Kan man "börja om som unge"?
Jag har en hermelinkanin. Vi fick henne i vintras då Stampe dog och kusinerna hade typ tappat lust så Molly var alldeles konstig. Hon har blivit bättre. Lite bättre. Men jag undrar, kan man typ börja om som om jag fick henne som unge eller är det omöjligt. Hon är snäll att komma fram och trickträna i hagen, men när man ska lyfta henne (klippa klor, göra viktiga sysslor) så blir hon alldeles jobbig. Hon kan hoppa upp i knäet som trickträning, men hur ska jag kunna lyfta upp henne och typ borsta/klippa klor utan att hon blir så stressad och rädd. Någon som haft likadan kanin, hur gjorde ni? Och kan man starta om från början och ta alla grunder?
Man får bara acceptera att kaniner inte tycker om att bli upplyfta. De är kaniner, bytesdjur och inget annat. Man får bara lyfta kaninen så lite som möjligt och om man måste lyfta får man belöna varje gång.
Frida
Okej tack :)
Den här sidan tycker jag har en bra instruktion för hur man ska hantera kaniner som avskyr att bli upplockade. Det har gjort stor skillnad för mina kaniner i alla fall. http://www.therabbithouse.com/behaviour/problem-picking-rabbit-up.asp
Tack så mycket :)