Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1169 ggr
fsigge
0

Sitter aldrig still

Jag har just nu en hona på cirka 8 veckor vars energi aldrig tar slut. Hon får springa i Hage flera timmar om dagen. Hon springer runt som en tok, gnager på allting och gör glädjeskutt. Hon blir aldrig lugn och sitter aldrig still. Jag skojar inte om att hon inte kan sitta still så "länge" som en minut och det blir riktigt svårt att klappa henne och kela. :-( Saken blir inte bättre när hon inte en vill bli klappad. Hon är verkligen inte rädd för människor. Det är bara det att jag kan klappa henne men hon "njuter" inte av det. Hon sitter med uppspärrade ögon och medan jag klappar henne, och sedan så kan hon bara gå där ifrån medan jag klappar henne som om ingenting. Samtidigt som jag skriver detta springer hon runt såklart. Det gör mig så ledsen att hon inte kan eller vill ha någonting med mig att göra. :-(

Frida

pernillaoscarsson
3

Äh. Hon är ju bara 8 veckor :) Hon är ju bara en bebis. Precis som med valpar och kattungar så tar det ju några veckor innan de lugnar ner sig. Du får ha tålamod och vänta ut det. :) Hon kommer lugna ner sig så småningom.

fsigge
0

#1 det är bara det att jag hade en annans unge från samma kull i några dagar (det skedde ett missförstånd) och han var sjukt mycket lugnare. Lika gammal och samma ras. Han kunde sitta still i timmar och bara bli klappad. Jag hade en kanin som henne innan och hon blev aldrig lugn efter tvåa år. Jet känns som att hon aldrig kommer bli så lugn och fin som den hanen. Det känns inge bra. :-(

Frida

pernillaoscarsson
2

Du kan inte döma ut henne efter bara några dagar. Antar att du inte haft henne så länge då hon bara är 8 veckor + missförståndet? Alla ungar är inte likadana i en kull. Vissa är livligare än andra. Du verkar har fått den livliga :)

Som sagt, du måste ge henne tid. Jag vill säga att mycket beror på ägaren hur kaninen blir i vuxen ålder. Är du mycket hos kaninen så kommer hon att lugna ner sig. Sedan är det ju inte alla kaniner som gillar att ligga i knät och mysa. Det gör i alla fall inte mina. De vill vara nere på marken och göra vad de vill. Men de är ändå väldigt snälla att hålla på med.

Ge henne tid! Ni måste lära känna varandra.

sannadetejag
2

Min kanin var precis lika dan när hon var liten var över allt och ingenstans och är det fortfarande nu är hon ett år, men hon är betydligt mycket lugnare och följer mig vart jag än går, och ligger gärna på golvet och då får man mysa hur mycket som helst men att sitta i nät och mysa är inget för henne. Som sakt kaniner är olika, hade en annan hona för några år sedan som kunde va i famnen i flera timmar. Dom har helt enkelt olika personligheter.

MsSofieG
2

Min holländare var precis lika när hon var liten, fullt ös medvetslös! Vid två började hon lugna ner sig och blev vuxen på riktigt och nu är hon världens mysigaste kanin, hon tycker fortfarande inte om att sitta i knät men sitter gärna bredvid och kan mysa i evigheter, mysa i sängen är bland det bästa hon vet nu. Tid och tålamod! Och ärligt talat kan jag ibland sakna den lilla spralliga kaninen som tyckte om att utforska själv, kan bli lite jobbigt med en kanin i hälarna var man än går som tycker man ska ägna all sin tid till klappar och pussar 😉

emms
2

Hon är bara en bebis ju, tänk vad spännande allt är för henne! Klart hon inte har tid att sitta och mysa när det finns så mycket att kolla på! 🙂

Man måste tänka på att alla djur är individer och man får ta dom för det dom är. Hade man velat ha en jättelugn kanin som älskat att ligga i knät kanske du skulle köpt en vuxen kanin som du visste om temperamentet på. Det är svårt att få sin perfekta kanin i en unge för dom förändras genom livet precis som vi. Vissa har mer energi och andra mindre, vissa är mer självständiga än andra. Vissa är väldigt aktiva som unga och blir lugnare sen och vissa förändras inte så och kan vara lika pigga när dom är äldre med. 

Jag har en dvärgvädur på 7 år som hatar att sitta i knät, kan få klappa honom lite på huvudet men inte mer. Han är även kastrerad och hur tam som helst annars men kela är inte hans grej. Sen har jag en fransk vädur på 10 veckor som är världens mysgris och kan gosa jättelänge, han älskar det. 

Så det är ju skillnad på kanin och kanin, man får tänka på att det är individer precis som oss. Och om hon är så aktiv kanske du hittar något annat att göra med henne än att kela? Kanske hoppning eller klickerträna blir eran grej? 🙂

Emma

fsigge
0

#4 #5 Var det så att eran kanin inte var intresserade att bli klappade, alltså var inte rädd men tyckte det var tråkigt/hade inte tid att bli klappade? Eller var det så att de var lite rädda och osäkra över människor?

Frida

Frosstis
0

min tyckte nt heller om att bli klappad men nu är han 9 månader o gillar det ;)

MsSofieG
0

#7 Min dam hade bara absolut inget intresse, hon tyckte det var så tråkigt att sitta still bara för att en människa skulle ha tid att ta på henne så hon ville inte helt enkelt. Valde den kaninen som var mest framåt i kullen så jag slapp hela "allt är läskigt" fasen vissa kaniner går igenom :)

fsigge
0

#9 då är hon väldigt lik min kanin. Hon har inget problem att man rör henne men hon tycker liksom inte att det är skönt eller mysigt att någon rör henne. :/ Det känns bättre nu. :-) Jag kommer att jobba med henne mycket och tillslut om jag har tur så kommer hon vilja komma fram för att kela, inte för att få godsaker.

Frida

Paxxie
0

Har en kanin som också var så när han var liten. :) Han är ganska energetisk fortfarande, särskilt om han inte fått komma ut så mycket, men han tycker också om att hoppa upp i famnen och kela. Absolut en av de tryggaste och gosigaste kaninerna jag haft.

fsigge
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett stort tack till alla som har skrivit! Nu har jag lite mer hopp om att denna tös kommer vilja bli klappad. För i övrigt är hon hur to och trevlig som helst. :-)

Frida

MsSofieG
0

#12 Vilken vacker donna du har 😍

Kaninernasbästa
0

Vilken snygging

fsigge
0

#13 #14 hon tackar. :D

Frida

EvelinaS-L
3

Du har haft kaninen i 3dagar..låt henne vänja sig vid allt och låt henne få förtroende för dig. Hon är 8 veckor och allt är nytt för henne. Med tanke på att hon är en bebis full med energi så är det inte så konstigt att hon inte vill sitta o gos, när hon kan springa omkribg o göra så mycket annat kul. Sen det här med att Nemo är lika gammal och samma ras, även om de är från samma uppfödare så har dom inte samma personlighet. De är två helt olika individer! När nova va här så klappade och gosade både jag och pojkvännen med henne utan problem, men då hade vi henne inne och märkte (precis som jag gör med nemo nu) när hon va sovsugen, bussugen och myssugen. :) hon kanske helt enkelt vill springa av sig och leka när hon är i hagen.. :)

_Kram Evelina
_