som även fast hon får kiss på sig :P